Blad 24
spoedprocedure, eerder uitzondering dan regel zal zijn.
Artikel 19
Indiening aanvraag
Hoewel de mogelijkheid tot het indienen van aanvragen met
een spoedeisend karakter in de wet is vastgelegd, is deze
mogelijkheid voor de inzichtelijkheid opgenomen in de ver
ordening
Artikel 20
Inhoud aanvraag
Lid 1
In aanvulling op de basisgegevens die zouden moeten worden
overgelegd indien het om een reguliere aanvraag zou gaan,
dient in de aanvraag ook duidelijk het spoedeisende karak
ter (de calamiteit waardoor het onderwijsproces geen voort
gang kan vinden) te worden toegelicht.
Lid 2
De termijnen voor het aanleveren van aanvullende gegevens
zijn bewust kort gehouden. Dit is gerechtvaardigd, omdat
het tenslotte gaat om het treffen van een voorziening die
eigenlijk geen uitstel kan dulden. Iedereen, en zeker de
school, is gebaat bij een snelle, maar zorgvuldige besluit
vorming
Artikel 21
Tijdstip beslissingen
Met het oog op de wenselijkheid van een snelle beslissing
is in de modelverordening de beslissingsbevoegdheid over de
spoedeisende aanvragen door de raad gedelegeerd aan burge
meester en wethouders. Ook hier is de termijn voor beslis
sing kort gehouden, met als extra waarborg voor de aanvra
ger dat overschrijding van deze termijn van rechtswege
leidt tot inwilliging van de aanvraag.
Artikel 22-24
Inhoud en uitvoering beslissing; vervallen vergoeding
Bij de besluitvorming en de uitvoering daarvan ten aanzien
van aanvragen met een spoedeisend karakter is, afgezien van
afwijkende termijnen, de lijn gevolgd die ook van toepas
sing is ten aanzien van de vaststelling van het programma
en overzicht.
Dit betekent dat met inachtneming van de in de wet opgeno
men weigeringsgronden, de toetsingscriteria worden toege
past overeenkomstig de bijlagen van de verordening. Extra
dimensie die ten opzichte van de 'reguliere lijn' aan deze
toetsing wordt toegevoegd is het element dat het treffen
van de voorziening geen uitstel kan lijden in verband met
de voortgang van het onderwijs. Tevens komt in de verorde
Blad 25
ning tot uiting dat burgemeester en wethouders niet de
financiële weigeringsgrond kunnen hanteren. Dit komt tot
uiting doordat de urgentiecriteria zoals opgenomen in bij
lage V buiten beschouwing blijven.
Artikelen 25-28
Vergoeding kosten bouwvoorbereiding
Met nadruk zij opgemerkt dat de aanvraag om een vergoeding
van de kosten van bouwvoorbereiding van een andere orde is
dan een aanvraag voor plaatsing op het programma. Eerstbe
doelde aanvraag is bedoeld om de weg te plaveien naar de
indiening van een aanvraag voor het programma. Het zal
daarbij in de regel gaan om huisvestingsvoorzieningen die
als omvangrijk moeten worden gekwalificeerd en die zich al
enkele jaren van tevoren aankondigen (de nieuwbouw van een
school is daarbij het meest voor de hand liggende voor
beeld) Met behulp van een bouwvoorbereidingskrediet kunnen
de aanvragen voor het programma goed worden voorbereid. Dit
heeft als voordeel dat wanneer dergelijke goed gedocumen
teerde aanvragen verschijnen op het programma, de uitvoe
ring vrij snel na vaststelling van het programma ter hand
kan worden genomen. De gemeente heeft dan de zekerheid dat
in het jaar waarvoor de middelen beschikbaar worden ge
steld, ook de besteding zal plaatsvinden.
Een bouwvoorbereidingskrediet is bedoeld voor de bestrij
ding van salariskosten, die zijn gemoeid met de voorberei
ding van een bouwproject. Onder voorbereiding worden de
werkzaamheden verstaan tot aan het moment van aanbesteding.
Het kan daarbij gaan om kosten van:
architect;
- adviseur constructie;
adviseur werktuigbouwkundige installatie;
adviseur electrotechnische installatie.
In bepaalde situaties kan het bovendien nuttig zijn advi
seurs in te schakelen voor bijvoorbeeld het programma van
eisen, het projectmanagement, de kostenbeheersing of de
bouwfysica
Inschakeling van laatstgenoemde adviseurs kan een beperking
inhouden van de werkzaamheden van de architect en de eerst
genoemde overige adviseurs.
In het algemeen wordt de opdracht aan de architect geregeld
met toepassing van de standaardvoorwaarden 1988 Rechtsver
houding opdrachtgever architect, opgesteld door de BNA (SR
1988)
In de Leidraad 1994 blijvende voorzieningen in de huisves
ting voor scholen VO en BVE, een gezamenlijke uitgave van
de Ministeries van OCenW en VROM (ISBN 90 346 2885 X), zijn
in bijlage 8 nadere aanwijzingen gegeven omtrent de op
drachtverlening aan architect en adviseurs.
De bouwvoorbereiding is niet aangemerkt als een voorziening
in de huisvesting, omdat het dat volgens de wet niet is. De