Blad 10
planmatige aanpak wordt overeengekomen. Dit is gedaan van
uit de notie dat wanneer men overeenstemming weet te berei
ken over een dergelijke aanpak, inclusief afspraken over de
effectuering in het kader van de vaststelling van het pro
gramma, men ook zelf invulling geeft aan de vormgeving van
deze afspraken. Gezien het tweezijdige karakter van deze
afspraken is het opnemen van bepalingen in de verordening
daarvoor niet de aangewezen weg. Daarbij kan sterk getwij
feld worden aan de rechtskrachtvan dergelijke bepalingen,
indien (onverhoopt) een van de partijen af wil van de op
vrijwillige basis gemaakte afspraken en zich daarbij be
roept op de formele wettelijke kaders.
Aanvraagformulier
Een gestandaardiseerde wijze van indiening van aanvragen
kan bijvoorbeeld de onderlinge vergelijkbaarheid van aan
vragen verbeteren, hetgeen van belang kan zijn wanneer men
vanwege een ontoereikend budget moet overgaan tot priorite-
ring
Artikel 7
Inhoud aanvraag; gelegenheid tot aanvullen aanvraag;
niet behandelen onvolledige aanvraag
Lid 1
Dit lid bevat een opsomming van enkele basisgegevens die
bij elke aanvraag moeten worden vermeld. Wanneer gewerkt
wordt met een aanvraagformulier, worden deze en de onder
lid 2 opgenomen gegevens standaard opgenomen.
Lid 2
In dit lid is een aantal specifieke aanvullende gegevens
opgenomen dat, afhankelijk van de voorziening die wordt
aangevraagd, moet worden overgelegd.
Allereerst betreft het de leerlingprognosedie vrijwel bij
iedere aangevraagde voorziening moet worden ingediend.
Hierop zijn in navolging op het beleid dat van kracht was
voor de decentralisatie, enkele uitzonderingen van toepas
sing. Het betreft de aanvragen 'sec' voor de eerste aan
schaf van onderwijsleerpakket en meubilair, dat wil zeggen
zonder dat er noodzaak is om de capaciteit van de bestaande
huisvesting uit te breiden, aanvragen voor herstel van con
structiefouten en herstel van schade wegens bijzondere om
standigheden en aanvraag voor de huur van een sportterrein
voor een school voor voortgezet onderwijs.
Naast de prognose is de bouwkundige rapportage een in het
oog springend, aanvullend gegeven.
Een bouwkundige opname is aan de orde wanneer het relevant
is om bij de beoordeling van een huisvestingsverzoek vast
te stellen of het gewenste onderhoud aan een gebouw inder
daad noodzakelijk is. Ook ten aanzien hiervan wordt de
Blad 11
praktijk van vóór 1 januari 1997 gecontinueerd. De bouwkun
dige rapportage dient een tweeledig doel:
a. vaststelling van de noodzaak voor dat onderhoud;
b. vaststelling van de mate van urgentie.
De bouwkundige rapportage kan geschieden aan de hand van de
invulling van het door burgemeester en wethouders vast te
stellen formulier 'Bouwkundige opname'. Bij de opzet van
dit formulier is aangesloten bij een reeds door de Rijksge
bouwendienst ontwikkelde schouwmethode voor schoolgebouwen,
zoals deze voor de decentralisatie zowel in het primair als
voortgezet onderwijs werd toegepast.
Lid 3-5
Met de in deze leden geformuleerde bepalingen wordt nader
invulling gegeven aan het bepaalde in artikel 4:5 Awb. De
geboden mogelijkheid om aanvullend gegevens aan te leveren
gaat vooraf aan de in de Awb opgenomen mogelijkheid om als
bestuursorgaan (in casu burgemeester en wethouders) een
aanvraag buiten behandeling te laten in verband met onvol
doende verstrekte gegevens en bescheiden. De Awb kent nade
re bepalingen die het bestuursorgaan daarbij in acht moet
nemen. Zo moet het besluit om de aanvraag niet te behande
len binnen vier weken nadat de aanvraag is aangevuld of
wanneer de termijn die voor de aanvulling is gegeven on
gebruikt verstreken is, aan de aanvrager bekend gemaakt te
worden
Terwille van de duidelijkheid voor de potentiële aanvragers
is ervoor gekozen om de concrete uitwerking van de Awb in
dit opzicht in de verordening op te nemen. Deze uitwerking
komt er op neer dat de duur van termijnen die burgemeester
en wethouders kunnen hanteren in de verordening is vastge
legd
De bevoegdheid die burgemeester en wethouders wordt toege
kend om incomplete aanvragen niet te behandelen, heeft als
praktisch voordeel dat dergelijke aanvragen in een eerder
stadium kunnen worden afgehandeld. De gemeenteraad hoeft
zich in het kader van de vaststelling van het programma
alleen te buigen over de inhoud van volledige aanvragen en
zich niet met vormfouten rond incomplete aanvragen bezig te
houden. Dit komt ook overeen met de huidige bestuursprak
tijk
Géén hardheidsclausule
Er is van af gezien hier een hardheidsclausule op te nemen,
die het mogelijk maakt om in geval van overmacht aan de
zijde van de aanvrager af te wijken van de termijnen. Het
gevaar van een hardheidsclausule is dat er (relatief) vaak
een beroep op wordt gedaan. De behandeling vergroot de uit
voeringslast van het bestuursorgaan en bekort bij toewij
zing de beschikbare tijd voor de (voorbereiding van de)
besluitvorming. Daarnaast lijkt een hardheidsclausule te