Blad 4
Tegelijk met de vestiging van het voorkeursrecht voor het
gebied Bullepolder, stellen wij u voor het Beleidsvoornemen
Ontwikkelingsgebied Bullepolder (versie 04-01-1999) vast te
stellen en in te stemmen met bijbehorende procedure
(planologisch en inspraak)
De uitgangspunten die in het beleidsvoornemen zijn verwoord
zullen dienen als uitgangspunt voor het op te stellen
Ontwikkelingsplan Bullepolder (gereed medio 1999), dat
vervolgens de normale inspraakprocedure zal doorlopen
(procedure is opgenomen als integraal onderdeel van het
beleidsvoornemen)
5Toegevoegde waarde van het voorkeursrecht
Het voorkeursrecht biedt een welkome aanvulling op het
instrumentarium dat reeds voorhanden is in het kader van het
grondbeleid. De gemeente wenst een actieve regisserende rol
te spelen bij de invulling van haar plannen. Een actieve rol
van de gemeente is onder meer mogelijk indien de gemeente de
grond verwerft en uitgeeft.
Ten aanzien van deze actieve rol heeft de gemeente een
aantal instrumenten tot haar beschikking. Gedoeld wordt op
het instrument van onteigening en minnelijke verwerving. De
Wvg heeft het instrument van het voorkeursrecht daaraan
toegevoegd. Het vestigen van het voorkeursrecht biedt een
aanvullende mogelijkheid om gronden te verwerven. Door
middel van de vestiging daarvan wordt de eigenaar van de
grond namelijk verplicht het goed eerst aan de gemeente aan
te bieden alvorens hij juridisch mag gaan leveren aan een
derde
De vestiging van het voorkeursrecht is veel minder ingrij
pend dan onteigening omdat het de eigenaar slechts de plicht
oplegt om de onroerende zaak, indien hij wenst te verkopen,
aan de gemeente aan te bieden. Daarnaast zullen, gelet
op de in de Wvg vastgelegde termijnen, de daarop volgende
onderhandelingen over de verkoopprijs veel minder tijd in
beslag nemen dan in geval van onteigening.
Tevens is het voorkeursrecht een flexibeler instrument.
Wanneer er een voorlopig voorkeursrecht wordt gevestigd, is
het voldoende dat uit het beleid van de gemeente blijkt dat
er een voldoende planologische grondslag bestaat voor de
beoogde bestemming. Aldus kan de gemeente veel eerder in
actie komen. De gemeente kan in een fase waarin het bestem
mingsplan nog in ontwikkeling is reeds een rol van betekenis
spelen, zodat eventuele aankopen door derden kunnen worden
voorkomen. Daarmee kan de gemeente haar regisserende rol bij
de planontwikkeling vastleggen en behouden voor de toekomst.
Wanneer de gemeente de grond heeft verworven en zelf kan
uitgeven is de invloed op de planontwikkeling groter. Ook
Blad 5
houdt de gemeente daardoor een beter zicht op de ontwikke
lingen in het plangebied. Het vestigen van het voorkeurs
recht kan voorkomen dat een derde de grond, buiten medeweten
van de gemeente, doorverkoopt.
De verwachting is dat het aanbieden van de grond door de
eigenaren geleidelijk zal plaatsvinden. De eigenaren zullen
waarschijnlijk wachten tot het moment dat de voorgenomen
realisering op korte termijn haar beslag zal gaan krijgen.
Het gevaar dat na vestiging van het voorkeursrecht de
eigenaren massaal hun grond en opstallen zullen aanbieden
wordt niet snel aanwezig geacht. Dat biedt eveneens het
voordeel ten opzichte van minnelijke verwerving, nu verwacht
mag worden dat het moment van verwerving en realisering van
het plan en de daaraan verbonden gronduitgifte, dichter bij
elkaar komen te liggen. Het verlies aan rente is dan lager.
Bij minnelijk verwerven bestaat daarnaast het gevaar dat
marktpartijen de gemeente kunnen "overbieden"Dit gevaar
bestaat bij het voorkeursrecht niet.
Het voorkeursrecht is tevens een instrument om mogelijke
speculatieve tendensen van bepaalde marktpartijen te voorko
men. Het voorkomt ook prijsopdrijvende effecten als gevolg
van, de op zichzelf te begrijpen, strategische aankopen van
marktpartijen.
6Voorkeursrecht vestigen op percelen in het gebied De
Bullepolder
Tijdens de totstandkoming van de nota "Sjoch dizze stêd,
ontwikkelingskader Leeuwarden 2030 (1998)" hebben de
verantwoordelijke onderzoeksbureaus erop gewezen dat de
gemeente Leeuwarden behoefte heeft aan meerdere complemen
taire woonlocaties. Naast de ontwikkeling in zuidelijke
richting zou Leeuwarden ook locaties in andere kwadranten
moeten zoeken. De opdracht van de provincie Fryslan aan het
gemeentebestuur om de woningmarkt attent te bedienen en haar
inwoners aan de stad te binden heeft ertoe geleid dat het
oog is gevallen op het grondgebied ten noorden van de
Groningerstraatweg. Het ontwikkelingsgebied heeft globaal de
volgende grenzen: de Dokkumer Ee in het westen; het Ouddeel-
/de Murk in het oosten; de gemeentegrens in het noorden en
de Groningerstraatweg in het zuiden.
Binnen dit plangebied zal een woningbouwlocatie gerealiseerd
worden. Uitgangspunt is een beperkt aantal woningen op grote
tot zeer grote kavels, waarvan het merendeel aan open vaar
water. De overgang tussen het toekomstig woongebied en het
Ouddeel/de Murk zal een geleidelijke overgang naar water of
natuur laten zien. Het gebied Bullepolder zal waarschijnlijk
vanaf het kruispunt Groningerstraatweg/Anne Vondelingweg
ontsloten worden (hoofdontsluiting)