10
11
Intensivering van beleid
Zowel wat betreft de inzet van personeel als de houding. Een en ander heeft al
geleid tot verbeterde resultaten met betrekking tot gronduitgifte en aantrekking van
nieuwe werkgelegenheid in 1995. De uitdaging en de intensivering is erop gericht
deze lijn de komende jaren vast te houden en te versterken. De voortzetting van de
goede samenwerkingsstructuur met Netwerk Friesland, Noordelijke Ontwikkelings
Maatschappij (NOM) en Commissariaat voor de Buitenlandse Investeringen in
Nederland (CBIN) staat daarbij centraal in de vormgeving van een actief en professi
oneel acquisitiebeleid.
Voor een effectief acquisitiebeleid zijn lokale incentives, zoals het Stimuleringsfonds
Werkgelegenheid Marktsector en de mogelijkheden van de Stichting Bedrijfsgebou
wen Leeuwarden, cruciale factoren. Een bepalende factor daarin is het kunnen
aanbieden van aantrekkelijke bedrijfslocaties tegen een concurrerende grondprijs.
Grondexploitatie Hemrik
Uitgifte en ontwikkeling van bedrijfslocaties vervullen een centrale rol in het
aantrekken van nieuwe bedrijvigheid en de verbetering van de werkgelegenheids-
structuur. Voor de korte en de middellange termijn vervult de Hemrik daarin een
centrale rol. Het snel kunnen uitgeven van deze bedrijfslocatie is van wezenlijk
belang voor de sociaal-economische ontwikkeling van Leeuwarden. Vandaar dat het
scheppen van de noodzakelijk randvoorwaarden een belangrijk aandachtsgebied is.
De gronduitgifte van de Hemrik bevindt zich structureel op een te laag niveau.
Doordat de boekwaarde een stijgende tendens vertoont in plaats van een dalende, zal
bij de eindafrekening van deze grondexploitatie een groot financieel probleem
ontstaan. Wij willen de resterende grond dan ook sneller uitgeven.
Een snellere uitgifte is ook van belang vanwege de ontwikkeling van nieuwe
bedrijfsterreinen in onze omgeving.
Gelet op het uitgiftepatroon in het verleden en de reikwijdte van de beschikbare
(financiële) instrumenten constateren wij dat hiervoor uitbreiding van de instrumen
ten voor de uitgifte van de Hemrik noodzakelijk is. In combinatie met een versterkte
acquisitie stellen wij voor eenmalig f 20 miljoen uit de reserves te bestemmen voor
de realisering van dit doel. Elk jaar zal er een evaluatie plaatsvinden van de resulta
ten, die aan de raad(sadviescommissie) wordt voorgelegd. Op basis hiervan kunnen
de doelstelling en uitgangspunten eventueel worden aangepast.
Overigens merken wij op dat recente ervaring met het gebruik van verlaagde
gemiddelde grondprijzen in 1995 en 1996 aantonen dat de intensivering reeds
vruchten afwerpt.
Verbeteren van de fysieke randvoorwaarden
Aan de andere kant gaat het om het verbeteren van de fysieke randvoorwaarden, die
mede het vestigingsklimaat bepalen. In Leeuwarden krijgt dit vorm door het
ontwikkelen van initiatieven op het gebied van bijvoorbeeld een gedifferentieerd
aanbod van bedrijfslocaties, een optimale hoofdinfrastructuur en ontsluiting van
bedrijfslocaties en revitalisering van bestaande bedrijfslocaties. In dat kader hechten
wij veel waarde aan de realisering van de Westergoweg.
Intensivering van beleid
De in de volgende paragraaf genoemde voorstellen voor een ontwikkelingsbudget en
investeringsfonds zijn hier mede op gericht.
Op het gebied van de regionale economische ontwikkeling wordt vanuit Leeuwarden
nadrukkelijker ingezet op de samenwerking met de provincie en de Westergozone.
Met deze partijen zijn afspraken gemaakt die in convenanten zijn vastgelegd.
Voor de hiervoor genoemde terreinen ligt er ook nadrukkelijk een relatie met het
Grote Stedenbeleid. De intensivering van het gemeentelijk beleid komt tot uitdruk
king in het Actieplan Economie en Werk Leeuwarden, waarin een groot aantal
activiteiten is opgenomen om de doelstellingen van versterking van de marktsector en
economische structuur, stimuleren werkgelegenheidsgroei en terugdringen werkloos
heid en de daaraan gekoppelde taakstellingen te realiseren.
Ontwikkelingsbudget en Investeringsfonds
Om de prioriteiten binnen het gemeentelijk beleid waar te kunnen maken, zullen de
komende jaren vele projecten (tijdig) voorbereid en uitgevoerd moeten worden. Deze
projecten komen voort uit vastgestelde plannen, zoals de Structuurschets
"Leeuwarden, open stad" en/of uit overeenkomsten met derden.
Uit zowel inhoudelijk, maar zeker om financieel oogpunt kan de gemeente Leeuwar
den veel projecten niet alleen realiseren. Andere (gemeentelijke) overheden, externe
organisaties, instellingen en projectontwikkelaars zullen een steeds grotere rol gaan
spelen.
Ontwikkelingsbudget
Voor de totale financiering van projecten zijn meestal en steeds vaker externe
subsidies noodzakelijk. Om deze subsidies te krijgen geldt vaak het criterium van
uitvoering op korte termijn. Een knelpunt is echter in veel gevallen dat de voorberei
dingen (bijvoorbeeld planologisch en/of civiel-technisch) nog niet zover gevorderd
zijn dat het tijdscriterium gehaald kan worden. Voor het met succes kunnen aanboren
van subsidiestromen is het dus noodzakelijk dat er tijdig voldoende passende
projecten "op de plank liggen". Dat wil zeggen dat de voorbereidingen voor het
project zover gevorderd zijn dat op redelijk korte termijn kan worden begonnen met
de daadwerkelijke uitvoering. Concreet betekent dit dat er een voorinvestering moet
plaatsvinden. Aangezien de mogelijkheid bestaat dat bepaalde subsidies over enkele
jaren opgeheven worden, zal de gemeente de komende jaren claims moeten leggen
op geldbronnen. Zeker omdat er aan het einde van een subsidieperiode vaak midde
len vrijkomen, is het cruciaal dat er tijdig projecten beschikbaar zijn.
Tevens is van belang de mogelijkheid snel in te kunnen spelen op marktwensen,
(onverwachte) ontwikkelingen e.d., zodat er sneller inkomsten gegenereerd kunnen
worden. Om verplichtingen (in voorbereidende of participerende zin), die voortvloei
en uit overeenkomsten/convenanten, waar te kunnen maken zijn eveneens middelen
nodig. Voor de voorbereiding van en participatie in de verschillende categorieën
projecten (subsidie-aanvraag, inspelen op ontwikkelingen, waarmaken convenanten)
zijn veelal binnen de reguliere budgetten geen middelen beschikbaar. Daarom stellen
wij voor een ontwikkelingsbudget in te stellen van f 175.000,- structureel met ingang
van 1996, te vermeerderen met f 175.000,- in 1997, totaal f 350.000,- structureel
met ingang van 1997.