PIantoelichting
Allereerst is een zogenaamde visueel ruimtelijke en
esthetische analyse opgesteld, zodat ten behoeve van een
goede landschappelijke en stedebouwkundige inpassing tot
een zo verantwoord mogelijk ontwerp van de geluids
schermen kan worden gekomen. Middels de VRA zijn de
criteria waaraan de vormgeving van de schermen zou moeten
voldoen naar boven gekomen.
De belangrijkste conclusies uit de VRA zijn een rustige
verschijningsvorm, plaatsing onder een hoek, horizontale
liniëring, pleksgewijs relatie tussen omgeving en weg
instandhouden en aan bewonerszijde aanvullende groenvoor
zieningen ten behoeve van inpassing in omgevingsbeeld.
Naar aanleiding van de vraag uit de Commissie Milieu en
Stadsbeheer omtrent toepassing van een aarden wal in
plaats van een scherm wordt opgemerkt dat alleen aan de
oostzijde voldoende fysieke ruimte aanwezig is om een wal
aan te brengen.
Het belangrijkste argument voor een scherm is het gegeven
dat, indien in de toekomst een eventuele verdubbeling van
de Drachtsterweg gerealiseerd zal worden, het nu
gesubsidieerde scherm herbruikbaar (en dus duurzaam) is.
Dit leidt tot een kostenbesparing in de toekomst.
Daarnaast is het uit esthetisch oogpunt niet aan te
bevelen aan één zijde een wal toe te passen (massaliteit
en symmetrie)Voor een uitgebreidere beschouwing tussen
de aarden wal versus scherm wordt verwezen naar de ter
inzage gelegde reactienota van 15 april 1996.
Ten aanzien van de afweging tussen woningisolatie en
afscherming geldt dat afscherming leidt tot een
verbetering van de situatie, zowel binnen als buiten de
woning, terwijl bij woningisolatie alleen het
binnenklimaat verbeterd wordt.
Ook op dit punt wordt in de reactienota nader ingegaan.
De geluidsschermen zullen worden geplaatst vanaf het
Drachtsterplein tot over de Drachtsterbrug over het Van
Harinxmakanaal over een afstand van ongeveer 500 m. De
hoogte van de schermen dient 2,00 m. ten opzichte van het
wegdek te zijn.
Over het genoemde traject ligt de Drachtsterweg in het
noordelijk deel op een dijklichaam en in het zuidelijk
deel op een brugconstructieDeze twee verschillende
situaties zijn van invloed geweest op de keuze en de con
structie van de schermen.
Op het dijklichaam komt een geluidsabsorberend houtvezel-
betonscherm met aan de wegzijde een textuur
("cannelures") en aan de bewonerszijde een glad opper
vlak. Tegen het scherm zal klimbeplanting geplant worden,
zodat het scherm op den duur grotendeels aan het zicht
wordt onttrokken en in aansluiting op het parkgebied een
Blad 5
groen karakter krijgt.
Door VROM zal bij de keuze van de schermuitvoering
getoetst worden aan een sobere en doelmatige uitvoering.
Dit betekent dat zeer zorgvuldig omgegaan moet worden met
toepassing van duurdere transparante schermen. Door
toepassing van een betonnen scherm op plaatsen waar het
ons inziens aanvaardbaar is ontstaat de (financiële)
mogelijkheid op de betonnen constructie een geheel
doorzichtig scherm te plaatsen. Hiermee wordt voorkomen
dat de brug en het scherm daarop vanuit de woon- en
parkomgeving als een "muur" wordt ervaren. Daarnaast
blijft de mogelijkheid aanwezig het verkeer op de
Drachtsterbrug te zien. Vanaf de brug zal het zicht op
het groene parkgebied, het Van Harinxmakanaal en het
polderlandschap aan de overzijde van het kanaal in tact
blijven
Het scherm helt ten opzichte van de wegzijde 17 graden
achterover, om een visueel vernauwend effect op de brug
te voorkomen en een architectonische eenheid met de
vormgeving van de brug te krijgen. De onderbouw van de
brug heeft immers ook scheve onderzijden en pilaren. Ter
hoogte van de pilaren vindt in het 2,00 m. hoge scherm
telkens een verbijzondering plaats middels verticale,
transparante panelen van elk 3,00 m. hoogte.
De kleur van beide soorten schermen is nog niet vastge
steld, maar gedacht wordt aan blauwe stijlen, met trans
parante panelen op de brug en grijskleurige begroeide
betonpanelen op het dijklichaam.
Een optimale staat van onderhoud van het wegdek beperkt
de door de voegovergang veroorzaakte geluidsoverlast.
Hierbij wordt opgemerkt dat de dienst Stadsbeheer in de
loop van dit voorjaar van plan is om de Drachtsterweg en
-brug over ongeveer dezelfde lengte als waarover het
scherm is geprojecteerd, van een nieuwe geluidsreduceren-
de asfaltlaag (steenmastiekas-falt) te voorzien. Het
effect echter van steenmastiekasfalt alleen is bij lange
na niet voldoende om een scherm achterwege te laten.
Tot het plan behoort eveneens het verbeteren van de
situatie van de landbouwweg en de fiets- en voetpaden ter
plaatse van de zuid-westzijde van het Drachtsterplein
(zie ter inzage gelegde tekening)Dit laatste is nodig
opdat anders ter plaatse een onderbroken scherm moet
worden gemaakt
7. Overleg en informatiebijeenkomst
De projectgroep heeft zowel de door bewoners opgerichte
werkgroep "Geluidsoverlast Drachtsterweg/-brug" als de
"Stichting Wijkorganisatie Aldlan" bij de planontwikke
ling (VRA en schetsontwerp) betrokken. Het door de
projectgroep gekozen schetsplan is op 19 februari 1996 op