Blad 2
saneringssituatie
Het geluidsniveau varieert aan de westzijde tussen de 68
en 70 dB(A) en aan de oostzijde tussen de 67 en 68 dB(A)
Door het plaatsen van een geluidsscherm aan weerszijden
van de Drachtsterweg en -brug met een hoogte van 2 meter
kan het geluidsniveau bij het merendeel van de meest
nabij gelegen woningen met 5 a 10 dB(A) afnemen. Hiermee
wordt voldaan aan de belangrijkste subsidie-eisen.
Met name het niveau van 70 dB(A) maakt het project
landelijk gezien urgent.
Echter, dit gegeven bepaalt ook de dimensionering van het
scherm. Een langer scherm is vanuit de landelijke
urgentiesystematiek bekeken niet noodzakelijk en dus ook
niet subsidiabel. Opgemerkt dient te worden dat de
subsidiepot voor afscherming vele jaren geheel in beslag
genomen werd door landelijke projecten voornamelijk langs
rijkswegen. Onlangs is door een wijziging in de financie
ringsmethodiek enige financiële ruimte voor afschermende
voorzieningen ontstaan.
Onmiddellijk na het bekend worden hiervan is bij het
onderhavige project hiervan gebruik gemaakt.
Omdat er landelijk gezien veel situaties zijn die qua ur
gentie minstens even hoog scoren is het dan ook van groot
belang de mogelijkheid aan te grijpen die ons nu geboden
wordt (het gaat om een subsidiebedrag van 2,1 miljoen
gulden)
De gemeente Leeuwarden heeft op 29 november 1993 een ver
zoek voor een bijdrage in de kosten van het plaatsen van
een geluidsscherm bij het ministerie van VROM ingediend.
Op 19 april 1995 heeft het ministerie ingestemd met de
principekeuze voor afscherming en een bijdrage verstrekt
voor de kosten van de voorbereiding van het project.
De voorbereiding omvat het akoestisch onderzoek, het ont
werp en het bestek.
Door het ministerie van VROM wordt vervolgens het ontwerp
getoetst aan aspecten van milieuhygiëne en doelmatigheid
waarna na verwachting toekenning volgt. De bijdrage is in
principe kostendekkend, echter wel gebaseerd op een
maximumvergoeding op basis van normbedragen. Uiteraard
beperkt dit de keuze van de schermuitvoering
(zie punt 6
3. Projectgroep
Voor de ontwikkeling en begeleiding van het project is
een projectgroep samengesteld. In de projectgroep zijn
deskundigheden ondergebracht op het gebied van geluid,
stedebouw, planologie, civiele techniek en planning. Het
adviesbureau "Landschappartners", gevestigd in De Meern,
is als externe deskundige op het gebied van ruimtelijke
planning en omgevingsvormgeving ingeschakeld voor het
maken van een visueel ruimtelijke en esthetische analyse
(VRA) en voor het ontwikkelen van voorstellen voor een
scherm.
öe Provincie Friesland, eigenaresse van het beweegbare
gedeelte van de brug, is bij het project betrokken door
deelname in de projectgroep.
Ook de Inspecteur Milieu is bij het overleg betrokken.
Toekomstige ontwikkelingen
Zowel de ombouw van de N358 (Leeuwarden-Drachten) tot
autoweg als ook de plannen voor Hempens-Teerns zullen
gevolgen hebben voor het toekomstige verkeersbeeld op de
Drachtsterweg. Misschien is in de toekomst een baanver-
dubbeling nodig en moet op termijn een tweede Drachtster-
brug worden gebouwd. De mogelijkheid dat wordt gekozen
voor een andere oplossing in de vorm van het verbreden
van de Drachtsterweg/-brug met een busbaan en vrijliggend
fietspad is ook niet uitgesloten. Het is om deze reden
dat het geluidsscherm te zijner tijd relatief gemakkelijk
en zonder buitensporige kosten verplaatsbaar moet zijn.
Het ontwerp voorziet hierin.
Opgemerkt wordt dat het nu voorliggende scherm
voortvloeit uit het begrip "bestaande situaties" van de
Wet geluidhinder en alleen op grond daarvan voor subsidie
in aanmerking komtOp het moment dat er iets aan de weg
en/of brug verandert is de "veranderaarverantwoordelijk
voor de situatie en dient zorg te dragen voor maatregelen
(nieuwe situatie)Om die reden dient het project ook
niet aan (onzekere) toekomstige ontwikkelingen gekoppeld
te worden anders dan hiervoor genoemd.
Planaanpak
Medio 1995 heeft het buro Landschappartners een offerte
uitgebracht voor het maken van een VRA. Een opdracht werd
op 17 juli 1995 verstrekt.
Fase 1 betreft de inventarisatie; het verzamelen van
kaderstellende plannen en rapporten etc. en een
beeldinventarisatie van de bestaande en toekomstige
situatie
Fase 2 betreft de analyse (de effecten op de weggebrui
ker, de effecten op de bewoners, de invloed op
landschappelijk niveau en de beschrijving van aandachts-
en probleempunten)
Fase 3 betreft de afweging voor de verschillende aspecten
zoals vormgeving, kleurcontrasten in relatie tot de omge
ving en kleurafstemming etc.
Fase 4 betreft de formulering en onderbouwing van de ont-
werpcriteriahet doen van aanbevelingen voor
ontwerprichtingen van de geluidsbeperkende voorzieningen,
en suggesties voor bijvoorbeeld constructie, dimensie,
vorm, kleur en materiaalgebruik.
Fase 5 betreft het schetsontwerp en het definitief
ontwerp
Fase 6 betreft het besteksgereedmaken
Volgende fasen zijn de aanbestedingsprocedure en de
uitvoering