Blad 2 gelegen. Binnen de wettelijke termijn is een brief met zienswijzen ontvangen van NUON Transport te Leeuwarden. Deze brief begint met de opmerking dat aangezien met NUON Transport als eigenaar en beheerder van de hoogspannings lijnen in Friesland geen overleg is gevoerd over het voorontwerp van dit bestemmingsplan (noch inspraak heeft gehad)men in dit stadium enkele opmerkingen en bezwaren heeft in relatie tot de 220 kV-lijn Louwsmeer-Oudehaske Op blz. 29 van de toelichting bij het bestemmingsplan (paragraaf 6.2, Hoogspanningsleiding) - aldus NUON - is sprake van een maatvoering van de zakelijk rechtstrook van 28 m ter weerszijden van de hoogspanningsleiding. Dit moet 27 m zijn en stemt dan overeen met de betreffende bepaling uit de voorschriften (artikel 3, lid 1). Men heeft ook bezwaar tegen het feit, dat volgens de toelichting (eveneens blz. 29) de hoogte van bouwwerken, geen gebouwen zijnde, ten behoeve van hoogspanningsleidingen ten hoogste 30 m mag bedragen. De bestaande (twee) masten in dit plangebied hebben reeds een hoogte van minimaal 38 m. Verder maakt NUON Transport bezwaar tegen de bestemming "Water" binnen hun zakelijk rechtstrook, ten zuiden van de hoogspanningslijn, en de doorsteek vanaf het aquaduct naar het watergebied van Hempens/Teerns dat deel gaat uitmaken van de staande-mast-routeDe hoogte van de bestaande geleiders (draden) is volgens NUON dusdanig dat er problemen zullen ontstaan met betrekking tot de veiligheid wat betreft de masthoogte van de passerende zeilboten, die vanaf het aquaduct naar de Nauwe Greuns kunnen varen. Deze situatie kan worden opgelost door de bestaande mast nr. 11 te verhogen zodat de geleiders, die parallel lopen met deze waterloop, op een veilige hoogte hangen ten opzichte van de maximale veilige doorvaarthoogte die hiervoor vastgelegd zal worden. De doorsteek vanaf het aquaduct naar het watergebied van Hempens/Teerns is naast mastlocatie nr. 10 gepland. De geleiders van deze hoogspanningslijn hangen op een dusdanige hoogte dat een doorvaart van boten met een vaste mast niet mogelijk is. Deze situatie kan opgelost worden door de bestaande masten nrs10 en 9 te verhogen, zodat de geleiders op een veilige hoogte hangen ten opzichte van de maximale veilige doorvaarthoogte die voor deze passage vastgelegd zal worden. Resumerend is de NUON van mening, dat de masten nrs. 9, 10 en 11 van de 220kV-lijn Louwsmeer-Oudehaske verhoogd moeten worden om te bereiken dat de bestemming "Water" als recreatieroute, die deel zal uitmaken van de staande-mast- route Leeuwarden-Grou, zal kunnen dienen. Blad 3 Naar aanleiding van deze bezwaren merken wij het volgende op. Het voorontwerp van dit bestemmingsplan (en ook de vergelijkbare bestemmingsplannen van de andere betrokken gemeenten) is voor overleg gestuurd aan NUON Friesland en men heeft bij brief van 23 september 1998 laten weten geen opmerkingen te hebben. NUON Transport blijkt een zelfstandig bedrijf te zijn dat zich met name bezig houdt met hoogspanningsleidingen. Uit telefonisch overleg is gebleken dat er inmiddels in dit opzicht intern bij de NUON de nodige afspraken zijn gemaakt, zodat voorontwerpen van bestemmingsplannen voortaan ook bij NUON Transport terecht komen Alhoewel de toelichting eigenlijk geen deel uitmaakt van het bestemmingsplan (dat bestaat uit plankaart en voorschriften)ontmoet het geen bezwaar om de maatvoering van de zakelijk rechtstrook in de toelichting te wijzigen in 27 m. Aan het bezwaar inzake de hoogte van de hoogspanningsmasten in dit plangebied kan worden tegemoet gekomen door te bepalen dat de bouwhoogte ten behoeve van hoogspanningsleidingen ten hoogste 38 m bedraagt (en ook de toelichting in dit opzicht aan te passen)De bezwaren die de NUON naar voren brengt ten aanzien van de hoogspannings masten nrs. 9, 10 en 11 moeten evenwel ongegrond worden geacht, aangezien deze masten zich buiten dit plangebied bevinden en deel uitmaken van het gebied waarop het bestemmingsplan "Hempens-Teerns" en het uitwerkingsplan "Hempens-Teerns 2e fase" van toepassing zijn. Overigens is ook in deze ruimtelijke plannen bepaald dat de hoogte van bouwwerken, geen gebouwen zijnde, ten behoeve van hoogspanningsleidingen ten hoogste 30 m zal bedragen. In dit verband merken wij op, dat in het kader van de ontwikkeling en realisering van het deel van de Blauwe Zone - met staande-mast-route - dat in het plangebied Hempens- Teerns is gelegen, medefinanciering in het kader van het Programma Management 5B Fryslan is aangevraagd. Hierbij is rekening gehouden met het verhogen van enkele hoogspanningsmasten. In de 5B-beschikking die door de provincie is afgegeven, zijn de kosten hiervan meegenomen. Er is derhalve voorzien in verhoging van de masten. De kosten hiervan zijn gedekt vanuit het project Hempens/Teerns. Over de uitvoering van een en ander vindt momenteel overleg plaats met NUON Transport. Materieel gezien zal derhalve zonder meer aan deze bezwaren worden tegemoet gekomen. Bij de (toekomstige) herziening van genoemde plannen zal de hoogte van bouwwerken, geen gebouwen zijnde, ten behoeve van hoogspanningsleidingen worden aangepast.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 254