Blad 2
gelegen. Binnen de wettelijke termijn is een brief met
zienswijzen ontvangen van NUON Transport te Leeuwarden.
Deze brief begint met de opmerking dat aangezien met NUON
Transport als eigenaar en beheerder van de hoogspannings
lijnen in Friesland geen overleg is gevoerd over het
voorontwerp van dit bestemmingsplan (noch inspraak heeft
gehad)men in dit stadium enkele opmerkingen en bezwaren
heeft in relatie tot de 220 kV-lijn Louwsmeer-Oudehaske
Op blz. 29 van de toelichting bij het bestemmingsplan
(paragraaf 6.2, Hoogspanningsleiding) - aldus NUON - is
sprake van een maatvoering van de zakelijk rechtstrook
van 28 m ter weerszijden van de hoogspanningsleiding. Dit
moet 27 m zijn en stemt dan overeen met de betreffende
bepaling uit de voorschriften (artikel 3, lid 1).
Men heeft ook bezwaar tegen het feit, dat volgens de
toelichting (eveneens blz. 29) de hoogte van bouwwerken,
geen gebouwen zijnde, ten behoeve van
hoogspanningsleidingen ten hoogste 30 m mag bedragen. De
bestaande (twee) masten in dit plangebied hebben reeds een
hoogte van minimaal 38 m.
Verder maakt NUON Transport bezwaar tegen de bestemming
"Water" binnen hun zakelijk rechtstrook, ten zuiden van de
hoogspanningslijn, en de doorsteek vanaf het aquaduct naar
het watergebied van Hempens/Teerns dat deel gaat uitmaken
van de staande-mast-routeDe hoogte van de bestaande
geleiders (draden) is volgens NUON dusdanig dat er
problemen zullen ontstaan met betrekking tot de veiligheid
wat betreft de masthoogte van de passerende zeilboten, die
vanaf het aquaduct naar de Nauwe Greuns kunnen varen. Deze
situatie kan worden opgelost door de bestaande mast nr. 11
te verhogen zodat de geleiders, die parallel lopen met deze
waterloop, op een veilige hoogte hangen ten opzichte van de
maximale veilige doorvaarthoogte die hiervoor vastgelegd
zal worden. De doorsteek vanaf het aquaduct naar het
watergebied van Hempens/Teerns is naast mastlocatie nr. 10
gepland. De geleiders van deze hoogspanningslijn hangen op
een dusdanige hoogte dat een doorvaart van boten met een
vaste mast niet mogelijk is. Deze situatie kan opgelost
worden door de bestaande masten nrs10 en 9 te verhogen,
zodat de geleiders op een veilige hoogte hangen ten
opzichte van de maximale veilige doorvaarthoogte die voor
deze passage vastgelegd zal worden.
Resumerend is de NUON van mening, dat de masten nrs. 9, 10
en 11 van de 220kV-lijn Louwsmeer-Oudehaske verhoogd moeten
worden om te bereiken dat de bestemming "Water" als
recreatieroute, die deel zal uitmaken van de staande-mast-
route Leeuwarden-Grou, zal kunnen dienen.
Blad 3
Naar aanleiding van deze bezwaren merken wij het volgende
op. Het voorontwerp van dit bestemmingsplan (en ook de
vergelijkbare bestemmingsplannen van de andere betrokken
gemeenten) is voor overleg gestuurd aan NUON Friesland en
men heeft bij brief van 23 september 1998 laten weten geen
opmerkingen te hebben. NUON Transport blijkt een
zelfstandig bedrijf te zijn dat zich met name bezig houdt
met hoogspanningsleidingen. Uit telefonisch overleg is
gebleken dat er inmiddels in dit opzicht intern bij de NUON
de nodige afspraken zijn gemaakt, zodat voorontwerpen van
bestemmingsplannen voortaan ook bij NUON Transport terecht
komen
Alhoewel de toelichting eigenlijk geen deel uitmaakt van
het bestemmingsplan (dat bestaat uit plankaart en
voorschriften)ontmoet het geen bezwaar om de maatvoering
van de zakelijk rechtstrook in de toelichting te wijzigen
in 27 m. Aan het bezwaar inzake de hoogte van de
hoogspanningsmasten in dit plangebied kan worden tegemoet
gekomen door te bepalen dat de bouwhoogte ten behoeve van
hoogspanningsleidingen ten hoogste 38 m bedraagt (en ook de
toelichting in dit opzicht aan te passen)De bezwaren die
de NUON naar voren brengt ten aanzien van de hoogspannings
masten nrs. 9, 10 en 11 moeten evenwel ongegrond worden
geacht, aangezien deze masten zich buiten dit plangebied
bevinden en deel uitmaken van het gebied waarop het
bestemmingsplan "Hempens-Teerns" en het uitwerkingsplan
"Hempens-Teerns 2e fase" van toepassing zijn. Overigens is
ook in deze ruimtelijke plannen bepaald dat de hoogte van
bouwwerken, geen gebouwen zijnde, ten behoeve van
hoogspanningsleidingen ten hoogste 30 m zal bedragen. In
dit verband merken wij op, dat in het kader van de
ontwikkeling en realisering van het deel van de Blauwe Zone
- met staande-mast-route - dat in het plangebied Hempens-
Teerns is gelegen, medefinanciering in het kader van het
Programma Management 5B Fryslan is aangevraagd. Hierbij is
rekening gehouden met het verhogen van enkele
hoogspanningsmasten. In de 5B-beschikking die door de
provincie is afgegeven, zijn de kosten hiervan meegenomen.
Er is derhalve voorzien in verhoging van de masten. De
kosten hiervan zijn gedekt vanuit het project
Hempens/Teerns. Over de uitvoering van een en ander vindt
momenteel overleg plaats met NUON Transport. Materieel
gezien zal derhalve zonder meer aan deze bezwaren worden
tegemoet gekomen. Bij de (toekomstige) herziening van
genoemde plannen zal de hoogte van bouwwerken, geen
gebouwen zijnde, ten behoeve van hoogspanningsleidingen
worden aangepast.