Dienst Algemene Zaken
Daarnaast zijn werkzaamheden verricht voor de herdenking van 50 jaar bevrijding,
de problematiek in de Jelle Bangastraat, de zogenaamde "warme winternacht" en de
integrale aanpak van onveiligheid. Bij de eerste twee aangelegenheden heeft de
coördinatie door een centrale contactpersoon goed gewerkt.
Op het gebied van de bestuurlijke en juridische advisering zijn op grond van de klac
htenregeling 34 klachten ingediend en verwerkt. Daarnaast is capaciteit geleverd voor
het project "wegwijs op het stadhuis", de bewaking van de juiste toepassing van de
Wet Persoonsregistraties door de gemeente, en is energie gestopt in een gedragscode
voor ambtenaren in het kader van bestuurlijke en ambtelijke integriteit.
12.2.8 Afdeling Personeel en Organisatie
De afdeling Personeel en Organisatie is nadrukkelijk betrokken geweest bij de inrich
ting van de nieuwe dienst Algemene Zaken. Daarnaast heeft de inhaalslag functie
waardering, de noodzakelijke werkzaamheden voortkomend uit de Wet op de identifi
catieplicht, de Wet Bescherming Evenredige Arbeidsdeelname Allochtonen (WBE-
AA) en de wijzigingen in de ABP-wet ten aanzien van langdurig zieken, een aanzien
lijk tijdsbeslag op de afdeling gelegd. Zaken als ARBO-wetgeving, opleiding en
arbeidsvoorwaarden zijn eveneens door de afdeling behandeld. In 1995 is ook ge
werkt aan een programma ter verbetering van de introductie van nieuw personeel.
Naast de interne dienstverlening verricht de afdeling ook externe dienstverlening. Dit
houdt in dat de P O rol wordt ingevuld voor personeel van o.a. de Regio Noord-
Friesland, de Alarmcentrale Friesland en het OLAF. De relatie met de laatstgenoem
de organisatie is medio 1995 beëindigd in verband met de overgang naar een andere
CAO.
12.2.9 Afdeling PersoneelsService en -Informatie
De activiteiten zijn ondergebracht in een viertal clusters, namelijk de cluster functie
waardering, de cluster personeelsinformatie, de cluster arbeidsvoorwaarden en het
Intern ArbeidsBuro (IAB). De afdeling opereert gemeentebreed.
De cluster functiewaardering begeleidt de voorbereiding en afhandeling van zittingen
van de toetsingscommissie en de bezwaarschriftencommissie in het kader van de
eerste inhaalslag functiewaardering. Daarnaast is gestart met het actualiseren van de
ijkfuncties, van belang voor de functiewaardering.
De cluster personeelsinformatie is verantwoordelijk voor de salarisverwerking inclu
sief de gevolgen van functiewaardering, beheer en onderhoud van het personeelsin
formatiesysteem (PRIS) en het initiëren en controleren van het uitvoeren van de Wet
op de identificatieplichten de WBEAA.
De cluster arbeidsvoorwaarden heeft zich onder meer beziggehouden met het ontwer
pen van een arbeidsvoorwaardenregeling voor de zogenaamde Melkert-werknemers
en het omvormen van het Algemeen Ambtenarenreglement tot een Arbeidsvoorwaar
denregeling.
62
Dienst Algemene Zaken
Ondersteuning naar de diensten is geleverd bij het beter motiveren van beslissingen
door de gemeente in het kader van de in werking getreden Algemene Wet Bestuurs
recht en over aangelegenheden als wachtgeld-rechten, -mogelijkheden en ontslag. In
overleg is een pensioenregeling voor raadsleden getroffen.
Het Intern ArbeidsBuro begeleidt herplaatsingskandidaten, bevordert de mobiliteit op
eigen initiatief en onderhoudt netwerken en samenwerkingsverbanden met (mid
delgrote instellingen in Leeuwarden en overheidsorganisaties. Dit alles met als doel
de mobiliteit van de medewerkers te vergroten zodat het produktiemiddel personeel
zo efficiënt als mogelijk wordt ingezet.
12.2.10 Afdeling Vastgoed
De sector gebouwenbeheer en -onderhoud is in 1995 gestart als onderdeel van de
Dienst Welzijn. Het ligt in de bedoeling om een centrale afdeling Vastgoed binnen de
Dienst Algemene Zaken op te nemen. Taken en omvang van de afdeling zijn momen
teel nog niet in detail uitgewerkt, en zullen de komende maanden onderwerp van
discussie zijn.
63