Blad 4 complex. Behalve voor de ontsluiting van het FEC is de weg ook van belang voor het bedrijventerrein Leeuwarden-west, Newtonweg 2, het Westergopark en de Spoorzone". De gekozen variant zal een onderdeel vormen van de stede lijke hoofdverkeersstructuur, binnen de bebouwde kom met een 50 km/uurs regime. De geprognotiseerde intensiteit op de westelijke ontsluitingsweg bedraagt circa 10.000 motor voertuigen per etmaal. Wat het tracé betreft kan gesteld worden dat: (zo mogelijk) op het kruispunt Westeinde moet worden aangesloten; de weg zuidelijk wordt aangesloten op de Fahrenheit weg; tussen de Harlingerstraatweg en de Harlingervaart een ontsluitingspunt moet worden gemaakt ten behoeve van het te ontwikkelen Westergopark en de zone tussen de weg en de spoorlijn; tussen de Harlingervaart en de Fahrenheitweg een ont sluitingspunt moet worden gemaakt ten behoeve van de bedrijfslocaties aan de oost- en westkant van de weg; de Harlingervaart middels een beweegbare brug moet worden gekruist; de weg op zekere afstand van het bedrijf JNS Pyrotech- niek moet worden gelegd gezien de verwerking en de opslag aldaar van explosieve stoffen; de verbinding voor motorvoertuigen op de route Bisschopsrak-Harlingertrekweg-Heliconweg geen sluiproute mag worden; de logistiek voor het FEC verbeterd moet worden voor wat betreft de aanrijrichtingen; de weg door relatief veel vrachtverkeer zal worden gebruikt Vanuit de randvoorwaarden is het tracé en het dwarsprofiel bepaald. Deze staan afgebeeld op de bij de deelrapportage gevoegde kaart. Wat de aansluitingen betreft geldt het volgende. De aanha king op de Fahrenheitweg zal worden uitgevoerd als een mini-rotonde. De oostelijk van de weg gelegen bedrijfs locaties worden ontsloten via een traditioneel kruispunt. Ten noorden van de Harlingervaart wordt middels een mini- rotonde het Westergopark ontsloten en wordt aangehaakt met een ontsluitingsweg naar het FEC. Ten behoeve van de ont sluiting van het nieuwe kantoor van het Waterschap komt er een separate aansluiting. De westelijke ontsluitingsweg sluit aan op de Harlingerstraatweg ter plaatse van het kruispunt Westeinde. Teneinde een acceptabele cyclustijd te behalen stellen wij voor de Poptawei ter plaatse van het kruispunt af te haken. In de eindrapportage worden hiertoe twee opties gepresenteerd: een nieuwe aanhaking op de Har lingerstraatweg ter hoogte van het servicestation of het Blad 5 aanbrengen van een knip in de Poptawei. Gelet op de ingrij pende (financiële) consequenties van de eerste optie stel len wij u voor daarvan af te zien. Overigens zal de gehele oplossing voor het kruispunt Westeinde nog nader moeten worden uitgewerkt. Langs de westelijke ontsluitingsweg is een eenzijdig, in twee richtingen te berijden fietspad geprojecteerd, met een aansluiting op de Harlingertrekweg In de eindrapportage van de westelijke ontsluitingsweg wordt de relatie aangeduid met de route via de Lorentzka- de/MiddelzeelaanGezien de uiteenlopende belangen terzake, zullen wij op korte termijn iii een afzonderlijk voorstel hier nader op ingaan. In de milieuparagraaf van de eindrapportage wordt aandacht besteed aan zonering, akoestische aspecten en bodemveront reiniging. In de kostenraming is rekening gehouden met het aanbrengen van geluidbeperkende voorzieningen en opruimen van verontreinigde grond/bagger. Bij de uitwerking van de civieltechnische aspecten wordt aandacht besteed aan de waterhuishouding, grondmechanische aspecten, verlichting, groenvoorziening, de brug over de Harlingervaart, de Kalkhaven, de ontsluiting van het FEC en beheer en onderhoud. De brug moet beweegbaar uitgevoerd worden, met een doorvaarthoogte van minimaal 3,7 0 meter en een doorvaartbreedte van minimaal 13 meter. Wij stellen voor te kiezen voor bediening op afstand vanaf de Zwette- brug In de eindrapportage wordt tenslotte nog ingegaan op de verwerving, planologisch-juridische aspecten, de naamge ving, de kostenraming en de planning. Gezien het feit dat deze onderdelen voor alle drie deelprojecten relevant zijn, gaan wij daar afzonderlijk op in. b. Westergopark Dit project betreft de ontwikkeling van een hoogwaardig bedrijvenpark (business-park) aan de westkant van de stad (in het verlengde van het FEC en het huidige Bisschopsrak) zoals dat ook is opgenomen in de struktuurschets "Leeuwar den, Open Stad" (zie ook inleiding van de deelrapportage waarin aandacht is voor de aanleiding van het project) Het project moet een zwakte in het aanbod van bedrijfsloca ties in Leeuwarden wegwerken. De gemeenteraad heeft bij de vaststelling van de structuur schets, reeds een beslissing genomen over de prioritering van de te ontwikkelen bedrijfslocaties. Daarbij is de hoog ste prioriteit gegeven aan de ontwikkeling van het Westergopark

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 115