Blad 12
samenloop- en cofinancieringsgevallenIn het eerste
geval gaat het om een totaalbedrag van f 700.000,- waar
uit tot 1998 gevallen van bodemsanering in het gehele
Stadsgewest (deels) gefinancierd kunnen worden. Deze
gelden worden op grond van het BLS beschikbaar gesteld.
In het tweede geval gaat het om een provinciaal budget
van in totaal f 1.5 miljoen waarvan voor het Stadsgewest
f 750.000,- is gereserveerd.
8. Verdeling middelen
Uitgangspunt zal moeten zijn dat deze middelen zoveel
mogelijk gebundeld en flexibel ingezet worden, met als
doel het realiseren van het bouwprogramma voor het
desbetreffende jaar. Uiteraard dienen bij de verdeling
van de bovengenoemde middelen wel de randvoorwaarden die
de diverse regelingen stellen in acht te worden genomen.
Tekorten op een bepaald projecten dienen aantoonbaar en
verifieerbaar te zijn.
Op grond van de bij de stukken ter inzage gelegde over
zicht van bouwlocaties en geraamde tekorten op de ver
schillende projecten komen wij tot het volgende verdeel-
voorstel voor 1996.
project
aantal
subsidie
bron
Bonifatiushof
25
f
125.000,00
BWS/sochuur
Diaconessenhuis
(polikl
22
f
176.000,00
BWS/sochuur
Idem
f
75.000,00
BLS
CTrooststraat
57
f
250 000,00
BLS
Idem
f
170.000,00
BWS/sochuur
Eewal 59-61
17
f
170000,00
BLS
Corellistraat
10
f
100000,00
BWS/sockoop
Gebr. Wierdastraat
7
f
70000,00
BWS/sockoop
Woonwagens
1
f
25000,00
BWS/standpl
Ingrijpende woning
verbetering
34
f
500.000,00
BWS
totaal
173
f
1.661.000,00
waarvan BWS
f
1166000,00
waarvan BLS
f
495000,00
Blad 13
Voornoemd voorstel heeft de volgende budgettaire conse
quenties
bron
budget
besteding 1996
saldo
BWS
f
2 141000,00
f
1166 000,00
f
975.000,00
BLS
f
494889,00
f
495000,00
f
(111,00)
BLS
f
226667,00
f
226 667,00
SV/OT
f
500.000,00
f
0, 00
f
500.000,00
SV/BLS
f
494.400,00
f
O
O
O
f
494.400,00
SV/Bod
f
60 000,00
f
60 000,00
Milieu
f
1.117.500,00
f
1.117.500,00
totaal
f
5.034.456,00
f
3.065.167,00
f
1.969.289,00
De resterende kleine f 2 miljoen zijn hard nodig om de
extra tekorten als gevolg van het opgehoogde bouwpro
gramma te kunnen dekken. Zo is er op dit moment op ver
schillende projecten van de kleine duizend woningen van
het bouwprogramma 1997 reeds een totaaltekort van f 2,5
miljoen geraamd. Bovendien zullen de rijksmiddelen ter
stimulering van woningbouw de komende jaren naar ver
wachting eerder af- dan toenemen. De verdeling van de
provinciale middelen voor bodemsanering volgt een afzon
derlijk besluitvormingstraject.
9Subsidieverordening BWS
Op 12 juni 1995 is de subsidieverordening Besluit Wo
ninggebonden Subsidies 1995 vastgesteld. De verordening
dient op een aantal punten te worden bijgesteld. De vol
gende wijzigingen worden voorgesteld;
1. Ophoging van de maximale stichtingskosten voor socia
le huur- en koopwoningen van f 159.000,- naar
f 167.000,- (art. 34 en 40 a)Het betreft een door
het Rijk voorgeschreven aanpassing op grond van stij
ging van de bouwkosten.
2. Vervallen van de maximale huurprijsgrens van sociale
huurwoningen (art. 34)Een dergelijke grens wordt in
het Besluit Woninggebonden Subsidies niet genoemd. De
maximale stichtingskostengrens in combinatie met een
verantwoorde exploitatie maakt een dergelijke grens
overbodig
3Ophoging van de inkomensgrens voor sociale koopwo
ningen van f 58.500,- naar f 59.500,- Dit betreft
een indexering van de in 1995 gehanteerde inkomens
grens. Naast het belastbaar inkomen van de aanvrager
worden tevens de belastbare inkomens van mogelijke
echtgenoten, medeeigenaren en personen waarmee de