Diénst-Begroting 1999
Dienst Stadsbeheer
bedrijfsmatig en klantgerichte organisatie, die haar belangrijke positie in de
"sportmarkt" kan waarmaken. Dit betekent dat in goede samenspraak tussen
de gemeente en B.V. aan het gesloten contract inhoud wordt gegeven, zodat
op basis van de vraag van de burger en georganiseerde sport een kwalitatief
goed aanbod gedaan kan worden. Mede op grond hiervan is dit najaar een
start gemaakt met de uitvoering van een kwaliteitsmeting
sportaccommodaties (in samenwerking met het Instituut Service
Management van de C.H.N.).
In het vervolg zal aandacht worden besteed aan de belangrijke
beleidsontwikkelingen op het terrein van de sport. Hierbij zal uiteraard ook
aandacht worden gegeven aan de concretisering van de ombuigingen (op
basis van perspectief 1997-2000) die in 1999 geconcretiseerd moeten
worden.
Sportvelden
De komende beleidsperiode dient de aandacht vooral gericht te zijn op het op
een kwalitatief goed niveau in stand houden van het aanbod sportvelden.
Daarbij zullen de ontwikkelingen binnen de sportorganisaties ten aanzien van
ledentallen c.a. nauwkeurig worden gevolgd, om daar waar mogelijk de
nodige efficiencymaatregelen te kunnen doorvoeren. In dit kader gaat het
niet alleen om het aanbieden van voldoende wedstrijdvelden maar vooral ook
het leveren van de benodigde trainingsfaciliteiten en bijbehorende was- en
kleedgelegenheden. Uit het inmiddels verrichte onderzoek naar de
sportvelden, vastgelegd in het "Beleidsplan Sportvelden" moet de conclusie
worden getrokken, dat het op korte termijn niet mogelijk zal zijn ingrijpend
op het aanbod aan sportvelden te bezuinigen. Als gevolg daarvan is omtrent
de haalbaarheid van de geformuleerde taakstelling in 2001 van f274.000.-
nog geen enkele zekerheid te geven.
De ontwikkelingen rond de mogelijke uitbreiding van Friesland Dairy Foods
(F.D.F.) zullen er op korte en middellange termijn voor zorgen, dat de
voetbalclubs Flamingo's op korte termijn) en c.v.v. Blauw-Wit'34 zullen
moeten worden verplaatst. In overleg met de betreffende verenigingen zal
een zo goed mogelijke oplossing worden gezocht.
Sporthallen
De sector Sport draagt zorg voor het beheer van een viertal sporthallen, die
op een goede wijze verspreid zijn in de stad. Daar deze voorzieningen alle
reeds een respectabele ouderdom hebben, is het een belangrijke opgave deze
accommodaties binnen de budgettaire mogelijkheden up to date te houden of
zelfs kwalitatief te verbeteren. Tegelijkertijd vraagt de exploitatie en vooral
het op niveau houden van de vraag in relatie tot de te plegen beheersmatige
opzet constant aandacht. Hierbij zal een tariefsdifferentiatie die meer
gebaseerd is op de vraag dan op het soort gebruik eveneens een belangrijke
rol kunnen spelen.
Zwembaden
De komende beleidsperiode is voor wat betreft de ontwikkeling rond het
aanbod aan zwem voorzieningen een cruciale periode. Hierbij is essentieel de
mogelijkheid die de B.V. Sport verkrijgt om, in samenwerking met derden,
samengebracht in een afzonderlijke rechtspersoon, de exploitatie van een
zwemvoorziening c.a. in het sportpark Kalverdijkje tot uitvoering te brengen.
Gelet hierop is in het bedrijfsplan op hoofdlijnen Sportboulevard
Kalverdijkje" een integraal plan voor dit sportconcentratiegebied uitgewerkt,
waarbij tevens een taakverdeling tussen de beide zwembaden is aangegeven.
6
Dienst-Begroting 1999
Dienst Stadsbeheer
Voorshands wordt er logischerwijs vanuit gegaan, dat in de Blauwe Golf het
accent op recreatie zal liggen en in het Kalverdijkje op sport. Een verdere
uitwerking hiervan zal in overleg en samenwerking met de direct
betrokkenen gestalte worden gegeven.
Naast deze toekomstige ontwikkelingen die een bijdrage moeten leveren aan
vooral een kwalitatieve verbetering van het aanbod, blijft de dagelijkse
exploitatie van de zwembaden de nodige aandacht vragen. Gesteld kan
worden, dat het aantal recreatieve zwemmers zich redelijk stabiliseert,
waarbij een verschuiving in aantallen jeugdige (toename) en volwassen
(afname) bezoekers te constateren valt. Daarnaast is thans nog een groei van
het aantal leszwemmers waar te nemen. Toch blijft, ook vanwege de
omvangrijke post niet beïnvloedbare uitgaven, de exploitatie van
zwemvoorzieningen een zaak, waar een groter risico aan verbonden is dan
aan de overige sportaccommodaties. Onder invloed van de afschaffing van
het schoolzwemmen (een zekere inkomst van jaarlijks rond f 350.000.-) is dit
risico relatief vergroot.
Sportontwikkel ing
Voor dit deelgebied van de sector Sport zullen de toekomstige
ontwikkelingen het meest ingrijpend zijn. Dit heeft vooral te maken met de
algemene maatschappelijke ontwikkelingen, die ook zijn weerslag vinden in
de georganiseerde sport. Met name de bereidheid van vrijwilligers om zich in
te zetten voor de club neemt af terwijl tegelijkertijd de leverancier-
consumentverhouding wordt versterkt. Mede als gevolg van deze
ontwikkeling is in 1998 een start gemaakt met het project Ondersteuning
Vrijwilligers Organisaties Leeuwarden (O.V.O.L). Vanuit dit project zijn
een 15-tal personen in het kader van de Melkert-1 regeling bij respectievelijk
buurt- en wijkorganisaties en sportverenigingen werkzaam. De ervaringen tot
nu toe en de reacties van de "inleners" zijn hierover zeer positief.
Een tweede ontwikkeling die aandacht vraagt is de landelijke geconstateerde
bewegingsarmoede van de jeugd. Op grond hiervan is het landelijke project
Jeugd in Beweging" gestart. In samenwerking met de georganiseerde sport
en het onderwijs is reeds een begin gemaakt met de introductie van sport op
school. Formele aansluiting bij het landelijk project en een verdere
uitwerking op gemeentelijk niveau zal een verdere uitwerking en uitbreiding
van dit project tot gevolg moeten hebben.
Tenslotte is in de praktijk steeds duidelijker gebleken dat de organisatie van
sportactiviteiten in het kader van het G.S.B.-beleid (voorheen sociale
vernieuwing) in een steeds groter wordende behoefte voorziet. Mede op
grond hiervan zijn voor het uitvoeren van begeleidingswerkzaamheden bij
activiteiten een tweetal in het kader van het project opgeleide
recreatiesportleiders aangetrokken op basis van de Melkert-I regeling.
Inmiddels hebben beide betrokkenen een vaste aanstelling gekregen.
Sector Reiniging Technisch Onderhoud:
In de raadsvergadering van 27 juni 1997 is besloten tot externe
verzelfstandiging van de sector Reiniging en Technisch Onderhoud. In het
najaar van 1997 is dit verder uitgewerkt en is op basis van het
oprichtingsdocument "Schoon door de Poort" besloten tot oprichting van
Fryslan Miljeu N.V. en Fryslan Miljeu Bedrijven B.V.. Dit leidt er toe dat de
sector vanaf 1 januari 1999 geen deel meer uitmaakt van de gemeentelijke
organisatie en dat de gemeente een aantal contractueel overeengekomen
7