Sector/Dienst-Begroting I998 Bestuur en Concernstaf 2.2. Taakclusters De concernstaf is een stafafdeling die met name ondersteunend is voor bestuur en ambtelijk management. De stafafdeling kent de volgende taakclusters: strategische beleidsontwikkeling en innovatie; formuleren en coördineren middelenbeleid; bestuursondersteuning; concemplanning en -controlling; consolidatie dienstresultaten en samenstellen concemresultaat; bijzondere opdrachten. 2.3 Schematisch overzicht van de taakclusters van de concernstaf CONCERNSTAF Strategische Formuleren en Bestuurs Concemplanning en Consolidatie Bijzondere beleidsontwik coördineren ondersteuning -controlling dienstresultaten en opdrachten keling en innovatie middelenbeleid samenstellen concemresultaat implementatie formuleren van procesmatige kaders en richtlijnen toetsing bijdragen op basis Bestuurlijke concernbeleid op het bewaking van de m.b.t. planning, dienstresultaten van deskundigheid Vernieuwing gebied van PIOFA kwaliteit van begrotings- en beleidsstukken via projecten Friesland - college- en verantwoor - - - raadsvoorstellen dingscyclus samenstellen van klankbordfunctie implementatie van - - concern - de provinciale nota bestuurssecre- beleidsstukken Veranderen om te tariaat - Behouden - ontwikkeling Visie 2030 5 Sector/Dienst-Begroting 1998 Bestuur en Concernstaf 3. VERANDERINGEN EN ONTWIKKELINGEN 3. I Gemeentelijke organisatie LIS De opdracht zoals die geformuleerd is in het vigerend collegeprogramma hield in, dat via LIS de effectiviteit van de ambtelijke organisatie gestalte diende te krijgen en dat de verbetering van de besturing en beheersing van de organisatie volgens plan uitgevoerd diende te worden. Binnen de Concernstaf wordt in 1997 een herstructurering afgerond die in 1998 zijn vruchten moet gaan afwerpen. Doel is te komen tot een meer multidisciplinair functionerende organisatie-eenheid inzake beleids- en middelenadvisering, die zich kan concentreren op: de integrale beleidsadvisering van de Directeur Bedrijfsvoering (en CO), de Gemeentesecretaris (en DR), Raadsadviescommissies, B&W en de Gemeenteraad; de ontwikkeling, implementatie en toetsing op het gebruik van richtlijnen op het gebied van de bedrijfsvoering; de coördinatie van de totstandkoming van planning- en controlinstrumenten, alsmede van concembrede projecten; de uitvoering van een aantal specifieke taken ten behoeve van het topmanagement en het bestuur; concern planning en control. Om een doelmatige en flexibele taakuitoefening mogelijk te maken zijn functies op het gebied van rechtspositiebeleid en functiewaardering, het LIS-projectbureau alsmede het procesbeheer rond de DR-, B&W- en Raadsvergaderingen toegevoegd aan de staf. De O&I-discipline hopen we materieel begin 1998 op sterkte te hebben. organisatie van de dienstverlening De gemeente Leeuwarden doorloopt op dit moment impliciet een kantelingsproces van een functionele input-gerichte organisatievorm naar een product-/procesgerichte dienstverleningsvorm. Op een aantal terreinen van de gemeentelijke dienstverlening is al een meer marktgerichte benadering zichtbaar. Daarbij wordt steeds meer specifiek ingezet op bepaalde marktsegmenten: het individu, de wijk, het bedrijfsleven en/of de stedelijke voorzieningen. Deze ontwikkeling zal invloed hebben op de benodigde inrichting van bedrijfsprocessen, activiteiten en de verantwoordelijkheid daarvoor. 6

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 207