Blad 4
JAARREKENINGEN 1995, 1996 en 1997 EN BEGROTING 1999
Hieronder treft u een gecomprimeerd overzicht van de inge
diende stukken aan.
Omschrijving
rekening
1995
rekening
1996
rekening
1997
begroting
1999
KOSTEN:
Personeelskosten
953.630
882.472
939.897
1.521.650
Huisvesting
69.708
73.284
72.968
74 145
Automatiseringskosten
55.685
73.590
78 876
124 100
Bestuurs kosten
4 .718
4 638
4 049
5.700
Algemene kosten
272.492
284.517
243.400
286.605
Storting fondsen
170.000
180.000
180.000
180.000
Bedrij fsresultaat
53.496
16.485
Totaal van de kosten
1.579.729
1.498.501
1.519.190
2.193.845
OPBRENGSTEN:
Saldo
kredietvergoeding
1.234.260
1.052.404
949.022
967.845
Schuldregelings-
vergoeding
291.200
313.950
299.950
1.209.500
Overige baten
54 .269
97.591
80. 905
16.500
Nadelig saldo
34556
189.313
Totaal van de
opbrengs ten
1.579.729
1.498.501
1.519.190
2.193.845
Uit bovenstaand overzicht blijkt duidelijk de terugval in
kredietomzetHet uitstaand saldo bij kredietnemers is ge
daald van f 15.012.740,- per 31 december 1994 naar
f 12.280.089,- op 31 december 1997. Deze ontwikkeling, in
combinatie met een niet kostendekkende gemeentelijke
vergoeding voor schuldregelingsverzoeken heeft in 1997
geresulteerd in een negatief resultaat van f 189.313,-.
De jaarrekeningen geven ons verder geen aanleiding tot het
maken van nadere opmerkingen. Voor een meer gedetailleerde
toelichting op de ingediende jaarrekeningen verwijzen wij u
naar de voor u ter inzage gelegde stukken.
Wij stellen voor de jaarrekeningen 1995, 1996 en 1997 onge
wijzigd goed te keuren.
Blad 5
Voor 1999 is het saldo kredietvergoeding ten opzicht van
voorgaande jaren, enigzins hoger begroot. Dit is het gevolg
van het vervallen van twee leningen met een relatief hoge
rente; het afsluiten van nieuwe leningen met een lagere
rente in combinatie met een vrij stabiel renteniveau voor
uitgezette kredieten resulteert in een gemiddeld lagere
rentelast c.q. saldo kredietvergoedingIn de begroting
1999 is, gebaseerd op de cijfers over het eerste half jaar
van 1998, uitgegaan van een verdere terugval in kredietom
zet; het gemiddeld uitstaand theoretisch saldo is begroot
op f 9,2 miljoen gulden. Ten opzichte van de jaarrekening
1997 betekent dit een verdere daling van f 3 miljoen gul
den. In de begroting voor 1999 is nog geen rekening gehou
den met de financiële consequenties van de invoering van de
WSNPten tijde van de opstelling van de begroting was na
melijk nog niet bekend of en zo ja welke rol de GKB-F bij
de uitvoering van deze wet zou gaan vervullen. In de post
"vergoeding schuldregeling" zijn eveneens de inkomsten in
het kader van het Friese Bureau Integrale Schuldhulpverle
ning opgenomen. Dit verklaart waarom deze post ten opzichte
van de jaarrekening 1997 fors is toegenomen.
De overige posten geven ons geen aanleiding tot het maken
van opmerkingen.
Wij stellen u voor de begroting 1999 goed te keuren.
TOT SLOT
Ons voorstel is op 18 maart 1999 ter advisering voorgelegd
aan de Commissie Welzijn. Tijdens de commissievergadering
is door de VVD-fractie een aantal vragen met betrekking tot
de financiële positie en de activiteiten van de GKB-F ge
steld. De antwoorden op deze vragen zijn voor u ter inzage
gelegd. De commissie adviseert u akkoord te gaan met het
raadsvoorstel- en besluit.
Wij stellen u voor te besluiten overeenkomstig het bijgaand
ontwerp-besluit
Leeuwarden, 6 mei 1999
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
mevrouw L.B.M. van Maaren van Balen burgemeester.
mrF.M.J. Steijvers
secretaris.