S 16 VOORSTEL NIEUW BELEID S 17 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Welzijn Dienst: Welzijn Beleidsproduct: Integraal jeugdbeleid, zorgtrajecten Productcode: div. Te realiseren bestuurlijk doel: Uitvoering van het integraal jongerenbeleid, zoals neergelegde in de kadernota jeugdbeleid Het begeleiden van kwetsbare jongeren. Meetbare effecten Streefnormen 1999 2000 2001 2002 2003 concrete uitvoering zorgtrajecten pm Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) effect in 1999 2000 2001 2002 2003 begeleiding van jongeren in zorgtrajecten door casemanagers/coaches -200 Onderbouwing: In het kader van de sluitende aanpak voor jongeren 12-23 vanuit een "jongerenloket" (kadernota jeugdbeleid) zijn voor 1999 incidentele middelen gereserveerd om een plan van aanpak en een eerste opzet voor de invulling van het loket samen met in- en externe partners in het project voor te bereiden. Naast de f 200.000 die al structureel is gereserveerd voor het in kaart brengen van zorgtrajecten, gereserveerd in de perspectiefnota 1999-2002, blijkt dat het bovendien noodzakelijk is een aantal casemanagers aan te stellen om de zorgtrajecten voor verschillende jongeren te coördineren, concreet te begeleiden en de uitvoering van de uitgezette trajecten te bewaken op de volgende aspecten: zorg dragen "warme" overdracht van cliënten zorg dragen voor registratie en monitoring zorg dragen voor de realisatie van structurele netwerken en daarmee een collectief gedragen verantwoordelijkheid voor de sluitende aanpak van de jongere zorg dragen voor slagvaardig optreden van betrokken uitvoerende partners middels mandatering, opdat een maattraject voor de jongeren wordt gerealiseerd. Ook wordt de lokale en provinciale overheid geïnformeerd en geadviseerd over de voortgang in de sluitende aanpak jongeren 12-23 jaar. 54 Beleidsproduct: Vangnetvoorzieningen Productcode: div. Te realiseren bestuurlijk doel: -Verdubbeling van het bereik van outreachend werk met name gericht op de groep allochtone verslaafde jongeren. -Terugbrengen van de overlast door verslaafden. Meetbare effecten Streefnormen 1999 2000 2001 2002 2003 percentage overlast van verslaafden het wijksignaleringssysteem aantal trajecten voor verslaafden 12% 9% Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) 1999 2000 2001 2002 2003 - Meer openingsuren straathoekwerk - Realisering gedoogruimten - Continuering project Drang op maat -200 -450 -119 Onderbouwing: Ondanks preventie- en resocialisatieprojecten is per saldo het aan tal verslaafden toegenomen en daarmee ook de overlast die burgers ervaren van deze groep. (Volgens het wijksignaleringssysteem nu 12%). Een complicerende factor bij overlastbestrijding in wijken is dat overlast bij repressie de neiging heeft zich te verplaatsen, het zogenaamde waterbed effect. Om contacten te leggen met de verslaafden en hen via de voorzieningen die daarvoor zijn te kunnen begeleiden is outreachend werk nodig. Dit gebeurt voor een deel al door het straathoekwerk. Uit overleggen met opvang en wijk-organisaties naar aanleiding van overlastsituaties bv. in de binnenstad en Heechterp blijkt dat er grote behoefte is aan uitbreiding van de openingsuren van het straathoekwerk (opvangplek aan de Weaze) en mogelijkheden voor meer uitpandige begeleiding in de wijken, met name voor specifieke groepen. Dit meer flexibel inzetbare outreachende werk kan beter op de verplaatsing van overlast inspelen. Om de overlast die veroorzaakt wordt door verslaafden beter te kunnen beheersen zijn in diverse grote steden experimenten gestart om te voorzien in een gedoogruimte. Zo'n gebruikersplek geeft naast minder overlast op straat mogelijkheden om deze mensen beter te bereiken met en zorg- en kansentrajecten meer kans van slagen te geven De exploitatiekosten van een (beveiligde) gedoogruimte bestaan voor het grootste deel uit begeleidingskosten, omdat tijdens de openingstijden overdag en 's avonds 7 dagen per week, altijd minstens 1 begeleider aanwezig moet zijn. In Leeuwarden betreft de doelgroep ongeveer 30 problematische zwervende harddrugsverslaafden. Het landelijk gemiddeld kostenoverzicht laat zien dat er f 15.000,- per verslaafde per jaar mee gemoeid is. Eind 1999 zal worden geconcludeerd hoe de tijdelijke maatregelen in het kader van overlastbestrijding (meer straathoekwerk) heben uitgewerkt. Dan zal worden bekeken of en hoe een gedoogruimte wordt opgezet. 55

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 353