1. INLEIDING
Voor u ligt de productbegroting van de Dienst Stedelijke Werkvoorziening voor het jaar 1999. Met de
productgerichte benadering, waarbij de kosten en opbrengsten zijn gegroepeerd naar de belangrijkste taken
("producten") die tot de verantwoordelijkheid van de dienst behoren, wordt getracht een helder beeld te geven
van de voortbrengingskosten van het dienstenpakket van de DSW en de daarbij behorende opbrengsten.
Voor een nader inzicht in de opbouw van de begroting wordt verwezen naar de in dit hoofdstuk opgenomen
leeswijzer.
De begrote exploitatiebijdrage van de deelnemende gemeenten in de DSW bedraagt voor 1999 in totaal ca.
f. 4.369.000,--. Hiervan komt ca. f. 3.495.300,- voor rekening van de gemeente Leeuwarden. Het aandeel van
de overige in de exploitatie van de DSW deelnemende gemeenten bedraagt derhalve f. 873.700,--.
De geraamde bijdrage van de gemeente Leeuwarden ligt nagenoeg op hetzelfde niveau als begroot voor 1998.
Op grond van de meest actuele budgetberekening van de gemeente, waarbij onder andere rekening is gehouden
met de in het kader van perspectief 1998 opgegeven tegenvallers, bedraagt de verwachte bijdrage van de
gemeente Leeuwarden voor 1999 f. 3.690.000,-. Ten opzichte van dit cijfer wordt derhalve thans uitgegaan
van een meevaller van f. 195.000,—.
Daarbij moet onmiddellijk worden opgemerkt dat in de voorliggende begroting een incidentele inkomenspost is
opgenomen van ongeveer f 200.000,—. Gecorrigeerd voor deze incidentele meevaller stemt het begrote resultaat
dan ook goeddeels overeen met de in de budgetberekening voor 1999 opgenomen prognose.
In de begroting is noodgedwongen uitgegaan van een aantal kostenstijgingen als gevolg van de invoering van de
nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening. Genoemd kunnen worden de verwachte forse daling van het
subsidiebedrag per fte, de hogere kosten van de activiteiten rondom intake en indicatiestelling en de kosten
verbonden aan het "begeleid werken", een door de wet voorgeschreven nieuw instrument gericht op
doorstroming naar de reguliere arbeidsmarkt. De hiermee gepaard gaande uitzettingen zijn opgevangen door een
ambitieuze, doch niet onrealistische, groei in de nettoproductie. Tevens zijn in de begroting de effecten van de
afsplitsing van de Stichting Werkwijzer verwerkt.
Voor een nader inzicht in de uitzettingen en inkrimpingen ten opzichte van de begroting 1998 wordt verwezen
naar het in de bijlagen opgenomen overzicht.
Leeswijzer
Het financiële deel van de begroting, waarin naast de beleidsproducten van de DSW tevens de beheersproducten
zijn opgenomen, is opgebouwd uit de volgende onderdelen:
Productenmatrix beleidsproducten (paragraaf 6.1);
Beschrijving en kosten/opbrengstenspecificaties van de beleidsproducten (paragraaf 6.2);
Productenmatrix beheersproducten (paragraaf 6.3);
Beschrijving en kosten/opbrengstenspecificaties van de beheersproducten (paragraaf 6.4);
Specificaties van kosten en opbrengsten per kostenplaats (paragraaf 6.5);
Berekening uurtarieven (paragraaf 6.6).
Voor de onderliggende filosofie van de gekozen productenstructuur wordt verwezen naar hoofdstuk 3.
3
2
DOEL EN TAKEN VAN DE DIENST
De dienst Stedelijke Werkvoorziening is primair belast met de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening.
De taken van de dienst staan in de wet omschreven als: het bieden van gelegenheid tot het verrichten van arbeid
onder aangepaste omstandigheden ten behoeve van personen uit de zogenaamde personenkring van de SW.
Tevens is wettelijk bepaald dat de arbeid gericht moet zijn op het instandhouden en bevorderen van de
arbeidsbekwaamheid van de deelnemers.
Om haar taken goed te kunnen uitvoeren produceert de dienst een groot aantal producten en diensten die in het
vervolg als werkobjecten zullen worden beschreven. Daarbij geldt als randvoorwaarde dat de dienstverlening
zoveel mogelijk tegen marktconforme condities dient plaats te vinden
Voor de begeleiding en de ontwikkeling van het personeel beschikt de dienst over een aantal specifieke
instrumenten en middelen, zoals arbeidsonderzoek, opleidings- en mobliteitsplannen en intensieve coaching en
begeleiding.
Samengevat kan de missie van de DSW als volgt worden omschreven:
Uitvoerder, voor met name de gemeente Leeuwarden ,van de WSW.
Uitvoeringsorganisatie voor in aanmerking komende, uitvoerende, taken van de Gemeente Leeuwarden.
Werk- en werkervaringsbedrijf voor groepen werkzoekenden met een (grote) afstand tot de
arbeidsmarkt.
In dit verband moet worden opgemerkt dat de DSW zich momenteel bevindt in een strategische
heroriëntatiefase, die moet uitmonden in besluitvorming omtrent de toekomstige organisatorische positionering
en vormgeving van de dienst. Dit als gevolg van de B&W-beslissing van september 1997, onder meer
inhoudende dat de samenwerking met de Stichting Werkwijzer wordt stopgezet en dat ten aanzien van de nieuwe
positie van de DSW een nader onderzoek zal plaatsvinden. In dat kader zal tevens de missie van de dienst
moeten worden herijkt en zonodig moeten worden bijgesteld. De eerste fase van de herstructurering is in april
1998 van start gegaan in de vorm van een inventariserend onderzoek naar de strategische kansen en bedreigingen
van de dienst. In de thans gepresenteerde begroting is overigens nog uitgegaan van een ongewijzigde situatie, te
weten het bestaande dienstenpakket, met dien verstande dat uiteraard de ontvlechting met de Stichting
Werkwijzer in de ramingen is verwerkt.
4