S 4 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Algemene Zaken
Beleidsproduct:
Persoonsinformatie
Productcode:
003.01
Te realiseren bestuurlijk doel:
Klantvriendelijkheid Kwaliteitverbetering GBA databank.
Meetbare effecten
Streefnormen
1999
2000
2001
2002
2003
Optimale registratie van vreemdelingen
in het GBA. Afhandelingsprocedure mbt
verblijfstitel wordt verkort van 3
maanden naar 1,5 maand.
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
effect in
1999
2000
2001
2002
2003
GBA-persoonsgegevens:
personeel (0,5 fte, schaal 8)
werkplek
opleidingen
automatisering
inkomsten leges
-41
-27
-10
-30
15
10
Onderbouwing:
Het eerste contact van de vreemdeling wordt gelegd met de Nederlandse overheid in plaats
van met de Politie. De vreemdeling kan aan één loket worden geholpen ipv meerdere (3
stuks, namelijk: vreemdelingendienst, burgerzaken en buro nieuwkomers). Naast de eerste
inschrijving vindt ook de eerste aanvraag voor een verblijfsvergunning plaats en wordt het
bureau Nieuwkomers voor het invorderingstraject ingelicht. De door het Rijk vast te stellen
leges zijn nog niet bekend. Uitgangspunt is een vergoeding van f 30,-- per inschrijving. Er
hebben in 1998 plm. 500 inschrijvingen plaatsgevonden. De vergoeding in de vorm van leges
wordt dan in totaal 500 x f 30 f 15.000. Datum ingang landelijke invoering: 1-4-1999.
De gemeenten Delft, Zoetermeer, Utrecht en Haarlem hebben meegewerkt aan een pilot mbt
het 1-loket voor vreemdelingen. Hierover is een rapportage gemaakt. Naar aanleiding van
deze rapportage is door het Ministerie van Binnenlandse Zaken, in het kader van het
Overheidsloket 2000 programma besloten om de gemeenten te verplichten om per 1 april dit
1-loket voor vreemdelingen in te voeren. Het primaire doel is gericht op het verbeteren van de
service aan de vreemdeling. De vreemdelingen kunnen hun aanvraag voor een
verblijfsvergunning en de inschrijving in GBA in één keer doen. Door de intensievere
contacten met de Vreemdelingendienst kan de doorlooptijd van de procedure voor de
aanvraag van een vergunning tot verblijf van 3 maanden naar 1,5 maand worden verkort.
Verbeteringen in de serviceverlening kunnen met name nog worden aangebracht op het
terrein van de duidelijkheid over de procedure, de termijnen en de mee te brengen
documenten. Dit kan bereikt worden door het geven van meer en betere voorlichting aan de
vreemdeling en dan wel in andere talen dan in het Nederlands. Dit zou er ook voor zorgen
dat het aantal bezoeken aan het 1-loket verder naar beneden gebracht kan worden, omdat
de vreemdeling dan waarschijnlijk dan vaker de benodigde bescheiden in zijn bezit heeft,
dit voorkomt dat de vreemdeling telkens terug moet komen om alsnog de benodigde
bescheiden te overleggen. Daarnaast kunnen de wachttijden aan het loket worden verkort
door het werken op afspraak en het in elkaar schuiven van het inschrijfformulier van de GBA
en de vergunning tot verblijf (vtv)-aanvraag en zou voor een nog efficiëntere werkwijze de
opleiding aan loketmedewerkers verbeterd kunnen worden en kan een verdere integratie
plaatsvinden van de vreemdelingendienst en Bureau Nieuwkomers in het loket door de
koppeling van computersystemen.
38
De werkwijze volgens het 1-loket voor vreemdelingen leidt tot efficiënter werken aan de
hand van twee aspecten:
het aantal foutmeldingen (mismatches) bij de VAS/GBA-uitwisseling;
het terugbrengen van de behandelingsduur van de vtv-aanvraag.
Bijkomende voordelen: Vreemdelingendienst krijgen direct juiste gegevens aangeleverd en
de leges worden bij aanvraag aan het loket al betaald, in tegenstelling tot voorheen.
Neveneffecten: toename werkbelasting Burgerzaken.Dit komt, doordat de behandelingsduur
regesitratie van vreemddelingen nu GB17 plm. 500 stuks, langer wordt en de vreemdeling
meer vragen heeft. Op basis van de huidige aantallen wordt een verzoek gedaan om uit te
breiden met een halve fte. Hierdoor worden ook de wachttijden langer. Op basis van de
huidige informatie wordt er een vergoeding per aanvraag voorgesteld in de vorm van leges.
39