Blad 4 Tegelijk met de vestiging van het voorkeursrecht voor het gebied Bullepolder, stellen wij u voor het Beleidsvoornemen Ontwikkelingsgebied Bullepolder (versie 04-01-1999) vast te stellen en in te stemmen met bijbehorende procedure (planologisch en inspraak) De uitgangspunten die in het beleidsvoornemen zijn verwoord zullen dienen als uitgangspunt voor het op te stellen Ontwikkelingsplan Bullepolder (gereed medio 1999), dat vervolgens de normale inspraakprocedure zal doorlopen (procedure is opgenomen als integraal onderdeel van het beleidsvoornemen) 5Toegevoegde waarde van het voorkeursrecht Het voorkeursrecht biedt een welkome aanvulling op het instrumentarium dat reeds voorhanden is in het kader van het grondbeleid. De gemeente wenst een actieve regisserende rol te spelen bij de invulling van haar plannen. Een actieve rol van de gemeente is onder meer mogelijk indien de gemeente de grond verwerft en uitgeeft. Ten aanzien van deze actieve rol heeft de gemeente een aantal instrumenten tot haar beschikking. Gedoeld wordt op het instrument van onteigening en minnelijke verwerving. De Wvg heeft het instrument van het voorkeursrecht daaraan toegevoegd. Het vestigen van het voorkeursrecht biedt een aanvullende mogelijkheid om gronden te verwerven. Door middel van de vestiging daarvan wordt de eigenaar van de grond namelijk verplicht het goed eerst aan de gemeente aan te bieden alvorens hij juridisch mag gaan leveren aan een derde De vestiging van het voorkeursrecht is veel minder ingrij pend dan onteigening omdat het de eigenaar slechts de plicht oplegt om de onroerende zaak, indien hij wenst te verkopen, aan de gemeente aan te bieden. Daarnaast zullen, gelet op de in de Wvg vastgelegde termijnen, de daarop volgende onderhandelingen over de verkoopprijs veel minder tijd in beslag nemen dan in geval van onteigening. Tevens is het voorkeursrecht een flexibeler instrument. Wanneer er een voorlopig voorkeursrecht wordt gevestigd, is het voldoende dat uit het beleid van de gemeente blijkt dat er een voldoende planologische grondslag bestaat voor de beoogde bestemming. Aldus kan de gemeente veel eerder in actie komen. De gemeente kan in een fase waarin het bestem mingsplan nog in ontwikkeling is reeds een rol van betekenis spelen, zodat eventuele aankopen door derden kunnen worden voorkomen. Daarmee kan de gemeente haar regisserende rol bij de planontwikkeling vastleggen en behouden voor de toekomst. Wanneer de gemeente de grond heeft verworven en zelf kan uitgeven is de invloed op de planontwikkeling groter. Ook Blad 5 houdt de gemeente daardoor een beter zicht op de ontwikke lingen in het plangebied. Het vestigen van het voorkeurs recht kan voorkomen dat een derde de grond, buiten medeweten van de gemeente, doorverkoopt. De verwachting is dat het aanbieden van de grond door de eigenaren geleidelijk zal plaatsvinden. De eigenaren zullen waarschijnlijk wachten tot het moment dat de voorgenomen realisering op korte termijn haar beslag zal gaan krijgen. Het gevaar dat na vestiging van het voorkeursrecht de eigenaren massaal hun grond en opstallen zullen aanbieden wordt niet snel aanwezig geacht. Dat biedt eveneens het voordeel ten opzichte van minnelijke verwerving, nu verwacht mag worden dat het moment van verwerving en realisering van het plan en de daaraan verbonden gronduitgifte, dichter bij elkaar komen te liggen. Het verlies aan rente is dan lager. Bij minnelijk verwerven bestaat daarnaast het gevaar dat marktpartijen de gemeente kunnen "overbieden"Dit gevaar bestaat bij het voorkeursrecht niet. Het voorkeursrecht is tevens een instrument om mogelijke speculatieve tendensen van bepaalde marktpartijen te voorko men. Het voorkomt ook prijsopdrijvende effecten als gevolg van, de op zichzelf te begrijpen, strategische aankopen van marktpartijen. 6Voorkeursrecht vestigen op percelen in het gebied De Bullepolder Tijdens de totstandkoming van de nota "Sjoch dizze stêd, ontwikkelingskader Leeuwarden 2030 (1998)" hebben de verantwoordelijke onderzoeksbureaus erop gewezen dat de gemeente Leeuwarden behoefte heeft aan meerdere complemen taire woonlocaties. Naast de ontwikkeling in zuidelijke richting zou Leeuwarden ook locaties in andere kwadranten moeten zoeken. De opdracht van de provincie Fryslan aan het gemeentebestuur om de woningmarkt attent te bedienen en haar inwoners aan de stad te binden heeft ertoe geleid dat het oog is gevallen op het grondgebied ten noorden van de Groningerstraatweg. Het ontwikkelingsgebied heeft globaal de volgende grenzen: de Dokkumer Ee in het westen; het Ouddeel- /de Murk in het oosten; de gemeentegrens in het noorden en de Groningerstraatweg in het zuiden. Binnen dit plangebied zal een woningbouwlocatie gerealiseerd worden. Uitgangspunt is een beperkt aantal woningen op grote tot zeer grote kavels, waarvan het merendeel aan open vaar water. De overgang tussen het toekomstig woongebied en het Ouddeel/de Murk zal een geleidelijke overgang naar water of natuur laten zien. Het gebied Bullepolder zal waarschijnlijk vanaf het kruispunt Groningerstraatweg/Anne Vondelingweg ontsloten worden (hoofdontsluiting)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 30