2. prioriteit dient te worden gelegd bij het zoeken naar oplossingen
voor de slechte bewaarcondities in de kelders en de zolderdepots.
3. gezien de conditie van de tegels moet voor deze deelcollecties
een actief conserveringsprogramma worden opgezet. Dit
programma dient in de pas te lopen met het project waarbij de
bewaaromstandigheden worden verbeterd, omdat het weinig
zinvol is om objecten na conservering terug te plaatsen in een
omgeving waar de bewaarcondities niet goed zijn.
In oktober 1995 is een aanvang gemaakt met de opstelling
van een afzonderlijk behoudsplan, waarin exact wordt
gekwantificeerd welke financiële en personele inspanningen
nodig zijn om alle achterstanden weg te werken.
(Het behoudsplan dat wordt opgesteld in samenwerking met de Rijksdienst
Beeldende Kunst Adviesgroep is in januari 1996 gereed).
3.
PUBLIEKSFUNCTIE
De verantwoordelijkheid voor de publieksfunctie is opgedragen aan
de afdeling museumtaak. De doelstelling van de afdeling
museumtaak ten aanzien van de publieksfunctie is de vaste
presentatie van de collecties, de productie van tentoonstellingen,
de productie van educatieve projecten, het voor een breed
publiek toegankelijk maken van het resultaat van onderzoek,
alsmede het verstrekken van advies en informatie en de werving
en publiciteit.
3.1. De presentatie vast
De presentatie van de collecties is in het kader van de unieke specialisatie van het
museum gericht op het stimuleren en overdragen van de kennis van de keramiek
binnen haar culturele context aan verschillende bevolkingsgroepen op diverse
niveaus.
3.1.1. Presentatie Aziatische keramiek
De opstelling van de Aziatische keramiek heeft ten doel het tonen
van een chronologisch overzicht van alle stijlontwikkelingen en
variatiemogelijkheden binnen de in China, Japan, Thailand en
Vietnam vervaardigde keramiek.
De culturele achtergrond wordt hier zoveel mogelijk bij betrokken
en eventueel verduidelijkt met andere kunstnijverheidsvoorwerpen,
zij het dat de presentatie van de keramiek primair blijft.
De betreffende culturen waarbinnen de keramiek is ontstaan en/of
waarbinnen zij werd gebruikt, worden door middel van voorwerpen en begeleidende
teksten nader verklaard aan de bezoekers. Hierbij wordt tegelijkertijd
aandacht geschonken aan de rijke culturele achtergronden van inwoners
van Nederland van Aziatische origine.
3.1.2. Presentatie Europese keramiek en tegels
De opstelling van de Europese keramiek en tegels heeft ten doel het
tonen van een chronologisch overzicht van keramische voorwerpen,
afkomstig uit Europa en uit het Nabije Oosten. In de vaste
presentatie zijn voorwerpen opgesteld die in de verschillende
landen zijn vervaardigd tussen circa 1250 en 1930.
De Tegelverzamelingen en de (andere) Europese keramiek worden
separaat gepresenteerd, met uitzondering van de collectie
Noord Nederlandse majolica, die blijvend staat opgesteld binnen
de afdeling Nederlandse tegels. De topstukken uit deze collectie zijn
opgenomen in het chronologisch overzicht binnen de afdeling.
De reden hiervoor ligt in het feit, dat zowel het schotelgoed als de
tegels in de 17de en 18de eeuw veelal in dezelfde bedrijven
werden geproduceerd.
Een belangrijke deelcollectie binnen de Europese afdeling wordt
gevormd door de omvangrijke verzameling keramiek uit de Art
Nouveau of Jugendstil periode. Binnen dit onderwerp biedt Museum
het Princessehof het meest uitgebreide overzicht aan keramische
producten uit de Nederlandse fabrieken en kleine ateliers.