Blad 2
Op basis van de ingekomen reacties heeft het GCO-bestuur de
plannen voor een deel aangepast. Met name is daarbij inge
gaan op de volgende onderdelen:
- de samenstelling en taak van de Raad van Toezicht;
- de positie van de Stichting GCO t.o.v. de voorgestelde
(nieuwe) Gemeenschappelijke Regeling;
- de rol en de positie van de Programmaraad en de Overleg
platforms;
- de positie van de BVRaadschap;
- de financiering van het Transformatieproject en van de
(start van de) Stichting GCO.
De gewijzigde en aanvullende voorstellen verschenen eind
1995: "Transformatieproject GCO Nadere Uitwerking".
In onze vergadering van 20 februari 1996 hebben wij ons
standpunt over deze herziene voorstellen bepaald. Wij ver
wijzen ook hierbij naar de ter inzage gelegde stukken (met
name B&W-nota nr. 2435, d.d. 12 februari 1996). Het stand
punt van ons college is mondeling ingebracht in de vergade
ring van gemeenten van 22 februari 1996.
In deze vergadering bleek dat tussen de vertegenwoordigers
van de verschillende gemeenten t.a.v. enkele aspecten van
de voorstellen verschil van inzicht bestond. Met name gold
dat voor de positie van de BVRaadschap, de Gemeenschappe
lijke Regeling, de financiering van de plannen en de taken,
bevoegdheden en samenstelling van de Raad van Toezicht.
Het GCO-bestuur heeft vervolgens opnieuw met betrokkenen
(gemeentebesturen en besturenorganisaties bijzonder onder
wijs) overlegd over de gesignaleerde knelpunten. Een en
ander heeft geleid tot een definitieve versie van de nadere
uitwerking, die op 27 maart 1996 in het Algemeen Bestuur
van het GCO is vastgesteld, en in april aan de participan
ten beschikbaar is gesteld.
Deze definitieve voorstellen zijn vervolgens op 27 juni jl.
in de vergadering van gemeenten toegelicht en besproken.
Bedoelde voorstellen liggen thans ter besluitvorming voor.
Het huidige GCO is een Gemeenschappelijke Regeling. Op ba
sis van artikel 32 van deze Regeling kan de regeling worden
opgeheven, wanneer tenminste tweederde deel van de deelne
mende rechtspersonen en de raden van de aangesloten gemeen
ten zulks besluiten. Naast besluitvorming over beëindiging
van de huidige Gemeenschappelijke Regeling GCO is besluit
vorming nodig over de volgende aspecten:
- advisering over toetreding tot de nieuwe Gemeenschappe
lijke Regeling;
- de verstrekking van een kredietgarantie;
- het beschikbaar stellen van een eenmalige bijdrage;
Blad 3
- het fungeren als medeoprichter van de Stichting GCO
Fryslan en het verlenen van een machtiging aan de VFG.
Wij stellen u voor in te stemmen met het beëindigen van de
huidige Gemeenschappelijke Regeling, de gevraagde krediet
garantie te verlenen en in te stemmen met het oprichten van
de Stichting GCO.
Ter toelichting op de voorstellen moge de volgende para
graaf dienen.
3. Samenvatting van en opmerkingen over de voorstellen van
het GCO.
In deze paragraaf gaan wij kort in op de belangrijkste
voorstellen rond het Transformatieproject en op de (moge
lijke) consequenties voor de gemeente. Het gaat daarbij met
name om de Raad van Toezicht, de Gemeenschappelijke Rege
ling, de BVRaadschap en de financiële aspecten. Voor uitge
breide informatie verwijzen wij u naar de ter inzage geleg
de stukken en het bij de B&W-nota behorende AVM rapport
"Voorlopige risico-beoordeling structuurwijziging GCO".
3.1. Achtergronden transformatievoorstellen
In april van dit jaar heeft het Kabinet bij de Tweede Kamer
ingediend het wetsontwerp voor de Regeling Schoolbegelei
ding. Deze Regeling dient ter vervanging van de onderdelen
in de Wet op de Onderwijsverzorging (WOV)die betrekking
hebben op de schoolbegeleiding. Op grond van de Regeling
worden de gemeenten met ingang van 1 januari 1998 verant
woordelijk voor het in stand houden van schoolbegeleidings
diensten. Met ingang van die datum ontvangen gemeenten voor
dit doel jaarlijks van het Rijk een specifieke uitkering.
Tussen de gemeente(n) en de schoolbegeleidingsdienst(en)
gaan dus andere verhoudingen ontstaan. Daarnaast krijgen de
gemeenten ook mogelijkheden om ten behoeve van het lokale
onderwijsbeleid middelen voor de schoolbegeleiding ten be
hoeve van specifieke doelen in te zetten.
Dit alles maakt het naar de mening van het GCO-bestuur ge
wenst de huidige structuur van het GCO (een gemeenschappe
lijke Regeling) te wijzigen. Daarnaast spelen ook andere
overwegingen een rol, zoals een veranderende vraagstelling
van schoolbesturen, de versterking van de concurrentieposi
tie en de ervaringen met het functioneren van het GCO in de
achterliggende jaren.
Zoals in de inleiding is aangegeven, is het uiteindelijke
Transformatievoorstel tot stand gekomen in samenspraak met
de VFG en na uitvoerige raadpleging van alle betrokkenen,