Blad 2
In verband hiermee citeren we hier uit een circulaire van
het ministerie van Binnenlandse Zaken: Naar onze
mening dient dan ook in elk geval een (basis)bedrag afval
stoffenheffing te worden geheven ook als geen gebruik wordt
gemaakt van de ophaaldienst. Dit basisbedrag hoeft niet
strikt de vaste kostencomponent weer te geven. Boven dat
(basis)bedrag per huishouden kan desgewenst een toeslag per
aangeboden eenheid afvalstoffen worden geregeld.
Meerkosten
Elk ander systeem dan het huidige is duurder. De meerkosten
van het invoeren van tariefdifferentiatie zijn het laagst
bij het differentiëren naar grootte van de huishouding.
Deze meerkosten bedragen ruim twee gulden per adresBij
differentiatie naar gewicht bedragen de meerkosten ruim
veertig gulden en bij differentiatie naar container-figura
tie ruim acht gulden. Voor de onderbouwing van deze bedra
gen verwijzen we u naar het ter inzage liggende Eindrapport
van Buro Nauta De Vogel
Beproefd systeem
Op het gebied van de inzameling van huishoudelijk afval
volgen de ontwikkelingen elkaar snel op.
De proef van de gemeente Oostzaan met de differentiatie
naar gewicht is bekend. Er zijn al meerdere gemeenten die
in deze richting gaan. Toch mag dit nog geen beproefd sy
steem worden genoemd.
De tariefdifferentiatie naar container-figuratie (zie het
Eindrapport van het Buro Nauta De Vogel, pagina 39)
is nieuw. Het is in nog geen enkele gemeente ingevoerd.
Indien dit systeem in Leeuwarden zou worden ingevoerd dan
moet, in verband daarmee, rekening worden gehouden met ex
tra kosten vanwege het verhelpen van de nu nog niet te
voorziene kinderziekten van het systeem.
Tariefdifferentiatie naar grootte van huishouden is in fei
te een verzamelnaam voor de verschillende vormen daarvan,
zoals
een één- en een meerpersoonstariefeen één-, twee- en
meerpersoonstariefeen tarief per persoon, etc.
In Friesland hanteren 25 gemeenten differentiatie naar
grootte van de huishouding. Meestal wordt onderscheid ge
maakt tussen een één- en een meerpersoonstarief.
Blad 3
Landelijk gezien differentieert 64 procent van de gemeenten
het tarief van de afvalstoffenheffing naar gelang van het
aantal leden per huishouden. Zes procent van de gemeenten
kiest voor een andere vorm van tariefdifferentiatie, bij
voorbeeld via het wegen van afval
Zwerfvuil en afvaltoerisme
De invoering van tariefdifferentiatie naar aantal personen
zal geen invloed hebben op de hoeveelheid zwerfvuil en op
het afvaltoerisme. Dat ligt anders bij diftar naar gewicht.
Het gevaar van ontwijkgedrag daarbij betreft niet alleen
het gevaar voor meer illegale stort. Ook wordt meer "ver
vuiling" van de afvalstromen verwacht, waarbij niet naar
gewicht wordt betaald. Dit kan tot een afwijking van het
uitgangspunt "de vervuiler betaalt" leiden. Bij differenti
atie naar container-figuratie is het gevaar van zwerfvuil
en ontwijkgedrag overigens beduidend kleiner dan bij diffe
rentiatie naar gewicht
Moment van invoering
Aangezien het systeem van differentiatie naar container
figuratie nieuw is zal de invoering ervan veel voorberei
dingstijd vergen. Differentiatie naar gewicht brengt hoge
investeringen met zich. Omdat dit zorgvuldig moet worden
voorbereid kost ook dit veel tijd. De invoering van diftar
naar grootte van het huishouden is in wezen een administra
tieve maatregel en heeft geen consequenties voor de inza-
meldienstDat betekent dat het op korte termijn kan worden
ingevoerd
Arbeidsomstandigheden
Omdat de invoering en uitvoering van een systeem van diftar
naar grootte van de huishoudens een administratieve maatre
gel is heeft het geen consequenties voor de arbeidsbe
lasting van de beladers van de reinigingsauto's.
Dat laatste kan niet gesteld worden als een systeem van
tariefdifferentiatie naar container-figuratie zou worden
ingevoerd. De gevolgen daarvan voor de arbeidsbelasting
zijn namelijk niet eenduidig aan te geven. Wel is uit re
cent onderzoek naar de 80 1-container gebleken dat deze
container niet aanbevelenswaardig isDit wordt met name
veroorzaakt door een grote belasting in verband met bukken
en tillen. Ook extra citybins hebben een negatieve invloed
op de arbeidsbelasting.