S 22 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Stadsontwikkeling
S 23 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Stadsontwikkeling
Beleidsproduct: Toerisme
Productcode:
Te realiseren bestuurlijk doel:
Aandacht voor toerisme is van belang vanuit werkgelegenheidsoogpunt (de
werkgelegenheidsgroei in deze sector is bovengemiddeld). Daarnaast is toerisme van belang
voor verbetering van de ruimtelijke kwaliteit van de woon- en werkomgeving en levert het een
bijdrage aan imago en uitstraling van een stad.
Meetbare effecten
Streefnormen
1999
2000
2001
2002
2003
de komende vier jaar komen tot een
jaarlijkse toename van het aantal
bezoekers met 100.000, een
bestedingsimpuls van f 5 miljoen en
een groei van het aantal structurele
arbeidsplaatsen met 50
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
effect in
1999
2000
2001
2002
2003
uitvoering van projectontwikkeling
binnenstad (routevorming
(cultuurhistorisch), monumenteninfo,
voorzieningen Prinsentuin, bevaarbaar
maken waterwegen,
aanlegaccommodatie, uitwerking
Patershuys) en voor projectontwikkeling
algemeen (Simmer 2000, Otterpark,
Middelseerüte, welkomstborden,
oplossing knelpunten vaarroutes, info-
stops vaanwegen, inspelen op
initiatieven).
Structureel is de gewenste uniformering
van brugbedieningstijden.
-250
-40
250
Onderbouwing:
Leeuwarden heeft in toeristisch opzicht veel te bieden. Met name de binnenstad heeft met
het aanwezige water, de aanwezige monumenten, musea en andere culturele instellingen
veel potentie. De toeristische markt is echter voortdurend in ontwikkeling en trendgevoelig.
De toerist van nu stelt hoge eisen aan kwaliteit van omgeving, voorzieningen en
dienstverlening. Om de potenties van de stad ten volle te kunnen benutten en tegemoet te
kunnen komen aan de ontwikkelingen in de markt, is een actieve gemeentelijke rol
noodzakelijk. De vertaling van beleid in maatregelen en projecten is een gezamenlijke
opgave; gezamenlijk in die zin dat gemeente én toeristische sector (in de breedste zin des
woords) samen werken aan toerisme. Recent is een Nota Toerisme opgesteld, waarin op
basis van de uitgangspositie van Leeuwarden, op basis van de trends en ontwikkelingen
binnen de toeristische sector en op basis van reacties uit de toeristische sector, een
uitvoeringsgericht activiteitenplan is opgenomen. Uitvoering daarvan zal de komende jaren
plaatsvinden, waarbij de inbreng van externe partijen zeer bepalend is. In de nota is prioriteit
gelegd bij de (bereikbaarheid van de)Binnenstad. Daar bevindt zich een concentratie van
toeristische "dragers" en daar speelt bovendien de komende jaren een grootschalige
herinrichting. Toeristische investeringen in de binnenstad hebben een hoog maatschappelijk
en stedelijk economisch rendement. De Nota Toerisme geeft enerzijds een beeld van de
gemeentelijke inspanningen/inzet op het vlak van Toerisme, anderzijds vormt de nota kader
voor de "beoordeling' van initiatieven voor toeristische projectontwikkeling.
62
Beleidsproduct:
Ruimtelijke ordening
Productcode: 810.01
Te realiseren bestuurlijk doel:
Door de herziening van verouderde bestemmingsplannen ontstaat eenduidigheid in de
regelgeving binnen de gemeente Leeuwarden. Door een goede planologisch-juridische
regeling met actuele gebruiks- en bebouwingsmogelijkheden wordt voorkomen dat onnodige
beperkingen gelden en kunnen ongewenste ontwikkelingen worden tegengegaan
Meetbare effecten
Streefnormen
1999
2000
2001
2002
2003
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
effect in
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
1999
2000
2001
2002
2003
Inhaalslag actualisering bestemmings
plannen en structurele herziening
bestemmingsplannen
-400
375
Onderbouwing:
De afgelopen jaren is politiek een lage prioriteit gegeven aan het actueel houden van het
bestemmingsplannenbestand. Dit heeft geresulteerd in een halvering van het beschikbare
budget uit de algemene middelen voor de opstelling van bestemmingsplannen. Hierdoor is
een verdere veroudering opgetreden van de in Leeuwarden vigerende bestemmingsplannen,
waardoor bij de bouwvergunningverlening extra procedures moeten worden doorlopen.
Bovendien is de regelgeving van plannen ouder dan 1965 achterhaald en biedt deze
onvoldoende bescherming voor ongewenste ontwikkelingen. Sinds medio 1998 is wijziging
gekomen in het standpunt t.a.v. het actueel houden van bestemmingsplannen.
Van de ca. 150 bestemmingsplannen, die Leeuwarden momenteel telt, zijn ruim 100 ouder
dan tien jaar. Deze plannen dienen herzien te worden. Door samenvoeging van plangebieden
is het aantal te actualiseren bestemmingsplannen terug te brengen tot ca. 25. Omdat voor
verschillende plangebieden de komende jaren ontwikkelingen te verwachten zijn (denk aan
stedelijke vernieuwing) is het nog niet goed mogelijk voor alle gebieden de
planuitgangspunten te formuleren ten behoeve van het bestemmingsplan. Dit betekent dat de
actualisatie van de verouderde plannen gefaseerd plaats zal vinden.
Met de opstelling/actualisering van de bestemmingsplannen ten laste van de algemene
middelen is naar verwachting een bedrag van tussen de f 1,5 en f 2,0 miljoen gemoeid. Dit
bedrag wordt slechts ten dele door reguliere middelen gedekt. Uitgaande van een inhaalslag
in drie jaar is voor de periode 2000-2002 totaal f 1,2 miljoen benodigd. Om daarna het
bestemmingsplannenbestand actueel te houden, wordt uitgegaan van een benodigde
herziening van minimaal drie plannen per jaar. Dit betekent dat ook structureel meer
middelen voor bestemmingsplanwerkzaamhden beschikbaar moeten komen.
63