Blad 4
lagere intensiteit dan 2450 motorvoertuigen. Voor enkele
minder drukke wegen in de wijk zijn dan ook geluidbereke
ningen uitgevoerd. De tekst met betrekking tot sanering
verkeerslawaai en railverkeerslawaai is aangepast aan de
laatste stand van zaken. Hierbij is aansluiting gezocht bij
het recent (eind 1995) uitgevoerde onderzoek ten behoeve
van het samenstellen van A- en B-lijsten voor sanering (re
spectievelijk urgente en minder urgente saneringssitua
ties) Ook de tekst met betrekking tot industrielawaai is
aangevuld met de laatste stand van zaken met betrekking tot
het saneringsonderzoek. Wij merken verder nog op, dat de
Kanaalstraat behoort tot de straten in het plangebied waar
van de verkeersintensiteit zodanig laag is (minder dan 350
auto's per etmaal) dat de geluidsniveaus op de gevels van
de woningen langs deze straten lager is dan 50 dB(A)zodat
geen onderzoek nodig is.
Naar aanleiding van de opmerkingen over de paragraaf Toe
komstige ontwikkeling merken wij op, dat een bestemmings
plan zich er niet voor leent om het gebruik van woningen
voor kamerverhuur te regelen.
Alhoewel bedoelde zinsnede in deze paragraaf misschien min
der gelukkig geformuleerd is, kan niet gesteld worden dat
hierdoor de kamerverhuur zou worden gestimuleerd. Aan de
andere kant hoeven we onze ogen niet te sluiten voor de
realiteit. Het is een feit dat het aantal kamerbewoners in
de Oranjewijk, in verhouding tot andere wijken in de
gemeente, hoog ligt. Dit blijkt althans uit een in opdracht
van de gemeente door de stichting Woonconsumenten Belangen
Leeuwarden ingesteld onderzoek naar het voorkomen van (be
drijfsmatige) kamerverhuur binnen de rondweg en de daarmee
verbonden klachten van wijkbewoners. Dit onderzoek heeft
geleid tot de notitie kamergewijze verhuur in Leeuwarden,
die op 28 november jl. in de Commissie voor Stadsontwikke
ling is behandeld. Na de commissiebehandeling en de in
spraakprocedure zal aan ons college een voorstel worden
voorgelegd over de aan de hand van genoemde notitie te ne
men maatregelen en de daarvoor benodigde dekking. Dit voor
stel zal na behandeling door ons college worden voorgelegd
aan de raadsadviescommissie
De bezwaren moeten naar onze mening ongegrond worden ge
acht, met uitzondering van de opmerkingen die betrekking
hebben op de paragraaf Bedrijfsaspecten en de meting van
het verkeerslawaai in de Kanaalstraat
Blad 5
Onder mededeling, dat de Commissie voor Stadsontwikkeling u
in haar op 19 maart 1996 gehouden vergadering heeft geadvi
seerd zich met het vorenstaande te verenigen stellen wij u
voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-be-
sluit
Leeuwarden, 4 april 1996.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
drsH.H. Apotheker burgemeester.
mr. F.M.J. Steijvers secretaris.