S 22 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Stadsontwikkeling S 23 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Stadsontwikkeling Beleidsproduct: Toerisme Productcode: Te realiseren bestuurlijk doel: Aandacht voor toerisme is van belang vanuit werkgelegenheidsoogpunt (de werkgelegenheidsgroei in deze sector is bovengemiddeld). Daarnaast is toerisme van belang voor verbetering van de ruimtelijke kwaliteit van de woon- en werkomgeving en levert het een bijdrage aan imago en uitstraling van een stad. Meetbare effecten Streefnormen 1999 2000 2001 2002 2003 de komende vier jaar komen tot een jaarlijkse toename van het aantal bezoekers met 100.000, een bestedingsimpuls van f 5 miljoen en een groei van het aantal structurele arbeidsplaatsen met 50 Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) effect in 1999 2000 2001 2002 2003 uitvoering van projectontwikkeling binnenstad (routevorming (cultuurhistorisch), monumenteninfo, voorzieningen Prinsentuin, bevaarbaar maken waterwegen, aanlegaccommodatie, uitwerking Patershuys) en voor projectontwikkeling algemeen (Simmer 2000, Otterpark, Middelseerüte, welkomstborden, oplossing knelpunten vaarroutes, info- stops vaanwegen, inspelen op initiatieven). Structureel is de gewenste uniformering van brugbedieningstijden. -250 -40 250 Onderbouwing: Leeuwarden heeft in toeristisch opzicht veel te bieden. Met name de binnenstad heeft met het aanwezige water, de aanwezige monumenten, musea en andere culturele instellingen veel potentie. De toeristische markt is echter voortdurend in ontwikkeling en trendgevoelig. De toerist van nu stelt hoge eisen aan kwaliteit van omgeving, voorzieningen en dienstverlening. Om de potenties van de stad ten volle te kunnen benutten en tegemoet te kunnen komen aan de ontwikkelingen in de markt, is een actieve gemeentelijke rol noodzakelijk. De vertaling van beleid in maatregelen en projecten is een gezamenlijke opgave; gezamenlijk in die zin dat gemeente én toeristische sector (in de breedste zin des woords) samen werken aan toerisme. Recent is een Nota Toerisme opgesteld, waarin op basis van de uitgangspositie van Leeuwarden, op basis van de trends en ontwikkelingen binnen de toeristische sector en op basis van reacties uit de toeristische sector, een uitvoeringsgericht activiteitenplan is opgenomen. Uitvoering daarvan zal de komende jaren plaatsvinden, waarbij de inbreng van externe partijen zeer bepalend is. In de nota is prioriteit gelegd bij de (bereikbaarheid van de)Binnenstad. Daar bevindt zich een concentratie van toeristische "dragers" en daar speelt bovendien de komende jaren een grootschalige herinrichting. Toeristische investeringen in de binnenstad hebben een hoog maatschappelijk en stedelijk economisch rendement. De Nota Toerisme geeft enerzijds een beeld van de gemeentelijke inspanningen/inzet op het vlak van Toerisme, anderzijds vormt de nota kader voor de "beoordeling' van initiatieven voor toeristische projectontwikkeling. 62 Beleidsproduct: Ruimtelijke ordening Productcode: 810.01 Te realiseren bestuurlijk doel: Door de herziening van verouderde bestemmingsplannen ontstaat eenduidigheid in de regelgeving binnen de gemeente Leeuwarden. Door een goede planologisch-juridische regeling met actuele gebruiks- en bebouwingsmogelijkheden wordt voorkomen dat onnodige beperkingen gelden en kunnen ongewenste ontwikkelingen worden tegengegaan Meetbare effecten Streefnormen 1999 2000 2001 2002 2003 Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) 1999 2000 2001 2002 2003 Inhaalslag actualisering bestemmings plannen en structurele herziening bestemmingsplannen -400 375 Onderbouwing: De afgelopen jaren is politiek een lage prioriteit gegeven aan het actueel houden van het bestemmingsplannenbestand. Dit heeft geresulteerd in een halvering van het beschikbare budget uit de algemene middelen voor de opstelling van bestemmingsplannen. Hierdoor is een verdere veroudering opgetreden van de in Leeuwarden vigerende bestemmingsplannen, waardoor bij de bouwvergunningverlening extra procedures moeten worden doorlopen. Bovendien is de regelgeving van plannen ouder dan 1965 achterhaald en biedt deze onvoldoende bescherming voor ongewenste ontwikkelingen. Sinds medio 1998 is wijziging gekomen in het standpunt t.a.v. het actueel houden van bestemmingsplannen. Van de ca. 150 bestemmingsplannen, die Leeuwarden momenteel telt, zijn ruim 100 ouder dan tien jaar. Deze plannen dienen herzien te worden. Door samenvoeging van plangebieden is het aantal te actualiseren bestemmingsplannen terug te brengen tot ca. 25. Omdat voor verschillende plangebieden de komende jaren ontwikkelingen te verwachten zijn (denk aan stedelijke vernieuwing) is het nog niet goed mogelijk voor alle gebieden de planuitgangspunten te formuleren ten behoeve van het bestemmingsplan. Dit betekent dat de actualisatie van de verouderde plannen gefaseerd plaats zal vinden. Met de opstelling/actualisering van de bestemmingsplannen ten laste van de algemene middelen is naar verwachting een bedrag van tussen de f 1,5 en f 2,0 miljoen gemoeid. Dit bedrag wordt slechts ten dele door reguliere middelen gedekt. Uitgaande van een inhaalslag in drie jaar is voor de periode 2000-2002 totaal f 1,2 miljoen benodigd. Om daarna het bestemmingsplannenbestand actueel te houden, wordt uitgegaan van een benodigde herziening van minimaal drie plannen per jaar. Dit betekent dat ook structureel meer middelen voor bestemmingsplanwerkzaamhden beschikbaar moeten komen. 63

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 357