komen de bijstandsnorm verstaan.
Voor een nadere omschrijving van bovengenoemde begrippen
wordt u verwezen naar de ter inzage gelegde stukken.
2.2. De doorgevoerde wijzigingen in de "regeling".
Het Kabinet heeft omtrent de draagkracht en daarmee samen
hangende eigen bijdrage het volgende besloten ingaande op
1 april 1996.
Zoals in het bovenstaande is gemeld, wordt de draag
kracht van de betrokken gehandicapte bepaald door
zijn/haar netto-inkomen te vergelijken met het norminkomen
(bijstandsnorm)Op deze draagkracht worden op grond van
de huidige "regeling" in mindering gebracht de eigen bij
dragen welke worden betaald in het kader van de Algemene
Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) en de Wet Financiering
Volksverzekering (WFV)
Op grond van de gewijzigde "regeling" kunnen per 1 april
1996 ook in mindering worden gebracht overige (door de
gehandicapte gemaakte) kosten, voortvloeiende uit de hand
icap.
Het betreft dan kosten die:
niet vanuit een andere regeling geheel ofgedeeltelijk
worden vergoed;
niet algemeen gebruikelijk zijn;
gemaakt zijn in het kalenderjaar waarop de Wvg- voor
ziening betrekking heeft.
In dit kader dient te worden vermeld dat inzake bovenbe
doelde overige kosten een relatie kan worden gelegd met
het gemeentelijk beleid dat wordt gevoerd in het kader van
de bijzondere bijstand. Wij komen hier in een volgende
paragraaf op terug.
Omtrent de maximale draagkracht is op grond van de
gewijzigde "regeling" per 1 april 1996 het volgende
van kracht
Met betrekking tot rolstoelen wordt geen draagkracht
in aanmerking genomen. Derhalve is voor het gebruik
van een rolstoel geen eigen bijdrage meer verschul
digd.
Voor het overige is bij een netto-inkomen tot en met
anderhalfmaal het norminkomen, de draagkracht per ka
lenderjaar ten hoogste f 100,--.
Bedraagt het netto-inkomen boven-modaal (hoger dan
anderhalfmaal het norminkomen) dan is de draagkracht
maximaal een kwart van het draagkracht percentage dat
bij bijstandsverlening wordt gehanteerd (bij ruimte in
het inkomen tot f 6000,-- bedraagt het percentage dan
5 en van het meerdere wordt dan 12,5 als draag
krachtruimte aangemerkt)
De eigen bijdrage aan voorzieningen in natura bedraagt
maximaal f 100,-- ongeacht het eigen inkomen van de
gehandicapte
Voorbeeld: a. echtpaar inkomen f 40.000,-- op jaar
basis. Dit inkomen ligt boven de grens
van 15 maal het norminkomen
b. ruimte in het inkomen:
netto-inkomen - norminkomen voor gehuw
den,
f 40.000,-- - f 23.586,60
f 16.413,40
c. draagkracht percentage 5 resp. 12,5
5 van f 6.000,- f 300,--
12,5 van
(f 16.413,40 - f 6000,-) f 1.304.68
Draagkracht op jaarbasis f 1.605,68
(voor vervolg voorbeeld, zie hieronder)
Zoals is aangegeven mogen de eigen bijdragen en eigen aan
deel in het kader van de AWBZ en de WFV de draagkracht
niet te boven gaan. Verder dient ook rekening te worden
gehouden met overige ten laste van de gehandicapte blij
vende kosten.
In het voorbeeld is er sprake van een draagkracht van
f 1.604,68.
Stel: - kosten AWBZ f 400,--
- kosten WFV f 100,--
- overige kosten f 500,--
- totaal f 1.000,--
In dit geval resteert er een draagkracht ad. f 604,68 op
jaarbasis
2.3. Gemeentelijke toepassing van de gewijzigde "rege
ling"
Zoals in de vorige paragraafgesteld, wordt op grond van de
gewijzigde "regeling" met ingang van 1 april 1996 met be
trekking tot rolstoelen geen draagkracht meer in aanmer
king genomen. Voorts geldt bij een netto-inkomen tot en
met anderhalfmaal het norminkomen een draagkracht van
maximaal f 100,--. Op deze draagkracht wordt dan ook nog
in mindering gebracht de betalingen in het kader van de
AWBZ/WFV en overige ten laste komende kosten, die samen
hangen met de handicap.
Gelet hierop zal naar onze verwachting slechts een zeer
gering aantal gehandicapten uit bedoelde inkomenscatego
rie, de draagkracht van f 100,-- op kunnen brengen.
In verband hiermee en gelet op het feit dat het onderzoek
en verificatie van bovengenoemde kosten veel tijd en dus
relatiefhoge perceptiekosten met zich meebrengen, stellen
wij u voor de draagkracht voor de categorie met een inko
men tot en met anderhalfmaal het norminkomen vast te stel
len op nihil en de verordening overeenkomstig te wijzigen.