Blad 6
Het ligt niet voor de hand dat een gemeente de kosten die
gepaard gaan met de uitwerking van dit artikel bij de eige
naar van het betreffende object in de vorm van leges in
rekening brengt. Er is immers niet duidelijk sprake van een
individueel belang.
Artikel 5.6.2.3
Straatnaamborden zullen overeenkomstig de wens van het col
lege van burgemeester en wethouders worden aangebracht. De
kosten daarvan komen voor rekening van de gemeente.
Het tweede lid verbiedt een ieder die daartoe niet bevoegd
is straatnamen en huisnummers toe te kennen aan delen van
de openbare ruimte, aan de daaraan liggende gemeentelijke
bouwwerken en aan ligplaatsen of standplaatsen door deze
zichtbaar ter plaatse aan te brengen.
Het derde lid verbiedt ten slotte een ieder die daartoe
niet bevoegd is nummers toe te kennen aan onroerende zaken
die privé-bezit zijn, door deze op zichtbare wijze aan te
brengen. Overtreding van het tweede en derde lid wordt
strafbaar gesteld.
Vooral het door de burger aanbrengen van een nummer aan
zijn onroerende zaak is de laatste decennia hand over hand
toegenomen. Bovendien heeft recent onderzoek in deze ge
meente aangetoond dat niet alleen "eigen nummers" worden
toegekend aan objecten, maar dat dikwijls ook nummers ont
breken, niet leesbaar zijn of abstract zijn vormgegeven,
dat zij niet meer aan de criteria van "doeltreffendheid"
voldoen. De criteria van doeltreffendheid dienen te worden
uitgewerkt in technische uitvoeringsvoorschriften.
Artikel 5.6.3.1
In het kader van de dienstverlening dienen straatnaamborden
door of namens de gemeente ter plaatse goed zichtbaar te
worden aangebracht. Dit is mogelijk door de straatnaambor
den te bevestigen aan gebouwgevels, aan terreinafscheidin
gen van derden of aan paaltjes die, op andermans terrein
ten behoeve van de straatnaamgeving mogen worden geplaatst
Het artikel houdt echter ook rekening met de omstandigheden
dat de borden niet door de gemeente zelf, maar door derden
worden aangebrachtOm te voorkomen dat de leesbaarheid van
de aangebrachte naamborden door hoog opschietend groen,
zonneschermen of reclameborden wordt belemmerd, is bepaald
dat de eigenaar ervoor dient te zorgen dat de bedoelde bor
den vanaf de openbare weg leesbaar blijven.
Blad 7
Artikel 5.6.3.2
Het aanbrengen van huisnummerbordjes is per gemeente ver
schillend geregeld. Sommige gemeenten brengen de nummers
zelf aan. Het aanbrengen van de nummers wordt in bepaalde
gevallen echter ook uitbesteed of overgelaten aan de aanne
mer, als onderdeel van het uitvoeren van een bouwwerk. Ten
slotte kan het ook aan de eigenaar worden overgelaten de
nummers, conform de nadere gemeentelijke voorschriften, aan
te brengen. In artikel 5.6.3.2 is gekozen voor de formule
ring waarbij de eigenaar het nummer dient aan te brengen,
tenzij het college van burgemeester en wethouders anders
besluit. Het laatste kan bijvoorbeeld het geval zijn bij
nieuwbouwprojecten, waarbij een uniform uitgevoerde num
mering wenselijk wordt geacht. Het verdient aanbeveling de
verantwoordelijkheid voor het aanbrengen van een huisnummer
in de tekst van de huisnummerbeschikking te regelen.
In het tweede lid is bepaald dat het door het college van
burgemeester en wethouders toegekende nummer binnen een
bepaalde termijn moet zijn aangebracht. Voor gevallen waar
in het object nog niet is voltooid, is in het derde lid een
andere termijn gesteld. Het vierde lid geeft burgemeester
en wethouders de mogelijkheid de in het eerste en tweede
lid genoemde termijnen te verlengen.
Artikel 5.6.4.1
Het eerste lid biedt de mogelijkheid nadere technische uit
voeringsvoorschriften te geven. In het kader van de deregu
lering worden echter geen gedetailleerde voorschriften in
zake het aanbrengen van het nummerbord gegeven. Vandaar dat
de technische uitvoeringsvoorschriften algemeen van karak
ter kunnen zijn. Er kan in dit verband worden gedacht aan
algemene eisen aan het te gebruiken materiaal (bestand
tegen weerinsinvloeden)alsmede aan een aantal andere
technische zaken zoals de methode van nummering en maat
voering van de borden.
Het tweede lid biedt het college van burgemeester en wet
houders de mogelijkheid nadere administratieve voorschrif
ten te geven. Deze passage is om verschillende redenen in
de verordening opgenomen. In de eerste plaats vervullen
straatnaam- en huisnummergegevens een zeer wezenlijke func
tie in het maatschappelijk verkeer. De dienstverlening
(brandbestrijding, ambulancevervoer, postbezorging etcete
ra) kan niet zonder deze informatie. In de tweede plaats
zijn tal van gemeentelijke registraties geordend op de vol
gorde van straatnaam en huisnummer. In de derde plaats is
een systematische en eenduidige verstrekking van straatnaam
en huisnummergegevens aan vele instanties noodzakelijk. Zo
bestaan er verplichtingen tot levering van adresgegevens