Profiel van Leeuwarden
rondkomen van een uitkering, dat er huizen zijn die aan een opknapbeurt toe zijn en er
wijken met achterstandsproblemen zijn.
Leeuwarden ligt in een economisch gezien minder sterke regio, mede door de perifere
ligging ten opzichte van de economische centra in Nederland en Europa. Ondanks alle
inspanningen blijft de groei van de werkgelegenheid binnen de verschillende marktsec
toren in Leeuwarden achter bij de provinciale en landelijke ontwikkeling.
Opmerkelijk is dat Leeuwarden als centrum van voorzieningen, ontspanning en werkge
legenheid duidelijk hogere ogen gooit, dan als plaats om te wonen. Ongeveer de helft van
de mensen die in Leeuwarden werkt, woont niet in Leeuwarden. Dit heeft tot gevolg dat
het draagvlak voor de instandhouding van de centrumfunctie van Leeuwarden te beperkt
is. Het grote aantal voorzieningen brengt extra kosten voor de bevolking met zich mee,
waarbij de benodigde middelen door een in verhouding (te) klein aantal mensen moeten
worden opgebracht.
Hoewel Leeuwarden een stad is die aan veel mensen werkgelegenheid biedt, is er tegelij
kertijd sprake van een zeer hoge werkloosheid van bijna 26 Bovendien is er sprake
van langdurige werkloosheid. Het hoge percentage werklozen betekent ook dat er in
Leeuwarden veel mensen wonen met een laag inkomen.
De milieuproblemen in Leeuwarden zijn groot. De verontreiniging van de (water)bodem
is aanzienlijk en de sanering zal heel wat kosten met zich meebrengen. De aanpak van de
vervuiling is noodzakelijk, omdat de vervuiling niet alleen tot risico's voor de volksge
zondheid en het overige milieu leidt, maar ook tot een stagnatie van de stedelijke
ontwikkeling. Daarnaast zijn er knelpunten op het gebied van verkeers- en geluidsoverlast
en zijn er knelpunten ten aanzien van een aantal bedrijfsvestigingen.
Steeds meer burgers worden geconfronteerd met een sociaal isolement. Dit isolement
ontstaat als gevolg van verschillende problemen. De gevolgen zijn complex, aangezien
geïsoleerde burgers vaak op meerdere terreinen in de problemen raken. Criminaliteit en
vandalisme vormen dikwijls een uitlaatklep voor de ervaren problemen. Dat brengt een
toename van de onveiligheid met zich mee. Uit een onderzoek blijkt dat Leeuwarden niet
alleen in objectieve zin onveilig is, maar dat de inwoners hun stad ook als onveilig
ervaren. De onveiligheid is het grootst in die wijken waar sprake is van een opeensta
peling van problemen zowel in de fysieke als in de sociaal-economische sfeer. Daar
dreigt verpaupering.
De stedelijke knelpunten vertonen een sterke onderlinge samenhang en versterken elkaar.
De stad wordt gekenmerkt door dynamische ontwikkelingen en activiteiten, maar
tegelijkertijd is de stad een smeltkroes van problemen met alle gevolgen van dien voor de
veiligheid en de leefbaarheid. Daarmee zijn de ingrediënten gegeven voor de
noodzakelijke vernieuwing van de stad.
6
4. ACTIEPLANNEN
4.1 Inleiding
In het convenant is afgesproken dat de G15- gemeenten en het Rijk hebben gesloten, dat
de gemeente actieplannen zullen opstellen. Op de volgende terreinen zijn nu voor
Leeuwarden actieplannen geformuleerd:
I.
Economie en werk
II.
Zorg en opvang
III.
Veiligheid
IV.
Leefbaarheid, bestaande uit:
a. Taakstellend volkshuisvestingsplan
b. Actieplannen vemieuwingswijken
V.
Onderwijs
Het convenant en de door G15-werkgroepen uitgewerkte "kaders" Economie en Werk,
Zorg en Opvang, Jeugd en Veiligheid en Integrale programma's wijk- en buurtbeheer
vormen de basis van deze actieplannen.
Het actieplan Onderwijs sluit aan bij de in 1995 verschenen, nog niet vastgestelde,
rijksnota over lokaal onderwijsbeleid.
4.2. Doelstellingen Grote Stedenbeleid
Het Grote Stedenbeleid raakt alle gemeentelijke beleidsterreinen. Het gaat om een
omvangrijke operatie over een lange periode, waar veel partners bij betrokken zijn. Wat
betreft de aanpak kiest Leeuwarden voor een groei-moJel; het Grote Stedenbeleid wordt
gaandeweg ontwikkeld. In de ontwikkeling van het Grote Stedenbeleid is essentieel Jat
bestaand beleid en geplande activiteiten worden ingepast in dit nieuwe beleidskader.
Regelmatig zal er een terugkoppeling plaatsvinden over de behaalde resultaten en zullen
zo nodig aanpassingen plaatsvinden.
De voorliggende actieplannen vormen de eerste aanzet, de basis om te beginnen aan de
grote klus.
De doelstellingen van het Grote Stedenbeleid zijn in de actieplannen als volgt
geformuleerd:
a. Actieplan Economie en Werk
Leeuwarden streeft naar een '.verkgelegenheidsgroeidie tenminste geiijk is aan de
landelijke groei. Daarnaast is het doel een structurele afname van de werkloosheid,
uiteindelijk tot een percentage, dat gelijk is aan het huidige provinciale
werkloosheidspercentage
7