Blad 12
wijziging verordening speelautomaten 10 uren;
administratieve werkzaamheden vergunning 5 uren;
werkzaamheden (en kostenfactor) in het kader
van de Algemene Wet Bestuursrecht 5 uren;
wordt voorgesteld het tarief te verhogen tot f 2.500,-.
Hierdoor ontstaat een extra opbrengst van f 30.000,-.
1.3.10 artikel 4.26.6 Wegenverkeersreglement (voorheen
6.9.3)
Naast het verstrekken van een incidentele ontheffing stel
len wij voor de mogelijkheid tot het verstrekken van een
jaarontheffing in te voeren. De incidentele ontheffing zal
dan kunnen worden verlaagd van f 41,- tot f 25,- en de
jaarontheffing bedraagt f 81,-.
1.4.0 artikelen 8.1 - 8.1.5 (Brandweer)
1.4.1 artikel 8.1.1
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag
bedraagt geen f 519,06 maar f 319,06. Per abuis is het ta
rief f 200,- te hoog vastgesteld.
1.4.2 artikel 8.1.3 Categorie A
De vermelding "bebouwde oppervlakte" in dit artikel dient
te worden gewijzigd in "oppervlakte". Achtergrond van deze
wijziging is dat niet het bebouwde grondoppervlak bepalend
is voor de berekening, maar de totale oppervlakte wat ge
bruikt wordt
1.4.3 artikel 8.1.5 Categorie C
De formulering "maximaal drie dagen gratis", dient voor de
duidelijkheid te worden gewijzigd in "maximaal drie dagen -
geen verhoging", in verband met het feit dat het basista
rief (artikel 8.1.1) wel verschuldigd is.
20 Rioolrechten
Op 14 november 1995 hebben wij het gemeentelijk riolerings
plan/ontwerp kostendekkingsplan vastgesteld. Eén van de
doelstellingen van het kostendekkingsplan is het voor lan
gere tijd vaststellen van de hoogte van het rioolrecht,
zodat dit over de gehele periode beschouwd (50 jaar) ko
stendekkend is. Om vereffening van inkomsten en uitgaven
over de beschouwde periode mogelijk te maken, wordt gewerkt
met een vereveningsfonds
Verder werd vastgesteld, dat de heffing conform de huidige
verordening geschiedt en dat het rioolrecht in 7 jaar naar
het benodigd niveau wordt gebracht.
Blad 13
Dit heeft tot gevolg dat er per jaarschijf beschouwd geen
consistentie tussen uitgaven- en inkomstenpatroon meer be
hoeft te zijn.
Uitgaande van dit gegeven, moet het tarief voor de eigena-
renheffing van 1996 met f 25,- (2e tranche) worden verhoogd
tot f 141,25 (stijgingspercentage van 22)De gebruikers
heffing wordt navenant verhoogd.
Bij het vaststellen van de tarieven 1996 is uitgegaan van
een totale kostenpost van f 6.847.785,-. Uit de ramingen
volgens de concept-begroting 1997, het ontwerp-kostendek-
kingsplan (onderdeel van het Gemeentelijke Rioleringsplan)
rekenen wij nu op een toename van de totale kostenpost tot
f 8.353.000,-. In de loop van 1997 zullen voorstellen wor
den gepresenteerd met betrekking tot de jaarlijkse financi
ële inkadering van het ontwerp-kostendekkingsplan.
Als gevolg van bovenstaande wordt het tarief voor de eige
naarsheffing f 141,25 (was f 116,25).
30 Reinigingsrechten
3.1 Afvalstoffenheffing
In uw vergadering van 2 0 mei 1996 hebt u besloten een dif
ferentiatie naar gezinsgrootte aan te brengen in de tarie
ven afvalstoffenheffing. De uit deze tariefsdifferentiatie
voortvloeiende indeling vindt plaats in twee groepen, te
weten: eenpersoons- en twee- of meerpersoonshuishoudens
Tegelijk hebt u aangegeven dat het verschil tussen beide
tarieven maximaal f 70,- mag bedragen. Het gevolg van deze
differentiatie is, dat de twee- en meerpersoonshuishoudens
geconfronteerd worden met een extra tariefsverhoging, aan
gezien deze contribuabelen de 'korting', welke de eenper
soonshuishoudens krijgen, moeten goed maken. Op grond van
de tot en met 1996 gehanteerde berekeningssystematiek zou
de Afvalstoffenheffing voor 1997 op f 379,10 bepaald moeten
worden. Dit zou ten opzichte van 1996 een stijging hebben
betekend van f 83,90 (f 379,10 - f 295,20)Hierbij moet
wel aangetekend worden dat bij de bepaling van het tarief
voor 1996 rekening is gehouden met incidentele baten. Dit
betrof de uitkering van Afvalsturing Friesland N.V.groot
f 879.190,- (effect f 23,70 per aansluiting) en een grotere
onttrekking aan de egalisatiereserve van f 762.000,- (ef
fect f 20,60 per aansluiting) dan in 1997 het geval zal
zijn. De grotere onttrekking in 1996 was noodzakelijk om de
toegestane limiet van f 1.500.000,- niet te overschrijden.
Zouden deze incidentele baten zich niet hebben voorgedaan,
dan had de Afvalstoffenheffing voor 1996 vastgesteld moeten
worden op f 339,50 (f 295,20 f 44,30 zijnde incidenteel
effect)