Blad 10 Zienswij zen aangaande de toepass ing van de regels van de Algemene wet bestuursrecht Eén van de belanghebbenden heeft naar voren gebracht dat de belanghebbenden niet in de gelegenheid zijn gesteld om zienswijzen naar voren te brengen alvorens het besluit tot het doen van een voorstel door ons college op 27 november 1998 werd genomen. Reactie Hoewel de Algemene wet bestuursrecht in artikel 4:8 vereist dat belanghebbenden gehoord worden, is hiervan bij de voor- bereiding van het voorstel van ons college afgeweken. Artikel 4:11 van de Algemene wet bestuursrecht maakt het mogelijk om van het naar voren brengen van zienswijzen af te zien als onder meer het spoedeisend belang of noodzake lijke geheimhouding dit vereist. De Wet voorkeursrecht gemeenten is in het gebied "De Bullepolder" van toepassing verklaard omdat er sterke vermoedens bestonden dat markt partijen actief waren in het gebied. Snelheid was derhalve geboden. De werking van het voorkeursrecht valt en staat met de geheimhouding van de voorgenomen aanwijzing krach tens de Wet voorkeursrecht gemeenten. Hadden wij voordat het voorkeursrecht in werking getreden was de belanghebbenden op de hoogte gebracht dan hadden snel koopovereenkomsten en optieovereenkomsten aangegaan kunnen worden om daarmee het voorkeursrecht te frustreren. Is een eigenaar een overeenkomst aangegaan voor de inwer kingtreding van het voorkeursrecht en is deze overeenkomst geregistreerd in de openbare registers dan is de eigenaar vrijgesteld van de plicht om eerst de gemeente Leeuwarden in de gelegenheid te stellen het perceel aan te kopen alvorens vervreemding aan een derde mogelijk is (de aan biedingsplicht) Zienswij zen aangaande de waarde van de aangewezen grond en de koopprijs De belanghebbenden hebben aangegeven dat er waarschijnlijk een hogere prijs betaald zal gaan worden voor de percelen waar in de toekomst woningen gebouwd gaan worden dan voor de percelen waar dit niet gebeurt. Voorts werd aangegeven dat, nu het nog niet bekend is waar uiteindelijk de woningen gerealiseerd zullen gaan worden en de gemeente Leeuwarden slechts een deel van de grond wil kopen, niet bekend is wat er dan met het andere deel gebeurt. De over blijvende (deel)percelen zullen immers niet voldoende zijn om een boerenbedrijf uit te oefenen. Reactie De Wet voorkeursrecht gemeenten bepaalt dat, wanneer de eigenaar van de grond tot verkoop wil overgaan en deze aanbiedt aan de gemeente, partijen met elkaar in onder handeling treden. Uitgangspunt voor de te betalen koopprijs Blad 11 is de waarde van de zaak in het economische verkeer. De toekomstige bestemming heeft geen invloed op de prijs. Is slechts een gedeelte van een perceel aangewezen op basis van de Wet voorkeursrecht gemeenten of is er een perceel aangewezen dat een geheel vormt met andere (niet in de aanwijzing betrokken) percelen dan kan de eigenaar alles aan de gemeente aanbieden. De gemeente is verplicht om op het totale aanbod in te gaan. Wil de gemeente niet op het aanbod ingaan dan is de eigenaar vrij om gedurende drie jaar te verkopen aan een derde. De koper wordt vanzelfsprekend wel weer met het voorkeursrecht geconfronteerd. Zienswij zen met betrekking tot de beperking van de beschikkingsbevoegdheid De belanghebbenden hebben aangemerkt dat het voorkeursrecht hen beperkt in de bedrijfsvoering. Men is niet snel geneigd om investeringen in het bedrijf te doen nu de toekomst van het bedrijf onzeker is geworden. Reactie De Wet voorkeursrecht gemeenten is ingrijpend en heeft inderdaad een beperking van de beschikkingsbevoegdheid van de eigenaar of beperkt gerechtigde tot gevolg. Men is immers niet meer vrij om te verkopen aan wie men wil. De Wet voorkeursrecht gemeenten heeft echter niet tot gevolg dat men moet verkopen aan de gemeente. Alleen wanneer de eigenaar zelf wil vervreemden dient hij eerst de gemeente Leeuwarden in de gelegenheid te stellen tot aankoop over te gaan. Wil de eigenaar niet verkopen dan zal het uitgeoefen de bedrijf gewoon voortgezet moeten worden. De eigenaren zijn op grond van het voorkeursrecht niet verplicht om de noodzakelijke investeringen achterwege te laten. Mocht uiteindelijk, nadat diverse investeringen in het bedrijf gedaan zijn, toch aan de gemeente Leeuwarden verkocht worden dan zal de gemeente de waarde, die de zaak in het economisch verkeer vertegenwoordigt, dienen te vergoeden. Eventuele investeringen hebben waarschijnlijk invloed op de economische waarde van de zaak. Zienswijzen van planologische aard De belanghebbenden hebben opgemerkt dat de toekomst van het gebied nog erg onzeker is en dat niet duidelijk is waarom voor het gebied "De Bullepolder" wordt gekozen (en niet voor andere locaties binnen de gemeente Leeuwarden)Tevens werd aangegeven dat wanneer er op termijn meer duidelijk heid omtrent de plannen bestaat, dit wellicht tot gevolg heeft dat, krachtens het voorkeursrecht aangewezen, percelen niet meer nodig zijn voor de realisering van de woningbouwplannen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 33