Blad 10
dient te worden gerealiseerd, hetgeen als zodanig in dit plan
dient te worden vastgelegd.
Reactie:
In paragraaf 4.10 (Voorzieningen) van de toelichting bij het
plan staat dat in het plan ruimte is voor een basisschool, een
buurtwinkel, een sportveld en eventueel een wijkcentrum en
tennisbanen. Weliswaar is niet vermeld waar eventueel het
wijkcentrum zou kunnen komen, maar wij menen dat een dergelijke
voorziening, indien zou blijken dat daar behoefte aan bestaat
en financiële middelen voorhanden zijn, gerealiseerd zou kunnen
worden in het gebied, waar ook de school en de
sportvoorzieningen zijn gedacht. Aan het open karakter van dit
gebied hoeft dit geen afbreuk te doen. Wij stellen u voor de
Beschrijving in hoofdlijnen van de bestemming Uit te werken
gemengde doeleinden, wat dit betreft, alsnog aan te passen.
6 Beweegbare brug
Dorpsbelang constateert dat het plan geen absoluut antwoord
biedt op de vraag of er sprake zal zijn van een beweegbare brug
over de Nauwe GreunsAangezien het hier een essentieel
onderdeel van het plan betreft, is men wel van mening dat deze
beweegbare brug er moet komen en dat dit dient te worden
vastgelegd in het plan.
Reactie:
Zoals dorpsbelang al aangeeft, gaan wij er vooralsnog vanuit
dat er een beweegbare brug komt over de Nauwe Greuns. Dit
standpunt hebben wij overigens al duidelijk verwoord in het
kader van de inspraak. Om hieraan wat meer inhoud te geven (in
zoverre moet dit bezwaar gegrond worden geacht)stellen wij u
voor artikel 3 (Beschrijving in hoofdlijnen) aan te vullen.
Overigens is het planologisch niet mogelijk onderscheid te
maken tussen een beweegbare en vaste brug.
Daarnaast geeft men in overweging te onderzoeken of er in
plaats van een brug gekozen kan worden voor een aquaductDe
veronderstelling is dat een dergelijk alternatief op langere
termijn financieel aantrekkelijk(er) kan zijn.
Reactie:
Van deze suggestie hebben wij kennisgenomen. Wij zijn evenwel
vooralsnog niet van plan om een dergelijk vergelijkend
onderzoek uit te voeren, vooral niet omdat de kosten van een
aquaduct een veelvoud bedragen van die van een brug.
7 Sociale veiligheid
Men vindt de paragraaf over het onderwerp sociale veiligheid
marginaal van aard. In het voortraject is meermalen gesproken
over de wens dit plan te brengen onder het Keurmerk Veilig
Wonen. Men vindt het jammer dat van de intenties en
Blad 11
initiatieven in dit opzicht in het geheel niets in het plan is
terug te vinden en men is van mening dat zulks wel dient te
gebeuren
Reactie:
In het bestemmingsplan is aan het aspect sociale veiligheid wel
degelijk aandacht besteed, zowel in de toelichting als in de
voorschriften. Zo geldt het als criterium, waaraan getoetst
dient te worden in geval van te verlenen vrij stelling(en) en
toe te passen wijzigingen. Ook kunnen ten behoeve van dit
aspect nadere eisen worden gesteld.
Overigens kunnen in het kader van het bestemmingsplan slechts
ruimtelijk relevante eisen worden gesteld. Middels het stellen
van inrichtingseisen aan de openbare ruimte kan de sociale
veiligheid nader vorm worden gegeven. In het op te stellen
kwaliteitsdocument kan hier verder aandacht aan worden besteed.
Daarbij kan genoemd keurmerk wellicht (mede) richtinggevend
zijn.
8 Reclameborden in het landschap?
In de uitvoeringsvoorschriften valt het dorpsbelang op dat er
in bepaalde situaties sprake kan zijn van bouwwerken, niet
zijnde gebouwen, die een maximale hoogte mogen hebben van 5 m
(zie bijv. artikel 15, sub B2water)Betekent dit dat er -
wellicht theoretisch - sprake kan zijn van bijvoorbeeld het
plaatsen van reclameborden van die hoogte? Men is van mening,
dat het plan zich dient uit te spreken tegen dergelijke
mogelijkheden in een wijk met landschappelijke allure.
Reactie:
In verschillende bestemmingen wordt de mogelijkheid geboden
voor het bouwen van bouwwerken, geen gebouwen zijnde. Zo'n
bouwwerk moet evenwel passen binnen de op de betreffende
gronden gelegde bestemming. Indien dat niet het geval is, mag
het beoogde bouwwerk niet worden gerealiseerd. Zo moet een
reclamebord in het algemeen in strijd worden geacht met de
bestemming "Water", en zal de door dorpsbelang geschetste
situatie zich niet voordoen. Verder kan worden opgemerkt dat
het ondoenlijk is het begrip bouwwerk, geen gebouw zijnde,
nader in te vullen. Het geven van een opsomming kan tot gevolg
hebben dat een bouwwerk, dat op zich binnen de betreffende
bestemming goed inpasbaar is, doch niet genoemd wordt, niet kan
worden toegestaan. Dat is niet de bedoeling van de regeling.
9 Veiligheid Skoalledyk
Het plan maakt duidelijk dat de verkeersafwikkeling van de
"buitenplaatsen" (in het aan de Nauwe Greuns grenzende deel van
het bosgebied oost) plaatsvindt via de Skoalledyk, waarvan
gezegd wordt dat deze weg van zodanige aard is, dat het een
dergelijke verkeersintensiteit kan verwerken. Naar de mening
van dorpsbelang gaat het echter veeleer om de vraag of een weg
ook op een veilige manier een bepaalde hoeveelheid verkeer kan