1. MEERJARENINVESTERINGSPROGRAMMA Het MeerjarenlnvesteringsProgramma (MIP) richt zich primair op de gemeentelijke investeringen, die tot nu toe in feite buiten de Perspectiefnota bleven en in verschillende, separate meerjarenprogramma's aan u werden voorgelegd. Er is gekozen voor een groeimodel. In de onderhavige Perspectiefnota Plus is uitsluitend het meerjarenprogramma voor het nieuwe Strategisch Investerings- en OntwikkelingsFonds meegenomen. Met ingang van de Perspectiefnota Plus 2001- 2004 - 2010 zullen naast het Meerjarenprogramma voor het Strategisch Investerings- en OntwikkelingsFonds, ook andere, resterende "meerjarenprogramma's" voor investeringen (stapsgewijs) zoveel mogelijk worden opgenomen. De bedoeling is om zo een totaalbeeld te krijgen van de investeringsmiddelen en -stromen van Leeuwarden, plus eventueel de daaraan gekoppelde externe middelen. De transparantie, afweging en integraliteit worden daarmee volgens ons sterk verbeterd. Het totaaloverzicht is het MeerjarenlnvesteringsProgramma (MIP) van de gemeente Leeuwarden, dat als integraal onderdeel wordt toegevoegd aan de Perspectiefnota Nieuwe Stijl. 2. STRATEGISCH INVESTERINGS- EN ONTWIKKELINGSFONDS 2.1 Inleiding Bij de Begroting 1999 heeft de Raad aangegeven dat het Stadsvernieuwingsfonds en het Investeringsfonds (Reserve Economische Infrastructuur) op zullen gaan in een nieuw in te stellen "stedelijk investeringsfonds". Begin 1999 hebben het college van B&W en de commissie Bestuur Middelen ingestemd met een eerste aanzet en richting voor de invulling van dit idee. Deze paragraaf is een nadere uitwerking van die eerste aanzet. Gedurende het voortraject is naar voren gebracht dat er behoefte is aan een breed investeringsfonds, dus breder als voorgesteld bij de Begroting 1999. De werkwijze waarvoor de gemeente Leeuwarden immers de afgelopen jaren nadrukkelijk heeft gekozen is inhoudelijke integraliteit en een bijbehorende aanpak, dus minder verkokering en meer samenhang. Daarnaast werkt Leeuwarden steeds meer vanuit een strategische lange termijn visie aan haar toekomstige ontwikkeling, welke in stappen wordt vertaald naar de kortere termijn toe. Daamit is min of meer logischerwijs de wens voortgekomen om een Strategisch Investerings- en OntwikkelingsFonds in te stellen. Belangrijke argumenten in dit verband zijn: grotere flexibiliteit; grotere transparantie (o.a. inzicht in financieringsstromen en -behoefte ("treasury")); meer (politieke) sturings-, afwegings- en keuzemogelijkheden (integraliteit en collegiale sturing). Ook op nationaal niveau bestaat de behoefte aan meer "vrij inzetbare" fondsen om zo maatwerk te kunnen leveren. Nationaal komt dit echter nog maar moeizaam van de grond. In het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) wordt een eerste aanzet gegeven. Hierin komen zowel middelen van het ministerie van VROM als EZ. Onduidelijk is op dit moment nog of het Rijk met compartimenten voor verschillende onderdelen (b.v. milieu, stedelijke vernieuwing, EZ) zal gaan werken. Een dergelijk breed opgezet gemeentelijk investeringsfonds kan ook een belangrijke vervolgstap zijn in de verbetering van de kwaliteit van de planning control-cyclus van Leeuwarden gekoppeld aan de strategische beleidscyclus, te weten: a. de Toekomstvisie Leeuwarden 2030; b. de vertaling/concretisering daarvan in een MeerjarenOntwikkelingsProgramma 2010 (MOP); en: c. de Perspectiefnota (4 jaar), incl. een MeerjarenlnvesteringsProgramma (MIP)(4 jaar - met op onderdelen een doorkijk naar 2010) en de doorvertaling daarvan in de Productbegroting (1 jaar). 37 Perspectiefnota Plus 2000 - 2003 - 2010

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 315