Blad 2 In verband hiermee citeren we hier uit een circulaire van het ministerie van Binnenlandse Zaken: Naar onze mening dient dan ook in elk geval een (basis)bedrag afval stoffenheffing te worden geheven ook als geen gebruik wordt gemaakt van de ophaaldienst. Dit basisbedrag hoeft niet strikt de vaste kostencomponent weer te geven. Boven dat (basis)bedrag per huishouden kan desgewenst een toeslag per aangeboden eenheid afvalstoffen worden geregeld. Meerkosten Elk ander systeem dan het huidige is duurder. De meerkosten van het invoeren van tariefdifferentiatie zijn het laagst bij het differentiëren naar grootte van de huishouding. Deze meerkosten bedragen ruim twee gulden per adresBij differentiatie naar gewicht bedragen de meerkosten ruim veertig gulden en bij differentiatie naar container-figura tie ruim acht gulden. Voor de onderbouwing van deze bedra gen verwijzen we u naar het ter inzage liggende Eindrapport van Buro Nauta De Vogel Beproefd systeem Op het gebied van de inzameling van huishoudelijk afval volgen de ontwikkelingen elkaar snel op. De proef van de gemeente Oostzaan met de differentiatie naar gewicht is bekend. Er zijn al meerdere gemeenten die in deze richting gaan. Toch mag dit nog geen beproefd sy steem worden genoemd. De tariefdifferentiatie naar container-figuratie (zie het Eindrapport van het Buro Nauta De Vogel, pagina 39) is nieuw. Het is in nog geen enkele gemeente ingevoerd. Indien dit systeem in Leeuwarden zou worden ingevoerd dan moet, in verband daarmee, rekening worden gehouden met ex tra kosten vanwege het verhelpen van de nu nog niet te voorziene kinderziekten van het systeem. Tariefdifferentiatie naar grootte van huishouden is in fei te een verzamelnaam voor de verschillende vormen daarvan, zoals een één- en een meerpersoonstariefeen één-, twee- en meerpersoonstariefeen tarief per persoon, etc. In Friesland hanteren 25 gemeenten differentiatie naar grootte van de huishouding. Meestal wordt onderscheid ge maakt tussen een één- en een meerpersoonstarief. Blad 3 Landelijk gezien differentieert 64 procent van de gemeenten het tarief van de afvalstoffenheffing naar gelang van het aantal leden per huishouden. Zes procent van de gemeenten kiest voor een andere vorm van tariefdifferentiatie, bij voorbeeld via het wegen van afval Zwerfvuil en afvaltoerisme De invoering van tariefdifferentiatie naar aantal personen zal geen invloed hebben op de hoeveelheid zwerfvuil en op het afvaltoerisme. Dat ligt anders bij diftar naar gewicht. Het gevaar van ontwijkgedrag daarbij betreft niet alleen het gevaar voor meer illegale stort. Ook wordt meer "ver vuiling" van de afvalstromen verwacht, waarbij niet naar gewicht wordt betaald. Dit kan tot een afwijking van het uitgangspunt "de vervuiler betaalt" leiden. Bij differenti atie naar container-figuratie is het gevaar van zwerfvuil en ontwijkgedrag overigens beduidend kleiner dan bij diffe rentiatie naar gewicht Moment van invoering Aangezien het systeem van differentiatie naar container figuratie nieuw is zal de invoering ervan veel voorberei dingstijd vergen. Differentiatie naar gewicht brengt hoge investeringen met zich. Omdat dit zorgvuldig moet worden voorbereid kost ook dit veel tijd. De invoering van diftar naar grootte van het huishouden is in wezen een administra tieve maatregel en heeft geen consequenties voor de inza- meldienstDat betekent dat het op korte termijn kan worden ingevoerd Arbeidsomstandigheden Omdat de invoering en uitvoering van een systeem van diftar naar grootte van de huishoudens een administratieve maatre gel is heeft het geen consequenties voor de arbeidsbe lasting van de beladers van de reinigingsauto's. Dat laatste kan niet gesteld worden als een systeem van tariefdifferentiatie naar container-figuratie zou worden ingevoerd. De gevolgen daarvan voor de arbeidsbelasting zijn namelijk niet eenduidig aan te geven. Wel is uit re cent onderzoek naar de 80 1-container gebleken dat deze container niet aanbevelenswaardig isDit wordt met name veroorzaakt door een grote belasting in verband met bukken en tillen. Ook extra citybins hebben een negatieve invloed op de arbeidsbelasting.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 173