Blad 14
dat het voorgenomen besluit van de gemeente ten aanzien van
de verordening of het huisvestingsprogramma in strijd is
met de vrijheid van richting of inrichting, kan daarover
advies worden gevraagd. Het advies wordt binnen vier weken
gegeven. Bij het definitieve besluit houdt de gemeente re
kening met het advies; een eventuele afwi]kmg daarvan moet
gemotiveerd worden.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1
Begripsbepalingen
Een belangrijk in de wet verankerd uitgangspunt bij de uit
voering van de aan de gemeente overgedragen huisvestings
taak is dat het openbaar en bijzonder onderwijs op gelijke
voet worden behandeld. Dit uitgangspunt dient ook tot ui
ting te komen in de modelverordening. Het gemeentebestuur
past bij de uiteindelijke beslissingen over de huisvesting
voor alle schoolbesturen dezelfde normen, criteria etc.
toe. Ook in procedurele zin is sprake van een volstrekt
gelijke behandeling. Als concreet voorbeeld kan genoemd
worden dat de indieningsdatum voor aanvragen en de voor
waarden waaraan deze moeten voldoen voor alle schoolbestu
ren dezelfde zijn. Dit vloeit overigens al direct voort uit
de wet.
Om de gelijke behandeling over de volle breedte te waarbor
gen is ervoor gekozen om onder de begripsomschrijving van
'bevoegd gezag' en 'aanvrager' alle schoolbesturen te vat
ten die een volgens de wet bekostigde onderwijsvoorziening
in stand houden die geheel of gedeeltelijk gehuisvest is op
het grondgebied van de gemeente (hoofdvestiging, nevenves
tiging, dislocatie)Er is dus geen onderscheid gemaakt
tussen openbaar (in welke bestuursvorm dan ook) en bijzon
der onderwijs.
In het geval dat burgemeester en wethouders bestuur zijn
van een openbare school waarvoor een huisvestingsvoorzie
ning wordt gewenst, betekent dit dat burgemeester en wet
houders dus gehouden zijn aan dezelfde procedures en ter
mijnen als een bestuur van een bijzondere school, een be
stuurscommissie ex artikel 82 van de Gemeentewet waaraan de
schoolbestuurlijke zorg voor de huisvesting is overgedragen
of een openbaar lichaam dat krachtens een gemeenschappelij-
ke regeling een openbare school in stand houdt.
Dit alles vergt wel dat burgemeester en wethouders hiermee
zorgvuldig omgaan, in die zin dat men altijd aan anderen
(de raad, besturen van niet door de gemeente in stand ge
houden scholen) moet kunnen aantonen dat men de 'eigen'
aanvragen ook daadwerkelijk in alle opzichten gelijk behan
delt ten opzichte van de andere aanvragen.
Artikel 2
Omschrijving voorzieningen in de huisvesting
De omschreven voorzieningen geven niet alleen aan wat kan
worden aangevraagd, maar ook wat er door de gemeente (an
derszins) kan worden toegewezen. Voorzieningen die worden
gewenst, maar die niet onder de omschrijving van dit arti
kel kunnen worden gebracht, vallen buiten het bereik van
deze verordening. Louter op deze grond kan de gemeente een
dergelijke voorziening weigeren. Dit sluit ook aan op de in
de wet opgenomen weigeringsgrond dat een voorziening wordt
geweigerd indien het geen voorziening in de huisvesting is
in de zin van de wet.
Voorbeeld: het buitenschilderwerk van een basisschool wordt
volgens de opsomming van de onderhoudsactiviteiten (zie
bijlage I, overzicht 'Onderhoud PO') niet gerekend tot de
huisvestingsvoorziening onderhoud als bedoeld in artikel 2,