Blad 2
2. Planologisch kader.
Het gebied waarin de te verkopen eigendommen liggen en waar
het door Afvalsturing ontwikkelde Masterplan zich op richt,
wordt begrensd door aan de westzijde De Tijnje, aan de
oostzijde de rioolwaterzuivering, aan de zuidzijde de
Potmarge en aan de noordzijde een bedrijfsterrein.
Voor het gebied is het op 20 februari 1950 vastgestelde
bestemmingsplan "Tussen de spoorlijn Leeuwarden-Groningen,
de Tijnje, de Potmarge en de Greunsweg" van kracht.
De bestemming van het AVI-terrein is "openbare
nutsbedrijven". Dit betekent dat er uitsluitend gebouwen en
installaties voor algemeen nut mogen worden opgericht. Er
zijn in het bestemmingsplan verder geen nadere bebouwings
voorschriften opgenomen.
Beleidsvisies van meer recente datum (structuurschets
"Leeuwarden Open Stad" en Groenbeleidsplan) karakteriseren
het Potmargegebied als hoofdgroenstructuur. Bij de
ontwikkeling van dit gebied is volgens deze visies van
belang dat de oevers zoveel mogelijk een aaneengesloten
groen karakter krijgen ten behoeve van ecologische
ontwikkelingen en gebruiksmogelijkheden.
Ten behoeve van het op te stellen Masterplan zijn in
aanvulling op het voorgaande de volgende richtinggevende
randvoorwaarden aan de ontwerper meegegeven: het bouwvlak
zal een bebouwingshoogte krijgen van ten hoogste 8 meter
bij een bebouwingspercentage van 50%; de groenzone langs de
Potmarge zal minimaal 15 meter bedragen.
3. Masterplan
Ingenieursbureau Haskoning heeft ten behoeve van de
huisvesting van enkele bedrijfsonderdelen van Afvalsturing
Friesland en RTO een Masterplan ontwikkeld, waarvan de
laatste versie als referentie en ondersteuning dient voor
besluitvorming en verdere planontwikkelingen.
Het plan is nog niet uit-ontwikkeld in die zin dat er nog
een actualiserings- en optimaliseringsslag zal plaatsvinden
aan de hand van de nieuwste ontwikkelingen, budgetten en
programma's
Na de sluiting van de AVI in 1990 is het terrein in
hoofdzaak in gebruik als regionaal overslagstation voor
afvalstoffen en gemeentelijke activiteiten als opslag
strooizout, ontwatering rioolslib en veegvuil, opslag van
wegenbouwmaterialen en bestrijdingsmiddelen en een
ontsmettingsruimte
Blad 3
De grootte van het terrein, de te slopen onderdelen, de
verontreinigde bodem en de gewenste te realiseren
voorzieningen vereisen een integrale aanpak.
Het Masterplan legt naar onze mening een voldoende basis
voor zo'n aanpak waarbij op een milieuhygiënisch
verantwoorde wijze de bodem wordt gesaneerd en het terrein
wordt omgevormd tot een functioneel terrein waarop de
geplande bedrijven hun activiteiten op een eigentijdse
wijze kunnen ontplooien. Daarbij is tevens ruimte geschapen
voor inpassing van de plannen van het Waterschap voor een
rioolslibpersleiding met een slibschip-vulpunt voor de
afvoer van rioolslib vanuit de rioolwaterzuiverings
installatie. Deze persleiding is qua lay-out naast de reeds
aanwezige gemeentelijke rioolpersleidingen gesitueerd.
Ten behoeve van de gemeentelijke besluitvorming is door
Afvalsturing de bijgevoegde laatste terrein lay-out
vrijgegeven onder het voorbehoud van actualisering en
optimalisering
Deze lay-out strookt niet volledig met de beschreven
richtinggevende randvoorwaarden. Gezien de betrokken
belangen, de ligging van de locatie en de beperkte
mogelijkheden voor uitwerking van het programma zijn wij
van mening dat in voldoende mate rekening is gehouden met
de gemeentelijke intenties en dat een definitieve plan- en
welstandstoetsing zal kunnen plaatsvinden in het kader van
de bouwvergunningsprocedure.
De verwerving van het benodigde terrein en de uitvoering
van het Masterplan geschiedt door, in opdracht van en
(behoudens de gemeentelijke bijdrage) voor rekening en
risico van Afvalsturing Friesland.
4Sanering
Enkele onderdelen uit het Masterplan richten zich op de
staat waarin het terrein wordt geleverd. Deze delen
betreffen in hoofdzaak de kosten van bodemsanering.
Met inachtname van de marktconforme koopprijs, de voor
geschiedenis van het terrein en de juridische complexiteit
rondom de bodemproblematiek is overeenstemming bereikt over
een gemeentelijke bijdrage van 50% in de kosten van deze
onderdelen tot een maximum van f 3.135.000,- (excl.btw).
De levering van het terrein in haar huidige staat is
(ondermeer op basis van accountantsadviezen) juridisch zo
uitgewerkt dat dit in fiscale zin onder het btw-regiem
valt