Blad 2
budget Besluit Locatiegebonden Subsidies (BLS)
- door de provincie Friesland is (als budgethouder BLS)
aan de gemeente Leeuwarden voor 1998 een bedrag van
f 767.863,- toegekend;
vanuit het gemeentelijk fonds Wet op de Stads- en
Dorpsvernieuwing (WSDV) is voor 1998 een bedrag van
f 450.000,- gereserveerd. Dit bedrag is bedoeld om
daarmee onrendabele stichtingskosten van (ver-)bouw
plannen te kunnen wegsubsidiëren
3. De verdeling van de budgetten over 1998
3.1. Het beleidskader
Richtinggevend bij de toedeling van de budgetten is in
principe het in 1995 vastgestelde Woningmarktplan. In dit
plan zijn de beleidslijnen uitgezet voor een periode tot
het jaar 2010. Hoofddoelstelling is het optimaliseren van
het woon- en leefklimaat: het benutten van de aantrekkings
kracht van het stedelijk (Leeuwarder) woonmilieu. Het
toekomstige Leeuwarden is voor het overgrote deel het
bestaande Leeuwarden. Goed beheer van het bestaande
Leeuwarden vormt de essentiële voorwaarde voor de kwaliteit
van de toekomst. Het is de bestaande woningvoorraad waar
naar de aandacht in eerste instantie zal uitgaan.
Zoals bekend kampt de gemeente Leeuwarden met een zeer
ontspannen woningmarkt. Er is sprake van een trek van huur-
naar koopwoningen (de kwaliteitssprong van de woon
consument) Daarnaast verlaten huishoudens (met name uit de
midden- en hogere inkomensgroepen) de gemeente om zich in
omringende gemeenten te vestigen. In bepaalde segmenten van
de (sociale) huursector ontstaan verhuurbaarheidsproblemen.
In sommige woonwijken is sprake van structurele leegstand.
De situatie op de Leeuwarder woningmarkt is aanleiding
geweest tot bezinning. Door de onderzoeksinstituten SOAB en
OTB is een behoefteraming herstructurering opgesteld en is
een aantal toekomstscenario's ontwikkeld, gericht op het
oplossen van het woningmarktvraagstuk. Een en ander is eind
1997 op een werkconferentie "De Uitdaging" met alle bij de
Leeuwarder woningmarkt betrokken partijen besproken. Bijna
unaniem werd gekozen voor het scenario "Kwaliteitssprong"
als basis voor het toekomstige beleid in Leeuwarden.
Op dit moment wordt het beeld van de stedelijke aanpak
herstructurering nader uitgewerkt. Door KAW en buro West 8
wordt nader onderzoek gedaan naar de wenselijke (en moge
lijke) oplossingen in de verschillende woonwijken. Dit is
ook mede gebaseerd op het woningmarktonderzoek dat samen
met de provincie Friesland en het stadsgewest Leeuwarden
wordt uitgevoerd.
Blad 3
Belangrijke items daarbij zijn een optimale differentiatie
van het woningaanbod (zowel in bestaande wijken als in
nieuwe uitleglocaties)Een en ander zal een impuls moeten
geven aan het optimaliseren van het woon- en leefklimaat in
de gemeente Leeuwarden.
Ook bij de ambtelijke organisatie heeft inmiddels een
aanpassing plaatsgevonden. Er is een projectbureau Stede
lijke Vernieuwing opgericht, met als voornaamste doel het
trekken van het stedelijk vernieuwingsproces. Binnen het
proces vervult het bureau ook de rol van coördinator en
katalysator van ontwikkelingsvisies.
Gegeven het zojuist geschetste beeld van het Leeuwarder
woningmarktvraagstuk is het zaak om de beschikbare bud
getten zodanig in te zetten, dat daarmee een bijdrage wordt
geleverd aan het oplossen van het woningmarktvraagstuk. Het
voorgelegde verdeelvoorstel van de budgetten 1998 komt in
zekere zin overeen met datgeen wat qua stimulering van
woningbouw wenselijk zou zijn.
3.2. Verdeling budget Besluit Woninggebonden Subsidies
(BWS) over het jaar 1998
Voor de verdeling/toekenning over 1998 is een totaalbedrag
beschikbaar van f 1.925.000,-. Dit bedrag is opgebouwd uit
een spaarsaldo over 1997 van f 1.125.000,- en een (nieuwe)
rijksbijdrage van f 796.000,-.
NB: Overeenkomstig de voorwaarden van het BWS bedraagt de
spaargrens ultimo 1999 100% van het toegekende budget
over 1998 (er mag dus f 796.000,- worden over
gehouden) Voor Leeuwarden betekent dit dat in 1998
minimaal een bedrag van f 1.125.000,- aan bijdragen
gegund moet worden.
Het BWS-budget is bedoeld voor stimulering van woningbouw
en de verbetering van vooroorlogse particuliere huur
woningen. Bijdragen worden verstrekt in de vorm van
eenmalige bedragen (geen exploitatiebijdragen meer)
Als basis voor de besteding van het (gemeentelijk) BWS-
budget geldt de in 1995 vastgestelde "Verordening
Woninggebonden Subsidies". In deze verordening is een
drietal categorieën onderscheiden waarop, gelet op de
uitkomsten van het woningmarktonderzoek, de BWS-subsidi-
ering zich met name zou moeten richten. Deze zijn:
het treffen van ingrijpende voorzieningen (woning
verbetering) aan particuliere huurwoningen;
de bouw van koopwoningen in de sector tot de maximale
stichtingskosten van f 171.000,-;