Blad 12
Alle binnengekomen verzoeken worden dus eerst beoordeeld
aan de hand van wettelijke voorschriften en de gemeentelij
ke beoordelingscriteria. De voorzieningen die deze toets
niet doorstaan, komen op het overzicht. De voorzieningen
die overblijven worden met behulp van de urgentiecriteria
in volgorde van prioriteit geplaatst. Vervolgens wordt aan
de hand hiervan bepaald welke voorzieningen het volgende
jaar vergoed worden. Deze komen op het programma te staan.
Op grond van de bijbehorende normbedragen of de bedragen
die op basis van de offertelijn zijn vastgesteld, wordt
vervolgens het bedrag bepaald dat de gemeenteraad voor dez
voorzieningen op de begroting voor het volgende jaar op
neemt. De voorzieningen die 'onder de streep' belanden,
worden wegens ontoereikendheid van het budget op het over
zicht geplaatst. Als er voldoende budget is, komen alle
aanvragen op het programma. Zodoende worden op één moment
het bedrag, het programma en het overzicht vastgesteld. De
voorzieningen die het volgende jaar door de gemeente ver
goed worden komen op het programma; alle afgewezen verzoe
ken komen op het overzicht.
10 Prognosecriteria
De beoordeling van prognoses is de laatste jaren een bron
van discussie geweest. Door het centraal vaststellen van
één prognosesystematiek is hierin enige verbetering opge
treden. De centrale vaststelling heeft echter als nadeel
dat geen rekening gehouden kan worden met de specifieke
omstandigheden van scholen of richtingen.
Het is uiteindelijk de bedoeling om in het kader van de
verordening uit te gaan van één prognosesystematiek voor
alle onderwijssectoren. Deze zou bij voorkeur ook moeten
gelden voor de stichting van nieuwe scholen, waarvan de
beoordeling bij de minister blijft berusten. Die nieuwe
prognosesystematiek moet in overleg met het departement en
de organisaties voor het bijzonder onderwijs worden vastge
steld. Op het moment van de publicatie van de model-veror
dening was dat overleg nog niet afgerond. Daarom is voorlo
pig gekozen voor continuering van de bestaande prognosesys
temen
Vaststelling van één systematiek betekent overigens niet
dat er geen maatwerk zou kunnen plaatsvinden. Binnen een
zelfde systeem is het namelijk mogelijk de aannames te
variëren naargelang de omstandigheden. Als bijvoorbeeld in
een nieuwe wijk de belangstelling voor een bepaalde rich
ting aantoonbaar anders is dan in de rest van de gemeente,
kan het belangstellingspercentage waar in de prognose van
uit wordt gegaan in dat geval ook anders zijn.
Maatwerk bij toepassing van de prognosemethodiek ligt ook
voor de hand wanneer de specifieke positie van enkele klei
nere richtingen aan de orde is. Het betreft hier met name
gereformeerd vrijgemaakte, reformatorische en vrije scho
len, waarbij de kerkelijke gebondenheid of het uitermate
Blad 13
grote voedingsgebied een wezenlijke rol spelen. Het maat
werk kan hier getroffen worden door op onderdelen van de
standaardsystematiek af te wijken of door deze systematiek
op een bepaalde manier toe te passen.
11 Rechtsbescherming
De WBO, de ISOVSO en de WVO verklaren wat de rechtsbescher
ming betreft de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toe
passing. Tegen de vaststelling van de verordening is geen
bezwaar of beroep mogelijk; de Awb sluit dat op dit moment
uit. Per 1 januari 1999 wordt dat mogelijk anders. Het is
namelijk de bedoeling dat artikel 8:2 Awb, dat onder andere
de algemeen verbindende voorschriften uitsluit van bezwaar
en beroep, op die datum komt te vervallen.
De Awb-bepalingen die gelden voor de procedure voor de tot
standkoming van besluiten van de gemeente, hebben groten
deels een vertaling in de modelverordening gekregen. In
diverse bepalingen zijn termijnen voorgeschreven waarbinnen
besluiten moet worden genomen, er wordt voldaan aan de
hoorplicht door middel van het overleg dat voorafgaat aan
de vaststelling van het programma en er zijn bepalingen
opgenomen omtrent motivering en bekendmaking van besluiten.
Over de rechtsbescherming die van toepassing is nadat de
gemeente een besluit op grond van de verordening heeft ge
nomen, wordt in de verordening zelf niets bepaald; hier
gelden onverkort de bepalingen van de Awb. Dit betekent dat
een besluit van de gemeente, genomen op grond van de
verordening, openstaat voor bezwaar en daarna voor beroep.
In het besluit geeft de gemeente aan dat binnen zes weken
na bekendmaking bezwaar kan worden gemaakt, ofwel bij de
raad, ofwel bij burgemeester en wethouders (afhankelijk van
het orgaan dat het besluit genomen heeft)Tevens wordt
aangegeven dat binnen zes weken na bekendmaking een voorlo
pige voorziening bij de president van de arrondissements
rechtbank kan worden gevraagd. Dit recht ontstaat tegelij
kertijd met het recht om bezwaar te maken.
Indien de heroverweging op grond van het bezwaarschrift
heeft plaatsgevonden en deze leidt niet tot een gewijzigd
besluit, dan moet in de mededeling daarvan aan degene die
bezwaar heeft gemaakt worden aangegeven dat binnen zes we
ken na ontvangst van die mededeling beroep kan worden
aangetekend bij de administratieve kamer van de arrondisse
mentsrechtbank. Van de uitspraak van de rechtbank kan in
hoger beroep worden gekomen bij de Afdeling bestuursrecht
spraak van de Raad van State.
Een nieuwe vorm van rechtsbescherming betreft de introduc
tie van een advies van de onderwijsraad. Zowel de gemeente
als een schoolbestuur kan een dergelijk advies vragen. Het
advies van de onderwijsraad kan gevraagd worden in het ka
der van de vaststelling of wijziging van de verordening en
in het kader van de vaststelling van het jaarlijkse huis
vestingsprogramma. Indien een schoolbestuur van mening is