Blad 2 2. Planologisch kader. Het gebied waarin de te verkopen eigendommen liggen en waar het door Afvalsturing ontwikkelde Masterplan zich op richt, wordt begrensd door aan de westzijde De Tijnje, aan de oostzijde de rioolwaterzuivering, aan de zuidzijde de Potmarge en aan de noordzijde een bedrijfsterrein. Voor het gebied is het op 20 februari 1950 vastgestelde bestemmingsplan "Tussen de spoorlijn Leeuwarden-Groningen, de Tijnje, de Potmarge en de Greunsweg" van kracht. De bestemming van het AVI-terrein is "openbare nutsbedrijven". Dit betekent dat er uitsluitend gebouwen en installaties voor algemeen nut mogen worden opgericht. Er zijn in het bestemmingsplan verder geen nadere bebouwings voorschriften opgenomen. Beleidsvisies van meer recente datum (structuurschets "Leeuwarden Open Stad" en Groenbeleidsplan) karakteriseren het Potmargegebied als hoofdgroenstructuur. Bij de ontwikkeling van dit gebied is volgens deze visies van belang dat de oevers zoveel mogelijk een aaneengesloten groen karakter krijgen ten behoeve van ecologische ontwikkelingen en gebruiksmogelijkheden. Ten behoeve van het op te stellen Masterplan zijn in aanvulling op het voorgaande de volgende richtinggevende randvoorwaarden aan de ontwerper meegegeven: het bouwvlak zal een bebouwingshoogte krijgen van ten hoogste 8 meter bij een bebouwingspercentage van 50%; de groenzone langs de Potmarge zal minimaal 15 meter bedragen. 3. Masterplan Ingenieursbureau Haskoning heeft ten behoeve van de huisvesting van enkele bedrijfsonderdelen van Afvalsturing Friesland en RTO een Masterplan ontwikkeld, waarvan de laatste versie als referentie en ondersteuning dient voor besluitvorming en verdere planontwikkelingen. Het plan is nog niet uit-ontwikkeld in die zin dat er nog een actualiserings- en optimaliseringsslag zal plaatsvinden aan de hand van de nieuwste ontwikkelingen, budgetten en programma's Na de sluiting van de AVI in 1990 is het terrein in hoofdzaak in gebruik als regionaal overslagstation voor afvalstoffen en gemeentelijke activiteiten als opslag strooizout, ontwatering rioolslib en veegvuil, opslag van wegenbouwmaterialen en bestrijdingsmiddelen en een ontsmettingsruimte Blad 3 De grootte van het terrein, de te slopen onderdelen, de verontreinigde bodem en de gewenste te realiseren voorzieningen vereisen een integrale aanpak. Het Masterplan legt naar onze mening een voldoende basis voor zo'n aanpak waarbij op een milieuhygiënisch verantwoorde wijze de bodem wordt gesaneerd en het terrein wordt omgevormd tot een functioneel terrein waarop de geplande bedrijven hun activiteiten op een eigentijdse wijze kunnen ontplooien. Daarbij is tevens ruimte geschapen voor inpassing van de plannen van het Waterschap voor een rioolslibpersleiding met een slibschip-vulpunt voor de afvoer van rioolslib vanuit de rioolwaterzuiverings installatie. Deze persleiding is qua lay-out naast de reeds aanwezige gemeentelijke rioolpersleidingen gesitueerd. Ten behoeve van de gemeentelijke besluitvorming is door Afvalsturing de bijgevoegde laatste terrein lay-out vrijgegeven onder het voorbehoud van actualisering en optimalisering Deze lay-out strookt niet volledig met de beschreven richtinggevende randvoorwaarden. Gezien de betrokken belangen, de ligging van de locatie en de beperkte mogelijkheden voor uitwerking van het programma zijn wij van mening dat in voldoende mate rekening is gehouden met de gemeentelijke intenties en dat een definitieve plan- en welstandstoetsing zal kunnen plaatsvinden in het kader van de bouwvergunningsprocedure. De verwerving van het benodigde terrein en de uitvoering van het Masterplan geschiedt door, in opdracht van en (behoudens de gemeentelijke bijdrage) voor rekening en risico van Afvalsturing Friesland. 4Sanering Enkele onderdelen uit het Masterplan richten zich op de staat waarin het terrein wordt geleverd. Deze delen betreffen in hoofdzaak de kosten van bodemsanering. Met inachtname van de marktconforme koopprijs, de voor geschiedenis van het terrein en de juridische complexiteit rondom de bodemproblematiek is overeenstemming bereikt over een gemeentelijke bijdrage van 50% in de kosten van deze onderdelen tot een maximum van f 3.135.000,- (excl.btw). De levering van het terrein in haar huidige staat is (ondermeer op basis van accountantsadviezen) juridisch zo uitgewerkt dat dit in fiscale zin onder het btw-regiem valt

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 14