2. De commissie biedt jaarlijks eveneens voor 1 april de ontwerp-rekening voor het dienstonderdeel over het afge lopen jaar, vergezeld van het verslag als bedoeld in artikel 213, lid 2 van de Gemeentewet, aan het algemeen bestuur aan. Artikel 4. 1. De commissie is voor het door haar gevoerde beleid verant woording schuldig aan het algemeen bestuur 2. Het dagelijks bestuur oefent op het bestuur van de commissie toezicht uit. 3. De commissie verstrekt daartoe gevraagd en ongevraagd aan het dagelijks bestuur alle inlichtingen. HOOFDSTUK 11 SAMENSTELLING Artikel 5. 1. De commissie telt elf leden, inclusief de voorzitter. 2. De voorzitter en vijf andere leden worden aangewezen door en uit het algemeen bestuur, waarbij zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met spreiding over de regio. 3. Het algemeen bestuur wijst voorts de volgende vijf leden aan: één lid op voordracht van de gezamenlijke in Fryslan werkzame zorgverzekeraars, één lid op voordracht van de gezamenlijke in Fryslan werkzame ziekenhuizen, één lid op voordracht van de gezamenlijke vereniging van huisartsen in Fryslan, twee leden op voordracht van de gezamenlijke in Fryslan werkzame particuliere beheerders van ambulance vervoer 4. Het hoofd van de alarmcentrale, de directeur van de GGD Fryslan en de regionale brandweercommandant zijn vaste adviseurs van de commissie. De commissie kan zich voorts ook door andere adviseurs laten bijstaan. Artikel 6. 1. De leden treden af op het tijdstip waarop de periodieke aftreding van de leden van de gemeenteraden plaats heeft, of zoveel eerder als zij de kwaliteit verliezen waarin zij zijn benoemd. 2. Hij die tussentijds ophoudt lid van het algemeen bestuur te zijn, houdt tevens op lid van de commissie te zijn. Het algemeen bestuur voorziet zo spoedig mogelijk in de ont stane vacature in de commissie. 3. Het algemeen bestuur kan een door hem aangewezen lid van de commissie ontslaan als dit het vertrouwen van het algemeen bestuur niet meer bezit. Daarbij wordt gehandeld overeen komstig de bepalingen van de Gemeentewet ter zake. HOOFDSTUK III VERGADERINGEN Artikel 7. 1. De bestuurscommissievergaderingen zijn niet openbaar. 2. De secretaris van de commissie wordt door het dagelijks bestuur aangewezen. Het dagelijks bestuur regelt de vervanging van de secretaris, indien deze verhinderd is als zodanig op te treden. 3. De secretaris van de commissie dient de commissie desge vraagd van advies. Hij houdt aantekening van de besluiten van de commissie en notuleert haar vergaderingen. 4. De functie van secretaris kan worden uitgeoefend door het hoofd van de alarmcentrale. Artikel 8. 1. De voorzitter roept de commissie bijeen, zo dikwijls hij dit nodig oordeelt en stelt plaats, datum en tijdstip van de vergadering vast. 2. De voorzitter roept de commissie in vergadering bijeen wanneer tenminste twee leden hem met opgave van redenen de wens daartoe te kennen geven. In dat geval wordt binnen een week na de kennisgeving van bedoelde wens aan de voorzitter een vergadering gehouden. 3. De oproepingsbrieven worden, spoedeisende gevallen uitge zonderd, tenminste één week voor het houden van de vergade ring aan de leden toegezonden. Zij vermelden zoveel moge lijk de zaken, waarvoor de vergadering is belegd. Artikel 9. 1. De commissie neemt geen besluiten, wanneer niet tenminste de helft van het aantal leden ter vergadering aanwezig is. 2. In de vergadering van de commissie heeft ieder lid één stem 3. De voorzitter en de secretaris tekenen de van de commissie uitgaande stukken. Artikel 10. 1. Voor het tot stand komen van een besluit bij stemming, wordt de volstrekte meerderheid vereist van de leden, die hun stem hebben uitgebracht. 2. Bij staking van stemmen wordt een voorstel geacht niet te zijn aangenomen. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 106