Blad 2 saneringssituatie Het geluidsniveau varieert aan de westzijde tussen de 68 en 70 dB(A) en aan de oostzijde tussen de 67 en 68 dB(A) Door het plaatsen van een geluidsscherm aan weerszijden van de Drachtsterweg en -brug met een hoogte van 2 meter kan het geluidsniveau bij het merendeel van de meest nabij gelegen woningen met 5 a 10 dB(A) afnemen. Hiermee wordt voldaan aan de belangrijkste subsidie-eisen. Met name het niveau van 70 dB(A) maakt het project landelijk gezien urgent. Echter, dit gegeven bepaalt ook de dimensionering van het scherm. Een langer scherm is vanuit de landelijke urgentiesystematiek bekeken niet noodzakelijk en dus ook niet subsidiabel. Opgemerkt dient te worden dat de subsidiepot voor afscherming vele jaren geheel in beslag genomen werd door landelijke projecten voornamelijk langs rijkswegen. Onlangs is door een wijziging in de financie ringsmethodiek enige financiële ruimte voor afschermende voorzieningen ontstaan. Onmiddellijk na het bekend worden hiervan is bij het onderhavige project hiervan gebruik gemaakt. Omdat er landelijk gezien veel situaties zijn die qua ur gentie minstens even hoog scoren is het dan ook van groot belang de mogelijkheid aan te grijpen die ons nu geboden wordt (het gaat om een subsidiebedrag van 2,1 miljoen gulden) De gemeente Leeuwarden heeft op 29 november 1993 een ver zoek voor een bijdrage in de kosten van het plaatsen van een geluidsscherm bij het ministerie van VROM ingediend. Op 19 april 1995 heeft het ministerie ingestemd met de principekeuze voor afscherming en een bijdrage verstrekt voor de kosten van de voorbereiding van het project. De voorbereiding omvat het akoestisch onderzoek, het ont werp en het bestek. Door het ministerie van VROM wordt vervolgens het ontwerp getoetst aan aspecten van milieuhygiëne en doelmatigheid waarna na verwachting toekenning volgt. De bijdrage is in principe kostendekkend, echter wel gebaseerd op een maximumvergoeding op basis van normbedragen. Uiteraard beperkt dit de keuze van de schermuitvoering (zie punt 6 3. Projectgroep Voor de ontwikkeling en begeleiding van het project is een projectgroep samengesteld. In de projectgroep zijn deskundigheden ondergebracht op het gebied van geluid, stedebouw, planologie, civiele techniek en planning. Het adviesbureau "Landschappartners", gevestigd in De Meern, is als externe deskundige op het gebied van ruimtelijke planning en omgevingsvormgeving ingeschakeld voor het maken van een visueel ruimtelijke en esthetische analyse (VRA) en voor het ontwikkelen van voorstellen voor een scherm. öe Provincie Friesland, eigenaresse van het beweegbare gedeelte van de brug, is bij het project betrokken door deelname in de projectgroep. Ook de Inspecteur Milieu is bij het overleg betrokken. Toekomstige ontwikkelingen Zowel de ombouw van de N358 (Leeuwarden-Drachten) tot autoweg als ook de plannen voor Hempens-Teerns zullen gevolgen hebben voor het toekomstige verkeersbeeld op de Drachtsterweg. Misschien is in de toekomst een baanver- dubbeling nodig en moet op termijn een tweede Drachtster- brug worden gebouwd. De mogelijkheid dat wordt gekozen voor een andere oplossing in de vorm van het verbreden van de Drachtsterweg/-brug met een busbaan en vrijliggend fietspad is ook niet uitgesloten. Het is om deze reden dat het geluidsscherm te zijner tijd relatief gemakkelijk en zonder buitensporige kosten verplaatsbaar moet zijn. Het ontwerp voorziet hierin. Opgemerkt wordt dat het nu voorliggende scherm voortvloeit uit het begrip "bestaande situaties" van de Wet geluidhinder en alleen op grond daarvan voor subsidie in aanmerking komtOp het moment dat er iets aan de weg en/of brug verandert is de "veranderaarverantwoordelijk voor de situatie en dient zorg te dragen voor maatregelen (nieuwe situatie)Om die reden dient het project ook niet aan (onzekere) toekomstige ontwikkelingen gekoppeld te worden anders dan hiervoor genoemd. Planaanpak Medio 1995 heeft het buro Landschappartners een offerte uitgebracht voor het maken van een VRA. Een opdracht werd op 17 juli 1995 verstrekt. Fase 1 betreft de inventarisatie; het verzamelen van kaderstellende plannen en rapporten etc. en een beeldinventarisatie van de bestaande en toekomstige situatie Fase 2 betreft de analyse (de effecten op de weggebrui ker, de effecten op de bewoners, de invloed op landschappelijk niveau en de beschrijving van aandachts- en probleempunten) Fase 3 betreft de afweging voor de verschillende aspecten zoals vormgeving, kleurcontrasten in relatie tot de omge ving en kleurafstemming etc. Fase 4 betreft de formulering en onderbouwing van de ont- werpcriteriahet doen van aanbevelingen voor ontwerprichtingen van de geluidsbeperkende voorzieningen, en suggesties voor bijvoorbeeld constructie, dimensie, vorm, kleur en materiaalgebruik. Fase 5 betreft het schetsontwerp en het definitief ontwerp Fase 6 betreft het besteksgereedmaken Volgende fasen zijn de aanbestedingsprocedure en de uitvoering

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 139