zette en specialistische opleidingenVoor de vastlegging van een en ander
is het organisatieplan het kristallisatiepunt
g. In het organisatieplan worden ook afspraken vastgelegd omtrent door
gemeenten beheerde grootschalige voorzieningen.
h. Het provinciebestuur krijgt met inachtneming van de zwaarwegende advies
functie van het regionale college de algemene verantwoordelijkheid van de
kwaliteitsbewaking van de totale brandweerzorg en rampenbestrijdingHet
organisatieplan biedt hiervoor het kader.
Voor de uitvoering van bovengenoemde taakverdeling zullen de financiële
stromen (rijk en deel gemeentefondsmoeten toevloeien aan de provincie
Met deze voorstellen omtrent herverdeling van de brandweertaken kan de
versterking van de brandweer zonder hulpstructuren plaatsvinden. Tevens blijft
er een verankering van de brandweerzorg in de lokale gemeenschap
Alarmcentrale
Op grond van schaal overwegingen is in het verleden de taak van de drie
regionale brandweren ten aanzien van de alarmering gezamenlijk uitgevoerd.
Hiertoe is een gemeenschappelijke regeling getroffen. Uit de voorstellen zoals
die voor de brandweer zijn neergelegd, vloeit voort dat dit taakonderdeel een
verantwoordelijkheid van de provincie wordt. Daarmee wordt opnieuw een
hulpstructuur overbodig
Centrale Post Ambulancevervoer (CPA)
De verantwoordelijkheid voor de CPA is door de gemeenten thans ondergebracht
in een gemeenschappelijke regelingDe daadwerkelijke uitvoering vindt plaats
door de AlarmcentraleIn het kader van een heldere taakverdelingmet name
ook op het terrein van de rampenbestrijding, wordt voorgesteld de bestuurlijke
verantwoordelijkheid voor de CPA bij de provincie te leggen. Deze moet dan
voorzien in een gestructureerd overleg met de betrokken instanties, zoals de
gezamenlijke ziektekostenverzekeraars, de gezamenlijke ziekenhuizen, de
vereniging van huisartsen en de gezamenlijke ambulancevervoerders in Frie
sland.
3.2.2. Reactie op de voorstellen.
Wij kunnen instemmen met de voorstellen ten aanzien van de brandweer, alarm
centrale en de Centrale Post Ambulancevervoer.
§.3.3 De nieuwe taakverdeling
De hier gepresenteerde voorstellen voor een herverdeling van taken op het
terrein van de openbare orde en veiligheid dragen bij tot een doorzichtige
bestuursstructuur. Door enerzijds taken aan de democratische controle van
provinciale staten te onderwerpen, maar anderzijds de zwaarwegende adviesfunc
tie van het regionale college te verbreden naar de brandweer en rampenbestrij
ding krijgt de samenhang in het overheidsbeleid vorm. Ook de nieuwe bestuurs
stijl waarin de communicatie tussen lokaal uitvoeringsbeleid en provinciaal
structuurbeleid voorop staat kan zijn uitwerking krijgen in het regionale
college nieuwe stijl.
Op grond van deze overwegingen geven wij de voorkeur aan de Friese voorstel
len, die sterk afwijken van de voorstellen op dit gebied van de V.N.G. De
V.N.G. wil namelijk de taken op het gebied van openbare orde en veiligheid,
in afwachting van de evaluatie van de Politiewet en het landelijke traject van
versterking van de brandweer, bij de gemeenten laten en niet overdragen aan
de provincie.
Op lokaal niveau is het onderwerp "veiligheid" in het maatschappelijk en
politiek debat van de afgelopen jaren sterk op de voorgrond getreden. Zo ook
in de gemeente Leeuwarden, waar integraal veiligheidsbeleid een belangrijke
plaats inneemt en waar al diverse aktiviteiten op dit gebied worden ontplooid.
De daaruit voortvloeiende politieke prioriteit vraagt om een goede organisatie
van de politiezorg en van het openbare orde- en veiligheidsbeleid in het
algemeen.
Reactienota "De Leeuwarder visie op het eindrapport Fryslan Fernijt!".
6
§- 4.
Herverdeling van taken omtrent de fysieke leefomgeving
Op het beleidsterrein van de fysieke leefomgeving, zoals ruimtelijke ordening
en milieu, is door de vele procedures en planvorming het zicht op wie wat doet
in overheidsland voor de burger verdwenen. Voorts wordt de slagvaardigheid van
het overheidshandelen ondermijnd door de vele verplichte overlegvormen en
goedkeuringsregiemsHoewel Friesland in dezen zich al onderscheid is het de
vraag of door herverdeling van taken en aanpassing van procedures de doorzich
tigheid en snelheid van handelen van de overheid kan worden vergroot zonder
dat de samenhang wordt aangetastDe voorstellen zoals deze in deze paragraaf
op de verschillende deelterreinen worden gepresenteerd zullen hiertoe een
bijdrage leveren.
4.1 Ruimtelijke ordening
4.1.1. Stuurgroepvoorstellen
De vernieuwing van het bestuurlijk handelen op het terrein van de ruimtelijke
ordening moet bijdragen tot meer slagvaardigheid en een verbetering van het
kwaliteitsniveau. Het proces van planvoorbereiding, planvorming (procedurele)
en planuitvoering moet langs heldere lijnen lopen. Het moet inzichtelijk zijn
voor de betrokken partijen en voor de burger helder door een eenduidig
besluitvormingsprocesDit wordt bereikt als duidelijk wordt 'wie wat doet'
en 'wie over wat beslist'.
Daarom is belangrijk dat één bestuurslaag éénmalig een plan of project
behandelt en daarover besluit, dan kunnen ook procedures worden vereenvoudigd.
Met de volgende voorstellen wordt bijgedragen aan het vernieuwen van het
bestuur op het terrein van de ruimtelijke ordening:
a. Doorwerking rijksbeleid
Nadat het rijksbeleid voldoende gewaarborgd is in het door de provincie
vastgestelde Streekplan treedt het rijk terug in het bewaken van de
feitelijke doorwerking van het rijksbeleid in de gemeentelijke plannen. Dit
betekent dat de provincie die rol van het rijk overneemtHet overleg over
gemeentelijke ruimtelijke plannen krijgt daardoor een provinciaal bestuur
lijke binding.
b. Provinciale projectprocedure
Het is wenselijk dat bovenlokale projecten, waarvoor de provincie de
aangewezen bestuurslaag is, ook onder haar procedurele verantwoordelijkheid
tot stand komen. Dit betekent dat de provincie een eigen instrument krijgt
om concrete projecten van Fries belang uit te kunnen voeren. In het kader
van het rijksproject 'Het ruimtelijke planningstelstelen bestuurlijk
perspectiefzijn de contouren voor een dergelijke wettelijke toevoeging
al geschetst. Vooruitlopend daarop wil Friesland het instrument van de
provinciale projectprocedure invoeren.
c. Gemeentelijke planvormen en procedures
Als het structuurplan een centrale positie krijgt in de gemeentelijke
ruimtelijke ordening, betekent dat ook een formele vorm met een complete
procedure inzake overlegbezwaar en goedkeuringHet gevolg hiervan is dat
geen overleg met rijk en provincie meer plaats behoeft te vinden over
bestemmingsplannen die passen in het structuurplan. De goedkeuring van een
vastgesteld bestemmingsplan kan vervangen worden door een melding aan
gedeputeerde staten. Dit is immers al gebeurd bij het structuurplan. Mei
moet er een mogelijkheid zijn voor gedeputeerde staten om, wanneer de
gemeente zich niet aan het structuurplan houdt, in te grijpen en als
zodanig het besluit van de gemeenteraad na overleg te vervangen.
d. Vereenvoudiging procedure overige bestemmingsplannen
Voor bestemmingsplannen die niet passen in een structuurplan of bij het
ontbreken van een structuurplan kan eveneens worden volstaan met een
melding als het overleg op grond van artikel 10 Besluit Ruimtelijke
Ordening over het ontwerp-bestemmingsplan positief is afgerond. Morden er
bedenkingen door derden ingebracht dan volgt toch een goedkeuring door
gedeputeerde staten.
Reactienota "De Leeuwarder visie op het eindrapport Fryslan Fernijt!".
7