Blad 24 spoedprocedure, eerder uitzondering dan regel zal zijn. Artikel 19 Indiening aanvraag Hoewel de mogelijkheid tot het indienen van aanvragen met een spoedeisend karakter in de wet is vastgelegd, is deze mogelijkheid voor de inzichtelijkheid opgenomen in de ver ordening Artikel 20 Inhoud aanvraag Lid 1 In aanvulling op de basisgegevens die zouden moeten worden overgelegd indien het om een reguliere aanvraag zou gaan, dient in de aanvraag ook duidelijk het spoedeisende karak ter (de calamiteit waardoor het onderwijsproces geen voort gang kan vinden) te worden toegelicht. Lid 2 De termijnen voor het aanleveren van aanvullende gegevens zijn bewust kort gehouden. Dit is gerechtvaardigd, omdat het tenslotte gaat om het treffen van een voorziening die eigenlijk geen uitstel kan dulden. Iedereen, en zeker de school, is gebaat bij een snelle, maar zorgvuldige besluit vorming Artikel 21 Tijdstip beslissingen Met het oog op de wenselijkheid van een snelle beslissing is in de modelverordening de beslissingsbevoegdheid over de spoedeisende aanvragen door de raad gedelegeerd aan burge meester en wethouders. Ook hier is de termijn voor beslis sing kort gehouden, met als extra waarborg voor de aanvra ger dat overschrijding van deze termijn van rechtswege leidt tot inwilliging van de aanvraag. Artikel 22-24 Inhoud en uitvoering beslissing; vervallen vergoeding Bij de besluitvorming en de uitvoering daarvan ten aanzien van aanvragen met een spoedeisend karakter is, afgezien van afwijkende termijnen, de lijn gevolgd die ook van toepas sing is ten aanzien van de vaststelling van het programma en overzicht. Dit betekent dat met inachtneming van de in de wet opgeno men weigeringsgronden, de toetsingscriteria worden toege past overeenkomstig de bijlagen van de verordening. Extra dimensie die ten opzichte van de 'reguliere lijn' aan deze toetsing wordt toegevoegd is het element dat het treffen van de voorziening geen uitstel kan lijden in verband met de voortgang van het onderwijs. Tevens komt in de verorde Blad 25 ning tot uiting dat burgemeester en wethouders niet de financiële weigeringsgrond kunnen hanteren. Dit komt tot uiting doordat de urgentiecriteria zoals opgenomen in bij lage V buiten beschouwing blijven. Artikelen 25-28 Vergoeding kosten bouwvoorbereiding Met nadruk zij opgemerkt dat de aanvraag om een vergoeding van de kosten van bouwvoorbereiding van een andere orde is dan een aanvraag voor plaatsing op het programma. Eerstbe doelde aanvraag is bedoeld om de weg te plaveien naar de indiening van een aanvraag voor het programma. Het zal daarbij in de regel gaan om huisvestingsvoorzieningen die als omvangrijk moeten worden gekwalificeerd en die zich al enkele jaren van tevoren aankondigen (de nieuwbouw van een school is daarbij het meest voor de hand liggende voor beeld) Met behulp van een bouwvoorbereidingskrediet kunnen de aanvragen voor het programma goed worden voorbereid. Dit heeft als voordeel dat wanneer dergelijke goed gedocumen teerde aanvragen verschijnen op het programma, de uitvoe ring vrij snel na vaststelling van het programma ter hand kan worden genomen. De gemeente heeft dan de zekerheid dat in het jaar waarvoor de middelen beschikbaar worden ge steld, ook de besteding zal plaatsvinden. Een bouwvoorbereidingskrediet is bedoeld voor de bestrij ding van salariskosten, die zijn gemoeid met de voorberei ding van een bouwproject. Onder voorbereiding worden de werkzaamheden verstaan tot aan het moment van aanbesteding. Het kan daarbij gaan om kosten van: architect; - adviseur constructie; adviseur werktuigbouwkundige installatie; adviseur electrotechnische installatie. In bepaalde situaties kan het bovendien nuttig zijn advi seurs in te schakelen voor bijvoorbeeld het programma van eisen, het projectmanagement, de kostenbeheersing of de bouwfysica Inschakeling van laatstgenoemde adviseurs kan een beperking inhouden van de werkzaamheden van de architect en de eerst genoemde overige adviseurs. In het algemeen wordt de opdracht aan de architect geregeld met toepassing van de standaardvoorwaarden 1988 Rechtsver houding opdrachtgever architect, opgesteld door de BNA (SR 1988) In de Leidraad 1994 blijvende voorzieningen in de huisves ting voor scholen VO en BVE, een gezamenlijke uitgave van de Ministeries van OCenW en VROM (ISBN 90 346 2885 X), zijn in bijlage 8 nadere aanwijzingen gegeven omtrent de op drachtverlening aan architect en adviseurs. De bouwvoorbereiding is niet aangemerkt als een voorziening in de huisvesting, omdat het dat volgens de wet niet is. De

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 277