Blad 4
complex. Behalve voor de ontsluiting van het FEC is de weg
ook van belang voor het bedrijventerrein Leeuwarden-west,
Newtonweg 2, het Westergopark en de Spoorzone".
De gekozen variant zal een onderdeel vormen van de stede
lijke hoofdverkeersstructuur, binnen de bebouwde kom met
een 50 km/uurs regime. De geprognotiseerde intensiteit op
de westelijke ontsluitingsweg bedraagt circa 10.000 motor
voertuigen per etmaal.
Wat het tracé betreft kan gesteld worden dat:
(zo mogelijk) op het kruispunt Westeinde moet worden
aangesloten;
de weg zuidelijk wordt aangesloten op de Fahrenheit
weg;
tussen de Harlingerstraatweg en de Harlingervaart een
ontsluitingspunt moet worden gemaakt ten behoeve van
het te ontwikkelen Westergopark en de zone tussen de
weg en de spoorlijn;
tussen de Harlingervaart en de Fahrenheitweg een ont
sluitingspunt moet worden gemaakt ten behoeve van de
bedrijfslocaties aan de oost- en westkant van de weg;
de Harlingervaart middels een beweegbare brug moet
worden gekruist;
de weg op zekere afstand van het bedrijf JNS Pyrotech-
niek moet worden gelegd gezien de verwerking en de
opslag aldaar van explosieve stoffen;
de verbinding voor motorvoertuigen op de route
Bisschopsrak-Harlingertrekweg-Heliconweg geen
sluiproute mag worden;
de logistiek voor het FEC verbeterd moet worden voor
wat betreft de aanrijrichtingen;
de weg door relatief veel vrachtverkeer zal worden
gebruikt
Vanuit de randvoorwaarden is het tracé en het dwarsprofiel
bepaald. Deze staan afgebeeld op de bij de deelrapportage
gevoegde kaart.
Wat de aansluitingen betreft geldt het volgende. De aanha
king op de Fahrenheitweg zal worden uitgevoerd als een
mini-rotonde. De oostelijk van de weg gelegen bedrijfs
locaties worden ontsloten via een traditioneel kruispunt.
Ten noorden van de Harlingervaart wordt middels een mini-
rotonde het Westergopark ontsloten en wordt aangehaakt met
een ontsluitingsweg naar het FEC. Ten behoeve van de ont
sluiting van het nieuwe kantoor van het Waterschap komt er
een separate aansluiting. De westelijke ontsluitingsweg
sluit aan op de Harlingerstraatweg ter plaatse van het
kruispunt Westeinde. Teneinde een acceptabele cyclustijd te
behalen stellen wij voor de Poptawei ter plaatse van het
kruispunt af te haken. In de eindrapportage worden hiertoe
twee opties gepresenteerd: een nieuwe aanhaking op de Har
lingerstraatweg ter hoogte van het servicestation of het
Blad 5
aanbrengen van een knip in de Poptawei. Gelet op de ingrij
pende (financiële) consequenties van de eerste optie stel
len wij u voor daarvan af te zien. Overigens zal de gehele
oplossing voor het kruispunt Westeinde nog nader moeten
worden uitgewerkt.
Langs de westelijke ontsluitingsweg is een eenzijdig, in
twee richtingen te berijden fietspad geprojecteerd, met een
aansluiting op de Harlingertrekweg
In de eindrapportage van de westelijke ontsluitingsweg
wordt de relatie aangeduid met de route via de Lorentzka-
de/MiddelzeelaanGezien de uiteenlopende belangen terzake,
zullen wij op korte termijn iii een afzonderlijk voorstel
hier nader op ingaan.
In de milieuparagraaf van de eindrapportage wordt aandacht
besteed aan zonering, akoestische aspecten en bodemveront
reiniging. In de kostenraming is rekening gehouden met het
aanbrengen van geluidbeperkende voorzieningen en opruimen
van verontreinigde grond/bagger.
Bij de uitwerking van de civieltechnische aspecten wordt
aandacht besteed aan de waterhuishouding, grondmechanische
aspecten, verlichting, groenvoorziening, de brug over de
Harlingervaart, de Kalkhaven, de ontsluiting van het FEC en
beheer en onderhoud. De brug moet beweegbaar uitgevoerd
worden, met een doorvaarthoogte van minimaal 3,7 0 meter en
een doorvaartbreedte van minimaal 13 meter. Wij stellen
voor te kiezen voor bediening op afstand vanaf de Zwette-
brug
In de eindrapportage wordt tenslotte nog ingegaan op de
verwerving, planologisch-juridische aspecten, de naamge
ving, de kostenraming en de planning. Gezien het feit dat
deze onderdelen voor alle drie deelprojecten relevant zijn,
gaan wij daar afzonderlijk op in.
b. Westergopark
Dit project betreft de ontwikkeling van een hoogwaardig
bedrijvenpark (business-park) aan de westkant van de stad
(in het verlengde van het FEC en het huidige Bisschopsrak)
zoals dat ook is opgenomen in de struktuurschets "Leeuwar
den, Open Stad" (zie ook inleiding van de deelrapportage
waarin aandacht is voor de aanleiding van het project)
Het project moet een zwakte in het aanbod van bedrijfsloca
ties in Leeuwarden wegwerken.
De gemeenteraad heeft bij de vaststelling van de structuur
schets, reeds een beslissing genomen over de prioritering
van de te ontwikkelen bedrijfslocaties. Daarbij is de hoog
ste prioriteit gegeven aan de ontwikkeling van het
Westergopark