S 15 VOORSTEL NIEUW BELEID
De jongeren werden daarbij georganiseerd in een wijkplatform waarmee de maatschappelijke
participatie van deze jongeren is vergroot.
Karakteristiek voor jongerenoverlast is echter dat het de neiging heeft zich te verplaatsen.
Om hier snel op in te kunnen spelen en escalaties te voorkomen is het voorstel om dergelijk
wijkjongerenwerk niet meer zoals in het verleden steeds incidenteel te financieren uit
projectfondsen, maar hiervoor een budget flexibel jongerenwerk te reserveren. Daaruit kan
dan ook bv. extra inzet in de zomermaanden gefinancierd worden (als structurele voortzetting
van het GSB-project zomeroverlast: de overlevingstocht voor risicojongeren) of jongerenwerk
voor specifieke doelgroepen.
Voor kinderen organiseert de HWL in de zomer al meer dan 10 jaar in samenwerking met
een aantal buurtorganisaties een week lang kindervakantieactiviteiten in verschillende wijken.
De activiteiten zijn gericht op kinderen in de leeftijd van peuters t/m leerlingen basisonderwijs,
die niet op vakantie gaan, meestal omdat het gezin van een minimuminkomen moet
rondkomen. Elk jaar nemen hieraan tussen de 300 en 400 kinderen deel. Op jaarbasis is een
bedrag van f 58.000,- nodig, Ook hiervoor is er tot nu toe vanuit de gemeente steeds een
bijdrage geleverd uit incidentele gelden (Sociale Vernieuwing en GSB). Nu wordt het tijd de
activiteiten in te bedden in het regulier beleid ook al omdat HWL nu vaak moeite heeft op tijd
vrijwilligers in de wijken te vragen vanwege de financiële onzekerheid.
52
Dienst: Welzijn
Beleidsproduct:
Monitoring/cliëntvolgsysteem/jeugdmonitor
Productcode: div.
Te realiseren bestuurlijk doel:
uitvoering integraal jeugdbeleid zoals is vastgesteld in de kadernota jeugdbeleid
- realisatie sluitend clientvolgsysteem (koppeling bestaande systemen en realisatie
aanvullingen op bestaande systemen)
- realisatie 0-meting belevingswereld jeugd en vervolgmetingen
Meetbare effecten
Streefnormen
1999
2000
2001
2002
2003
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
effect in
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
1999
2000
2001
2002
2003
-cliëntvolgsysteem sluistende aanpak
jongeren
-onderhoud cliëntvolgsysteem
-ontwikkeling jeugdmonitor 8-12 jarigen
(0-meting)
vervolgmetingen 12-17 jaar
vervolgmetingen 8-12 jaar
-15
-50
50
-12,5
Onderbouwing:
Ten behoeve van de sluitende aanpak jongeren blijkt het noodzakelijk om informatie over
jongeren in een registratiesysteem (cliëntvolgsysteem) onder te brengen. Bestaande
systemen van bv politie en justitie zijn niet op elkaar aangesloten. Het blijkt ook dat er soms
niet wordt geregistreerd.
De bestaande systemen en de nog te ontwikkelen onderwijsmonitor moeten worden
gekoppeld. Aanvullingen op bestaande systemen zijn noodzakelijk.
Vanuit het landelijk kader GSB is gemeenten opgedragen om een jeugdmonitor te
ontwikkelen en uit te voeren. Een eerste aanzet hiertoe is gemaakt in 1998, gefinancierd uit
incidentele middelen Jeugdbeleid (monitor 12-17 jarigen). In de komende jaren dient een
monitor 8-12 jarigen te worden ontwikkeld en uitgezet en vervolgmetingen moeten worden
uitgevoerd.
Op jaarbasis is hiervoor f 15.000,- structureel budget benodigd.
53