begroting 1999
Dienst Algemene Zaken
Bij de sector directie en middelen is in het kader van het in 1997 door de raad
vastgestelde Herstructureringsplan Algemene Zaken een formatieuitbreiding
van een tweetal functies gerealiseerd. Tevens heeft de herstructurering geleid tot
algemene salarisverhogingen. Dit alles leidt tot een tegenvaller van 295.000.
Ook de herschikking van middelen in het kader van de algehele verbetering van
de financiële informatievoorziening leidt bij de dienst Algemene Zaken tot een
tegenvaller van 101.000.
Een meevaller van 129.000 onstaat door vrijval van kapitaallasten als gevolg
van de overheveling van gebouwen van de dienst Welzijn naar onze dienst.
In de geactualiseerde begrotingstand is ten onrechte een bedrag van 276.000
opgenomen ten behoeve van het Veranderplan Gemeentearchief. Hierdoor was
dit bedrag in het jaar 1999 dubbel opgenomen. Correctie in de dienstbegroting
leidt tot een incidentele meevaller.
De overige mee- en tegenvallers bestaan uit diverse kleinere bedragen.
Concernbeleid
Een aantal ontwikkelingen op concernniveau zijn bepalend voor de prioritering
van de dienstactiviteiten. Hierbij moet gedacht worden aan het vervolmaken van
de cultuuromslag volgens "Leeuwarden in Stelling", het Grote Stedenbeleid,
veiligheid, concentratie van de middelenfuncties en onderzoek naar
verzelfstandiging van taakvelden.
Dienstbeleid
Binnen de dienst Algemene Zaken wordt prioriteit gegeven aan klantgericht
werken, een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering, een op de toekomst gericht
stimulerend en motiverend personeelsbeleid en het nemen van
verantwoordelijkheid door de daarvoor aangewezen functionarissen.
Leeswijzer
De produktbegroting 1999 bevat in hoofdstuk 2 een korte beschrijving van de
doelstellingen van de dienst en een opsomming van een aantal activiteiten of
projecten voor volgend jaar. In hoofdstuk 3 zijn de veranderingen en
ontwikkelingen weergegeven, welke mede als gevolg van de herstructurering
zijn ontstaan. Vervolgens wordt in hoofdstuk 4 de organisatie van de dienst
weergegeven.
In hoofdstuk 5 worden de risico's beschreven die door de dienst worden
voorzien. Hoofdstuk 6 geeft een produktenmatrix en een opsomming van de
produkten van de dienst.
begroting 1999
Dienst A lgemene Zaken
2 DOEL EN TAKEN VAN DE DIENST
Als visie bij de herstructurering van de dienst is gekozen voor
Een consequente klantgerichtheid, die bij al onze medewerkers hoog in het
vaandel staat'.
Onder klantgerichtheid wordt verstaan, dat onze medewerkers de klant (burgers
en eigen medewerkers) centraal stellen en dat zij onze produkten en hun
optreden zoveel mogelijk aanpassen aan de behoeften van de klant.
Tegelijkertijd zullen ze daarbij de grenzen en randvoorwaarden in het oog
houden. Dit betekent dat onze medewerkers zodanige verantwoordelijkheden en
bevoegdheden krijgen, dat zij in staat zijn op bovengenoemde wijze te werken.
Algemene Zaken is binnen het concern Leeuwarden de business unit voor de
algemene dienstverlening aan burgers en andere afnemers.
- Intern bestaat de dienstverlening uit:
aanbieden en onderhouden van (infrastructurele) faciliteiten;
onderhouden en distribueren van basisgegevensverzamelingen;
innen van algemene belastingen.
- Extern bestaat de dienstverlening uit:
(publieks )voorlichting;
registratie van persoonsgegevens;
verstrekken van (waarde)documenten aan burgers;
verstrekken van gegevens uit de basisregistraties aan andere
afnemers;
raadpleegbare archieven.
Algemene Zaken is daarbij geen koninkrijk binnen het concern, maar voert
taken uit in een klant-leverancier-relatie met de opdrachtgever.
De kwaliteit van de dienstverlening is:
- betrouwbaar en deskundig;
- conform de specificaties van de klant/opdrachtgever;
- binnen de afgesproken tijd;
- betaalbaar.
De ons gestelde subdoelstellingen hierbij zijn:
klant is tevreden ten aanzien van de verleende diensten
de Dienst Algemene Zaken functioneert zo efficiënt mogelijk
de medewerkers zijn goed opgeleid en voor hun taak berekend
de beschikbare middelen worden gericht op de realisering van deze
doelstelling.