mttum
Bm^amËmaÉÊmËÊiBÈtÊÊiÉÉtÊam
Blad 6
DeclaratieregelingDe uitvoering van deze opvolger van
het Fonds maatschappelijke activiteiten is nog maar net
gestart. Tot een inkomensniveau van 105% van het
relevante minimum kan een tegemoetkoming worden
aangevraagd. Een substantieel effect van de daling van
het aantal bijstandsgerechtigden op de
declaratieregeling wordt niet verwacht.
Schuldhulpverlening. Het aantal verzoeken om schuld
regeling stabiliseert zich de laatste jaren.
Tegelijkertijd is uit onderzoek bekend dat maar een
klein deel van de schuldenaren de weg naar schuld
hulpverlening wil/kan vinden. Intensivering van
schuldhulpverlening ligt meer voor de hand dan uit te
gaan van een daling van de uitgaven op dit terrein.
Tot slot willen wij nog aangeven dat de werkloosheid onder
de resterende bijstandsgerechtigden hardnekkiger wordt. Op
dit moment is 60% ingedeeld in fase 4, dus op een nog niet
of niet meer te overbruggen afstand tot de arbeidsmarkt.
Bij een verdere daling van het aantal bijstandsgerechtigden
zal deze verhouding waarschijnlijk nog verslechteren. De
oorzaken van indeling in fase 4 liggen erg divers en de
aanpak daarvan vereist maatwerk.
Onderhoud
Door eerdere raadsbesluiten ontwikkelt het structurele
onderhoudsbudget (openbare ruimte) voor de jaren 1996 tot
en met 2001 zich van f 3,5 miljoen naar f 8 miljoen per
jaar (jaarlijks wordt ook inflatie-correctie toegepast).
Wij hebben ervoor gekozen de onderhoudsbudgetten niet
verder structureel te verhogen, daarbij betrekken wij in
onze afweging ook nadrukkelijk de wensen op andere
terreinen. Op basis van de wegingscriteria die uit de
verschillende inventarisaties naar voren komen, zullen wij
samen met u nadere keuzes maken en prioriteiten bepalen
binnen de beschikbare structurele middelen. Wij ontwikkelen
op het moment daartoe een instrument. Het door de politiek
en burgers gewenste onderhoudsniveau is immers ook niet
altijd het technisch meest optimale onderhoudsniveau.
Verder is het zo dat zeer veel andere gemeenten kampen met
dezelfde problematiek als Leeuwarden. Via de VNG zal dan
ook getracht worden ervoor te zorgen dat het Rijk met extra
middelen over de brug komtMet het oog daarop moet de
hoogte van onze structurele onderhoudsbudgetten dan ook
niet te sterk gaan afwijken van vergelijkbare gemeenten.
In de discussie over onderhoud lopen ons inziens nog te
vaak structurele en incidentele aspecten met betrekking tot
onderhoud door elkaar. Ten aanzien van het achterstallig
onderhoud (incidenteel) volgen wij de volgende lijn.
Wij zullen zoveel mogelijk een koppeling met structuur
versterkende investeringsprojecten zoeken c.q. daarin
integreren (qua uitvoering als ook in financiële zin), b.v.
stedelijke vernieuwing, binnenstad. Wij zullen hiertoe een
Blad 1
plan van aanpak opstellen. Ten aanzien van het dan nog
resterende deel achterstallig onderhoud (incidenteel)
willen wij jaarlijks bekijken hoeveel middelen er voor
achterstallig onderhoud afgeroomd kunnen worden van de
Algemene Reserve boven de f 15 miljoen. Ook hiervoor geldt
dat wij op basis van de wegingscriteria tot nadere keuzes
en prioriteiten willen komen. De beschikbare middelen, die
begrensd zijn, geven het kader voor het tempo waarin de
achterstand kan worden ingehaald. Voor het jaar 2000 willen
wij f 1 miljoen (incidenteel) vrijmaken.
In tegenstelling tot signalen van sommige fracties, zijn
wij van mening dat we met deze lijn binnen de ons ter
beschikking staande middelen en instrumenten een
verantwoorde en realistische lijn hebben uitgezet.
Cijfermatige gegevens afvalinzameling
Tijdens de commissievergadering is toegezegd dat u de
cijfermatige gegevens met betrekking tot de afvalinzameling
krijgt in de Memorie van Antwoord.
AFVAL
in 1000 kilo's
Rekening
1996
Rekening 1997
Rekening
1998
Begroting
1999
Restfracties
22.000
23.501
24.789
24.200
GFT
7.500
7.176
6.812
7 .000
Grof huish. afval
2.500
2.765
2.881
2.600
Takken
720
1.002
1.324
1.000
Totaal
32720
34444
35.806
34800
Het bovenstaande overzicht laat een toename zien van 4% in
1998 ten opzichte van 1997 (in 1997 was er ten opzichte van
1996 een toename van ca. 5%). Ook de eerste maanden van
1999 laten een dergelijk beeld zien. Duidelijk is dat meer
afval leidt tot hogere verwerkingskosten. Bij een
overschrijding van de begrote kosten leidt dit tot een
daling van de egalisatiereserve en bij een structureel
karakter daarvan uiteindelijk tot een tariefsverhoging (in
verband met de kostendekkenheid van het tarief).
Naturalisatieverzoeken
De in de commissie gewekte suggestie dat de gemeente via de
leges min of meer verdient aan naturalisatieaanvragen klopt
niet. Van de ontvangen leges moet een deel afgedragen
worden aan de IND (Immigratie- en Naturalisatie Dienst),
terwijl het restant (in 1998 gemiddeld f 167,- per
aanvraag) gebruikt kan worden als deeldekking van de te
maken kosten. Gedeeltelijke dekking omdat een volledige
formatieplaats incl. werkplek ongeveer tussen f 95.000,- en
f 110.000,- kost. Hoewel in de begroting staat dat er 100
naturalisatieaanvragen behandeld worden, is dit aantal
inmiddels in werkelijkheid opgelopen tot 250 per jaar.
Deels met de extra opbrengsten uit de leges