Blad 6
stellingen die tot deze bijzondere categorie behoren, nader
gedefinieerd (zie bijlage)Gelet op het algemeen maat
schappelijk belang van deze instellingen en het feit dat
het in rekening stellen van het normale tarief gelet op hun
financieringsstructuur tot kennelijk onredelijke situaties
leidt, wordt voorgesteld deze instellingen een verlaagd
tarief in rekening te brengen.
De legesverordening dient na 2.9.2 te worden uitgebreid met
onderdeel 2.9.3 luidende
ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het verstrekken van gegevens aan organisaties en instellin
gen met ideële en maatschappelijke doelstellingen zoals
genoemd in onderdeel A van bijlage V als bedoeld in artikel
7 van het GBA-privacyreglement per verstrekking f 1,-
en een onderdeel 2.9.4 luidende
ter zake van het afsluiten van een abonnement tot het ver
strekken van gegevens voor de in 2.9.3 genoemde categorieën
organisaties en instellingen gedurende de periode van één
jaar:
voor
25 verstrekkingen
f
15,
voor
100 verstrekkingen
f
40,
voor
500 verstrekkingen
f
180,
voor
1.000 verstrekkingen
f
350,
voor
5000 vers trekkingen
f
1.200,
voor
10000 vers trekkingen
f
2.200,
Art. 2.12.1 en 2.12.2
Gebleken is dat op grond van het bepaalde in artikel 2121
van de legesverordening de huidige tarievering tot, ten
opzichte van de markt, buitensporige hoge prijzen voor een
selectie van gegevens leidt. Bekend is dat afnemers in een
aantal gevallen uitwijken naar andere bezitters van b.v.
NAW-gegevenszoals nutsbedrijven.
Mocht een selectie van bijvoorbeeld alle adressen binnen de
gemeente Leeuwarden uit de geautomatiseerde bevolkingsadmi
nistratie gevraagd worden dan dient op grond van de huidige
legesverordening een bedrag van ongeveer f 11.650,- betaald
te worden.
Die prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:
a. een basisbedrag van f 400,-
b. bij een selectie van alle adressen binnen de gemeente
Leeuwarden: 45.000 x f 0,25 f 11.250,-
Voorgesteld wordt om het tarief per inlichting te verlagen
naar f 0,05. Hiermee wordt tot een meer marktconforme prijs
gekomen
Blad 7
De prijs in het bovengenoemde voorbeeld zou uitkomen op:
f 2 650,-
In verband daarmee dient ook de prijs per etiket te worden
verlaagd. Wij verwachten met deze prijsstelling meer afne
mers dan voorheen van dienst te kunnen zijn.
Art. 2.13.1
In 1994 is besloten om m.i.v. 1995 af te stappen van het
winter/zomertarief voor reisdocumenten en voortaan één ta
rief te hanteren. Besloten is het zomer- en wintertarief te
middelen (f 100,- f 90,-) waardoor voor 1995 een tarief
van f 95,- voor een normaal paspoort is vastgesteld. Daar
bij is geen prijscorrectie doorgevoerd.
Met ingang van 1995 is een nieuw paspoort ingevoerd en zijn
wij geconfronteerd met een nieuwe produktie-proces voor het
vervaardigen van een paspoort. Dit proces neemt enkele mi
nuten meer tijd in beslag.
Om de hierboven genoemde redenen achten wij het redelijk om
naast de algemene prijscorrectie van 2% voor 1996 de prijs
van het paspoort met een gulden te verhogen.
Art. 2.13.3
De prijs van een Europese Identiteitskaart is landelijk
vastgesteld. Recentelijk is deze prijs opgetrokken naar
f 35,30 (was f 35,00)
Art. 2.13.7 (vervallen)
Op grond van dit artikel wordt aan de burger die om terug
gave van zijn/haar oude/vervallen paspoort verzoekt, f 10,-
in rekening gebracht
In een ruime meerderheid van de gevallen leidt het betalen
van f 10,- tot onbegrip en klachten van belanghebbenden.
Voorgesteld wordt deze bepaling te laten vervallen.
Art. 2.19.1
In dit artikel is geregeld dat voor het in behandeling ne
men aanvragen, welke door andere instanties verder behan
deld worden, zoals verzoeken om naamswijziging en naturali
satie, voor bepaalde vergoeding betaald dient te worden.
Ten aanzien van naturalisaties geldt deze regeling niet
meer. Sinds 1 oktober 1995, worden naturalisatie-verzoeken
volledig door het eigen apparaat behandeld. Hiervoor geldt
een zelfstandige, landelijk vastgestelde, vergoeding-rege
ling. De omschrijving 'naturalisatie' dient derhalve uit
dit artikel verwijderd te worden.