2 3 Blad 2 Herstelproces De knelpunten die wij willen aanpakken zijn in sommige gevallen zeer hardnekkig en complex en niet van de ene op de andere dag opgelost. De aanpak vergt een langlopend herstelproces met creatieve oplossingen, waarvan de resultaten pas op de langere termijn zichtbaar zullen zijn. De keuzen die wij in deze perspectiefnota aan u voorleggen vormen een essentieel onderdeel van dit herstelproces. Een krachtige aanpak van ons beleid vraagt, naast de reeds beschikbare middelen voor bestaand beleid, een extra inzet van gemeentelijke middelen. Wij zijn van mening dat zowel structureel als incidenteel extra gelden nodig zijn voor de werkge legenheid en het Grote Stedenbeleid. Tussenstap Een aantal onderwerpen: Leeuwarden in stelling, het onderhoud van de fysieke leefomgeving en de herbezetting in het kader van de Arbeidsduurverkorting, die wij in deze perspectiefnota aan de orde stellen, is nog niet volledig uitgewerkt, omdat de voorbereiding meer tijd vraagt dan beschikbaar was. Het beeld dat wij ten aanzien van deze zaken schetsen is dan ook een tussenstap. Het is de bedoeling de komende periode te benutten voor de verder concretisering opdat medio september de eerste besluitvorming kan plaatsen in het college en de raad. De planning is erop gericht deze zaken te betrekken in de totale afweging in het kader van de beleidsbegroting 1997. Deze zijn dan ook niet in financiële zin vertaald in de perspectiefnota. Planhorizon Normaal gesproken richt de perspectiefnota zich op de komende vier jaar. Voor de Perspectiefnota 1997-2000 is gekozen voor een langere termijn. Aan de ene kant vanwege het langlopende hersteltraject dat wij in deze nota uiteenzetten, aan de andere kant omdat de uitkering uit het Gemeentefonds over vijfjaar is gespreid. Voor 1997 worden er concrete uitspraken gedaan, voor de jaren daarop geven wij een richting aan. Karakter De perspectiefnota behandelt de hoofdlijnen van beleid en is daarom beknopt en globaal. Globaal wil echter niet zeggen dat de gevolgen voor het beleid niet concreet worden beschreven. In deze nota proberen we die juist zo duidelijk mogelijk te maken. Groeimodel Er gaat een proces van enkele jaren aan vooraf, voordat de perspectiefnota als beleidsinstrument voor het bestuur van de gemeente Leeuwarden kan worden gebruikt. Dat is gebleken uit de Perspectiefnota 1996-1999. Uit een evaluatie van die nota kwam naar voren dat die nota op onderdelen verbeterd kan worden. Samen met de gemeenteraad zullen we een vorm moeten vinden, die een zo helder mogelijk zicht geeft op politiek relevante keuzemogelijkheden. Een belangrijk onderdeel van "Leeuwarden in stelling" is het ontwikkelen van beleidsinstrumenten die zowel de raad als haar dagelijks bestuur een dergelijk (in)zicht kan geven. Opbouw van de nota De Perspectiefnota 1997-2000 begint in hoofdstuk 1 met een inleiding waarin de hoofdlijnen van beleid worden geschetst en waarin een aantal relevante zaken worden beschreven. Blad 3 De doelen die wij ons stellen leiden tot een noodzakelijke afweging van prioriteiten. Hoofdstuk 1 gaat in op deze afweging en de daaruit voortvloeiende bijstelling van het gemeentelijk beleid. Hoofdstuk 2 beschrijft de wijze waarop wij invulling willen geven aan de hoofdprioriteiten van beleid werkgelegenheid en het Grote Stedenbe leid. Daarnaast gaan wij in op het onderhoud van de fysieke leefomgeving. Realisering van dit beleid is een stevige opgave. In hoofdstuk 3 schetsen wij het kader waarbinnen hieraan invulling gegeven kan worden. Een specifieke, zeer bepalende pijler is de relevante informatie op financieel gebied. Hoofdstuk 4 gaat in op de ontwikkelingen in onze organisatie. Het financieel perspectief schetsen wij in hoofdstuk 5. In hoofdstuk 6 gaan wij in op de omvang van de taakstelling en de wijze waarop wij deze willen realiseren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 262