Blad 8
- onderdeel 3 (Dienst Stadsbeheer)
Naast een aantal tekstuele aanvullingen stellen wij een
aantal toevoegingen voor
Art. 3.1.12a
In overeenstemming met uw Raadsbesluit van 9 mei 1995 (Uit
stallingen en losse reclameborden bij winkels) is de
betreffende vergunningsaanvraag opgenomen in de tarieventa-
bel
Art3114
Als afgeleide van de "Algemene Politie Verordening" (arti
kel 5.2.4) wordt voorgesteld dit artikel, een aanvraag voor
een vergunning van een snuffelmarkt/braderietoe te voe
gen.
- onderdeel 4.5 - 4.10.4 Bouwvergunningen ca.
In verband met het feit dat de bouwvergunningen een percen
tage bedragen van de bouwkosten welke mede bepaald worden
door de prijsontwikkeling wordt voorgesteld de tarieven ten
aanzien van dit onderdeel niet te verhogen met de vastge
stelde index.
Art4.5.1
In de huidige tarieventabel is verzuimd artikel 4.5.1 op te
nemen welke tekst was vastgesteld in de Raad van 13 decem
ber 1993.
Art4.5.1.1
De wijziging van de kosten van welstandsadvisering ("Hus en
Hiem") heeft tot gevolg dat ook het betreffende artikel
dient te worden gewijzigd. In overeenstemming met het prin
cipe dat de gemeente de extern gemaakte advieskosten volle
dig doorberekent
Art4.5.4
De verhoging van f 0,3 0 per f 1.000,00 bouwsomeenheid is
het gevolg van de invoering van de energie prestatie
coëfficiënt in het "Bouwbesluit"
Art. 4.5.5.3/4.5.5.4/4.10.4/4.11
In verband met het opnemen van van artikel 4.5.1 is het
niet noodzakelijk dat bij bovenstaande artikelen bedragen
staan vermeld.
Art4.8
Naar aanleiding van het feit dat grotere sloopwerken met
name in de uitvoering meer tijd vergen dan uit de legesop
brengsten kan worden verantwoord is de systematiek van dit
artikel gewijzigd. In plaats van een vast bedrag, stellen
wij u voor een percentage te gaan hanteren met daaraan ge
Blad 9
koppeld een minimumbedrag.
Art. 4.11
De toevoeging van dit artikel is een gevolg van het steeds
vaker voorkomen van de hierin aangegeven procedure en het
feit dat Gedeputeerde Staten hier recentelijk leges is voor
gaan heffen. Aangezien deze procedure het gevolg is van het
aanvragen van een activiteit stellen wij u voor deze kosten
bij de aanvrager in rekening te brengen.
- onderdeel 5 - 5.2.2 Gemeentearchief
De tarieven zijn voldoende om de geraamde opbrengsten 1996
te halen.
Aanpassing van de tarieven kan derhalve achterwege blijven.
- onderdeel 413 - 4173 Het Milieubeheer
In dit betreffende onderdeel zijn uitsluitend een aantal
verwijzingen naar andere artikelen aangepast.
- onderdeel 6.1 - 6.1.4 (Politie, inlichtingen)
Ten aanzien van dit onderdeel wordt voorgesteld het te la
ten vervallen in verband met de regionalisering van de po
litie
- onderdeel 7.1 - 7.1.1 (Dienst economische Zaken)
Wij stellen voor deze artikelen te laten vervallen in ver
band met het feit dat wij op grond van afgesloten contrac
ten met de Kamer van Koophandel deze informatie niet mogen
verstrekken.
2Rioolrechten
De kosten terzake van de riolering c.q. de toe te rekenen
kosten, worden sedert enkele jaren gedekt uit de opbreng
sten van de rioolrechten.
Wij hebben geconstateerd, dat er in die jaren sprake is
geweest van een sterke toename van de kosten en derhalve
ook van forse tariefstijgingen.
Bij het vaststellen van de tarieven 1995 is uitgegaan van
een totale kostenpost van f 5.465.673,00. Uit de ramingen
volgens de concept-begroting 1996, het ontwerpkostendek-
kingsplan (onderdeel van het Gemeentelijke Rioleringsplan)
en de gehanteerde gemiddelde prijs- en loonontwikkeling
(2,72 rekenen wij nu op een toename van de totale kos
tenpost tot f 6.847.785,- (voor een nadere specificatie
verwijzen wij u naar de bijlagen)Dit plan is op 5 juli
1995 ter discussie gesteld in de Commissie Milieu en Stads
beheer en overgenomen. Op korte termijn zal dit plan ter
definitieve besluitvorming aan u worden aangeboden.
Vooruitlopend hierop menen wij een eerste aanzet te moeten