Sector/Dienst-Begroting I998
Bestuur en Concernstaf
2.2. Taakclusters
De concernstaf is een stafafdeling die met name ondersteunend is voor bestuur en
ambtelijk management.
De stafafdeling kent de volgende taakclusters:
strategische beleidsontwikkeling en innovatie;
formuleren en coördineren middelenbeleid;
bestuursondersteuning;
concemplanning en -controlling;
consolidatie dienstresultaten en samenstellen concemresultaat;
bijzondere opdrachten.
2.3 Schematisch overzicht van de taakclusters van de concernstaf
CONCERNSTAF
Strategische
Formuleren en
Bestuurs
Concemplanning en
Consolidatie
Bijzondere
beleidsontwik
coördineren
ondersteuning
-controlling
dienstresultaten en
opdrachten
keling en innovatie
middelenbeleid
samenstellen
concemresultaat
implementatie
formuleren van
procesmatige
kaders en richtlijnen
toetsing
bijdragen op basis
Bestuurlijke
concernbeleid op het
bewaking van de
m.b.t. planning,
dienstresultaten
van deskundigheid
Vernieuwing
gebied van PIOFA
kwaliteit van
begrotings- en
beleidsstukken
via projecten
Friesland
-
college- en
verantwoor
-
-
-
raadsvoorstellen
dingscyclus
samenstellen van
klankbordfunctie
implementatie van
-
-
concern
-
de provinciale nota
bestuurssecre-
beleidsstukken
Veranderen om te
tariaat
-
Behouden
-
ontwikkeling Visie
2030
5
Sector/Dienst-Begroting 1998
Bestuur en Concernstaf
3. VERANDERINGEN EN ONTWIKKELINGEN
3. I Gemeentelijke organisatie
LIS
De opdracht zoals die geformuleerd is in het vigerend collegeprogramma hield in, dat
via LIS de effectiviteit van de ambtelijke organisatie gestalte diende te krijgen en dat de
verbetering van de besturing en beheersing van de organisatie volgens plan uitgevoerd
diende te worden.
Binnen de Concernstaf wordt in 1997 een herstructurering afgerond die in 1998 zijn
vruchten moet gaan afwerpen. Doel is te komen tot een meer multidisciplinair
functionerende organisatie-eenheid inzake beleids- en middelenadvisering, die zich kan
concentreren op:
de integrale beleidsadvisering van de Directeur Bedrijfsvoering (en CO), de
Gemeentesecretaris (en DR), Raadsadviescommissies, B&W en de Gemeenteraad;
de ontwikkeling, implementatie en toetsing op het gebruik van richtlijnen op het
gebied van de bedrijfsvoering;
de coördinatie van de totstandkoming van planning- en controlinstrumenten,
alsmede van concembrede projecten;
de uitvoering van een aantal specifieke taken ten behoeve van het topmanagement
en het bestuur;
concern planning en control.
Om een doelmatige en flexibele taakuitoefening mogelijk te maken zijn functies op het
gebied van rechtspositiebeleid en functiewaardering, het LIS-projectbureau alsmede het
procesbeheer rond de DR-, B&W- en Raadsvergaderingen toegevoegd aan de staf. De
O&I-discipline hopen we materieel begin 1998 op sterkte te hebben.
organisatie van de dienstverlening
De gemeente Leeuwarden doorloopt op dit moment impliciet een kantelingsproces van
een functionele input-gerichte organisatievorm naar een product-/procesgerichte
dienstverleningsvorm. Op een aantal terreinen van de gemeentelijke dienstverlening is al
een meer marktgerichte benadering zichtbaar. Daarbij wordt steeds meer specifiek
ingezet op bepaalde marktsegmenten: het individu, de wijk, het bedrijfsleven en/of de
stedelijke voorzieningen. Deze ontwikkeling zal invloed hebben op de benodigde
inrichting van bedrijfsprocessen, activiteiten en de verantwoordelijkheid daarvoor.
6