Inleiding en algemeen toetsingskader.
1.1. Inleiding
In januari van dit jaar is het eindrapport "Fryslan fernijt!" van de Stuur
groep Bestuurlijke Vernieuwing Friesland verschenen. Dit is het eindrapport
van het in 1994 gestarte project Bestuurlijke Vernieuwing Friesland, toen het
Rijk, de provincie Friesland en de Friese gemeenten met elkaar afgesproken
hebben te willen werken aan nieuwe bestuurlijke verhoudingen en aan een nieuwe
stijl van provinciaal en gemeentelijk bestuur in onze provincie.
Het eindrapport is het vervolg op de notitie "Tuskenspul"die een jaar
geleden verscheen. Hierin werden met name de algemene bestuurlijk-organisato
rische grondslagen voor het project ter beoordeling vastgelegd, voortbordurend
op de IjkpuntennotitieMet deze grondslagen is over het algemeen door alle
actoren, waaronder Leeuwarden, ingestemd.
In het eindrapport zijn de definitieve voorstellen van de Stuurgroep opgenomen
op alle terreinen waarvan men zich had voorgenomen voorstellen te doen. Deze
voorstellen worden nu ter beoordeling aangeboden aan alle betrokken overheden
en organisaties, waaronder het ministerie van Binnenlandse Zaken, het IPO, de
VNG, de provincie Friesland en de Friese gemeenten.
Naast de voor heel Friesland van belang zijnde takendiscussie op de diverse
deelterreinen is voor de gemeente Leeuwarden en de haar omringende gemeenten
een specifiek onderdeel in het eindrapport "Fryslan fernijt!", namelijk
paragraaf 4.3. met de titel "Leeuwarden Hoofdstad", van grote betekenis. Het
onderzoek naar de vraag of herindeling rond Leeuwarden wenselijk is en naar
de verschillende varianten komen in de reeds^ in gang gezette Arhi-procedure
aan de orde. Daarom is in het kader van Fryslan fernijt een standpuntbepaling
met betrekking tot dat specifieke onderdeel hier niet aan de orde.
Zoals u al uit de inhoudsopgave heeft kunnen afleiden heeft de jreactienota
dezelfde opbouw als het reeds in uw bezit zijnde eindrapport Fryslan fernijt!
In deze reactienota zullen wij ons zoveel mogelijk beperken tot de hoofdlijnen
van de voorstellen. Behalve dat de eindrapportage vanwege het algemene
karakter van de aanbevelingen daartoe zelf ook uitnodigt, menen wij dat het
terwille van een heldere besluitvorming niet gewenst is teveel in detail te
treden. Daarnaast is een gegeven dat de betreffende deelrapporten tot stand
zijn gekomen onder verantwoordelijkheid van de taakgroepen c.q. werkgroepen.
Zij hebben als bouwstenen gediend voor de voorstellen van de Stuurgroep.
Hoewel er deelrapporten zijn waar best nog wat over valt op te merken menen
wij, gelet op het vorenstaande, dat deze deelrapporten voor kennisgeving
aangenomen moeten worden
1.2. Algemeen toetsingskader.
Bij de beoordeling van de eindvoorstellen hebben wij ons gebaseerd op het
eerder door u ingenomen standpunt zoals die door uw raad zijn vastgesteld in
de reactienota "De Leeuwarder visie op de notitie Tuskenspul". In "Tuskenspul"
hebben wij aangegeven dat wij de noodzaak om voor Friesland een proces van
bestuurlijke vernieuwing in te gaan onderschrijven. Het bestuur in Friesland
moet beter, slagvaardiger en voor de burgers doorzichtiger worden. Het bestuur
moet in Friesland zodanig worden ingericht dat helder wordt welke bestuurslaag
voor welke taak verantwoordelijk is. Eveneens in "Tuskenspul" hebben wij enige
criteria aangegeven, waaraan het project in elke fase getoetst moet worden.
Aangezien wij als gemeente Leeuwarden toen gesteld hebben dat deze basisuit
gangspunten voor ons niet vrijblijvend zouden zijn en aangezien het eindrap
port "Fryslan fernijt!" dus ook in de huidige eindfase aan deze criteria
getoetst moet worden, herhalen wij deze punten hier nog eens:
Bij de taakverdeling tussen overheden geldt voor ons als uitgangspunt dat het
bestuur zodanig is ingericht dat:
Reactienota "De Leeuwarder visie op het eindrapport Fryslan Fernijt!". 1