gebouwencomplex verschaft. Met behulp van deze tekening en een
overzichtelijk bewegwijzeringssysteem kan de bezoeker zich
oriënteren.
In de beleidsperiode zal dit systeem verder worden verfijnd,
waarbij de projectietekening de basis zal vormen van een multimediaal
informatiesysteem in de hal.
De bezoeker kan daarop diverse bestemmingen
aanklikken, waarna informatie verschijnt over de betreffende zaal,
over de gebouwen en hun geschiedenis, alsmede over de
vroegere bewoners en de herkomst van de collecties.
Kij kroutes
Op basis van het bewegwijzeringssysteem zullen door het
museum kijkroutes worden uitgezet. Dit zullen routes zijn met
diverse thema's, afgestemd op verschillende kennisniveaus.
Als voorbeelden kunnen worden genoemd: de ontwikkeling van
de majolicatechniek in het Nabije Oosten en in Europa; theepotten
over de gehele wereld; topstukken uit de onderscheiden collecties;
etc etc.
Het doel van het uitzetten van kijkroutes is het toegankelijk maken
van de museumcollecties voor diverse pubieksgroepen.
Teksten
Het opstellen van zaal- en vitrineteksten is reeds jarenlang een
onderwerp waaraan intern grote aandacht wordt besteed. Vrijwel alle
teksten zijn inmiddels in het Nederlands en in het Engels
uitgevoerd. Daar waar zaalteksten als informatiemiddel tekort
schieten, zijn brochures voor de bezoekers beschikbaar, die meer
uitgebreide achtergrondinformatie bieden. In de beleidsperiode
zullen meer uitgebreide teksten en brochures worden samengesteld
ten behoeve van de buitenlandse tegelafdelingen.
De brochures zullen door middel van verbeterde informatiezuilen
een duidelijker plaats in de informatievoorziening gaan innemen in de vaste
presentaties in het museum.
Educatieve projecten
Eén maal per jaar zal, tegelijk met de meest daarvoor in
aanmerking komende tentoonstelling, een educatief project
worden opgezet, dat zich bij voorkeur richt op één of meer
allochtone bevolkingsgroepen in onze samenleving. Daarbij
wordt gekozen voor een zodanige opzet,
dat de interculturele belangstelling wordt bevorderd.
Ervaring met dergelijke projecten is reeds opgedaan bij
de tentoonstellingen Turkomanie (1990), het Mongoolse
Rijk tijdens de Yuan dynastie (1995) en de tentoonstelling
Marokkaanse Keramiek (1996).
Daarnaast blijft onverminderd de educatieve dienstverlening
ten behoeve van het basis- en voortgezet onderwijs voortgaan.
Groepsbegeleiding
Door het museum is een groep vrijwilligers opgeleid, die
de groepsbegeleiding verzorgt. De rondleiders worden regelmatig
door de staf van het museum geïnformeerd over veranderingen
in de presentatie en over de tentoonstellingen. Het voornemen
bestaat om de rondleiders tevens in te schakelen bij de
educatieve projecten.
Doelgroepen
Bij het doelgroepenbeleid ten aanzien van Museum het
Princessehof wordt een onderscheid gemaakt tussen die
groepen die het museum, bij voldoende publiciteit en
naamsbekendheid, wel weten te vinden en groepen waarvoor
extra inspanning noodzakelijk is.
Oudere volwassenen
Een belangrijke doelgroep voor het Princessehof zijn de
hoger opgeleiden van circa 45 jaar en ouder met een duidelijk
cultureel getinte belangstelling. Voor deze groep is het
Princessehof een laagdrempelige instelling. Wel is echter
voelbaar de concurrentie tengevolge van het in Nederland wel
zeer omvangrijke culturele aanbod. In dat licht gezien is
Museum het Princessehof genoodzaakt tengevolge van de
excentrische ligging van Leeuwarden ten opzichte van de
rest van de grotere bevolkingsconcentraties, ook ten aanzien
van deze doelgroep steeds meer extra inspanningen te verrichten.
Jongeren
De benadering van jongeren door middel van samenwerking
met onderwijsinstellingen zal onverminderd voortgaan. Daarnaast
zal het museum zich inspannen om met behulp van speciaal daarvoor
opgezette projecten gerelateerd aan de vaste en/of tijdelijke
presentaties, groepen jongeren met een minder hoge opleiding binnen
het museum te krijgen. Hierbij wordt samengewerkt met daarvoor
in aanmerking komende onderwijsinstellingen en andere instanties.
Jongeren uit het kunstonderwijs
Middels de afdeling Moderne keramiek richt het Princessehof
zich op gericht bezoek van jongeren uit het kunstonderwijs en
lerarenopleidingen in Nederland.
Nederlanders met een Aziatische en/of islamitische achtergrond
De Aziatische afdelingen en de afdeling Nabije Oosten vormen
bij het organiseren van tijdelijke tentoonstellingen het uitgangs
punt voor het opzetten van speciale projecten gericht op de
interculturele educatie. Deze projecten worden opgezet voor
en in samenwerking met scholen en/of verenigingen.
Voorts zal er naar worden gestreefd om allochtone Nederlanders
actief bij de voorbereiding van de speciale projecten te betrekken.
Verzamelaars
Speciaal gericht op verzamelaars met een wat smallere beurs
organiseert het museum kleine tentoonstellingen en presentaties
van keramische voorwerpen die in Nederland nog vrij gemakkelijk
zijn te verzamelen.
Keramisten, verzamelaars en liefhebbers