Blad 2
2. Reactie op het gunningsadvies
Bij het gunningsadvies kunnen een aantal vraagtekens worden
gezet ten aanzien van de beoordeling van het prijsniveau:
het C.I.B. baseert het advies op een indruk, gebaseerd
op beschikbare, landelijke, ervaringscijfers, maar
tekent hierbij aan dat een vergelijking met concurre
rende aanbiedingen, waardoor meer helderheid zou kun
nen worden verschaft over deze indruk, helaas niet
mogelijk is. Nadere informatie bij het C.I.B. leerde
ook dat harde vergelijkingscijfers niet beschikbaar
zijn;
het lopende contract met de VEONN is in maart 1994 wel
tot stand gekomen na uitvoerige onderhandelingen en
advisering door het O.D.R.P. Uit onderstaande verge
lijking van het prijsniveau van de aanbieding met het
prijsniveau van het lopende contract leert dat deze
nagenoeg gelijk zijn.
Vergelijking offerte van VEONN met de huidige overeenkomst
Binnen de offerte (en het huidige contract) wordt een twee
deling gemaakt tussen vaste en variabele kosten.
Vaste kosten zijn de apparaatskosten die worden gemaakt
voor de inzet en bezetting van het telefonische meldpunt,
de administratie en archivering en het verzorgen van het
betalingsverkeer. De variabele kosten zijn de vervoerkosten
per gebruiker.
Bij het afsluiten van de huidige overeenkomst is uitgegaan
van circa 500 gebruikers met elk 111 zones en een bereik
baarheid van het vervoersysteem van 7.00 tot 23.00 uur per
dag
Deze voorwaarden zijn gelijk aan de le optie zoals
geoffreerd door de VEONN en maken een vergelijking tussen
de huidige overeenkomst en de offerte derhalve mogelijk.
Vervolgens zal een vergelijking worden weergegeven tussen
de verschillende beleidsopties met uitbreiding van het aan
tal gebruikers tot 1000 personen.
Vaste kosten
De vaste kosten in 1994: f 321.489,-
De vaste kosten uit de offerte: f 321.500,-
Vergelijking leert ons dat de vaste kosten slechts f 11,-
verschillen van de vaste kosten in 1994.
Variabele kosten
De variabele kosten worden jaarlijks geïndexeerd op grond
van de NEA-index voor personen vervoer. Deze index bedroeg
in 1995 2,8% en voor 1996 2,1%.
Blad 3
De variabele kosten per gebruiker bedragen (na indexering
in 1995 en in 1996): f 1.124,63 per gebruiker.
De variabele kosten offerte: f 1.124,63 per gebruiker.
Vergelijking leert dat ook de variabele kosten zoals door
de VEONN geoffreerd zijn, identiek zijn aan de gebruikers-
kosten zoals deze op grond van de huidige overeenkomst in
het voorjaar van 1996 voor de gemeente Leeuwarden gelden.
Conclusie: de offerte van de VEONN, met de voorwaarden van
het huidige systeem, is gebaseerd op de huidige overeen
komst en is (afgezien van een verschil van elf gulden)
identiek.
Als opmerking kan hierbij worden geplaatst dat de in 1995
werkelijk gemaakte variabele kosten voor het vervoer lager
zijn, dan voor 1995 waren begroot. Het verschil van de
hiervoor betaalde vergoedingen en de gerealiseerde kosten
worden op grond van het huidige contract (indien dit meer
of minder bedraagt dan 5%) verrekend. De daadwerkelijke
kosten per gebruiker waren in 1995 f 1.039,- bij een gemid
deld aantal gebruikers van 628 personen. (Het verschil tus
sen begroot en gerealiseerd ontstaat doordat niet iedere
gebruiker daadwerkelijk gebruik maakt van zijn 111 zones)
De hiergenoemde verrekingswijze "de 5%-regeling" wordt ook
geoffreerd voor 1996
Vergelijking met 500 en 1000 gebruikers:
Indien er een contract wordt afgesloten voor 1000 in plaats
van voor 500 gebruikers zullen de vaste kosten toenemen
(meerkosten voor telefonisch meldpunt en betalingsverkeer)
De variabele vervoerskosten per gebruiker nemen af.
kostensoort
500 gebruikers
1000 gebruikers
verschil
vast
f 321.500,-
f 342930,-
f 21.430,-
variabel
f 1.124,63
f 1.102,40
f 22,23
N.B. De kosten per gebruiker dalen bij een toename van
het aantal gebruikers, bijvoorbeeld bij 1.500
deelnemers tot f 1.068,-.
3. Conclusie met betrekking tot gunning
wij achten het niet waarschijnlijk dat middels onderhande
lingen met de VEONN tot een substantiële verlaging van de
aangeboden prijs kan worden gekomen. De geoffreerde prijs
is immers gelijk aan de prijs in het huidige vervoerscon-
tract, welke prijs na onderhandelingen tot stand is geko
men