S 44 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Algemene Zaken Beleidsproduct: Productcode: Beheer 000.16 Te realiseren bestuurlijk doel: 1Betere dienstverlening aan het Bestuurscentrum. 2. Noodzakelijke aanpassingen in relatie tot het gebruik van het Bestuurscentrum. 3. Totale renovatie van het pand, binnen- en buitenkant; deze mogelijkheid is niet in onderstaand schema uitgewerkt, met uitzondering van de onderzoekskosten. Meetbare effecten Streefnormen 1999 2000 2001 2002 2003 Betere beveiliging College Voldoen aan de min. ARBOnormen Betere uitstraling Bestuurscentrum Verbetering dienstverlening Bestuurscentrum Minimaal beperken van aftakeling historisch erfgoed tot herstellen van historisch erfgoed X X X X X X X X Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) effect in 1999 2000 2001 2002 2003 Kantoorruimte Stadhuis kapitaallasten verbouwing en meubilair -380 - extra personeel -150 - onderzoeksbudget renovatie -30 30 92 Onderbouwing: Vanwege de huisvesting van het College van B&W in het stadhuis en vanwege het feit dat er huwelijken in het stadhuis plaatsvinden, is het noodzakelijk middelen beschikbaar te stellen voor: 1Verbetering aan te brengen in de dienstverlening aan het Bestuurscentrum en 2. Noodzakelijke aanpassingen te doen in relatie tot het gebruik daarvan Ad.1 Verbetering van de dienstverlening aan College. Tot op heden is er formatief en financieel ruimte voor 1 bode op het Stadhuis. Door de wijze waarop het Stadhuis gebruikt wordt, is het echter niet mogelijk een goede dienstverlening te garanderen bij de receptie en op de kamers. In tijdelijkheid is de bezetting al uitgebreid met 1 bode alhoewel hier geen middelen voor zijn, hetgeen leidt tot een overschrijding. Structureel moet de bodedienst derhalve worden uitgebreid met 1 bode. Voor een goede coördinatie van taken op het Stadhuis is het wenselijk een gastheer of gastvrouw aan te stellen, die gedurende een halve dag op het Stadhuis aanwezig is voor het oplossen van alle 'eerste lijn problemen'. Bovendien kan deze persoon functioneren als contactpersoon tussen Stadhuis en Stadskantoor, hetgeen de communicatie ten goede komt. (Deze persoon doet tevens een gedeelte van de andere inhoudelijke taken en is qua functie/taken niet te vergelijken met de gastvrouw voor huwelijken). Het Stadhuis is open van 8 tot 18 uur. Dit is zonder de avondopenstelling, omdat dat binnen de bestaande begroting is geregeld. Een permanente bezetting van de receptie en bediening op de kamers is gewenst. Dit betekent dat er gedurende de periode tussen 9 en 16 uur twee bodes aanwezig moeten zijn. De benodigde capaciteit is netto 4080 uur per jaar (17 uur per dag gedurende 5 dagen per week, 48 weken per jaar). Uitgaande van 1100 productieve uren beschikbaar voor continudienst zijn dit 3,7 fte. Huidige beschikbare capaciteit 1 fte bodedienst en 0,5 fte bode/chauffeur. Het verschil is 3,7 -1,5 2,2 fte. Daarnaast is 1,5 fte gewenst, hetgeen betekent dat er nog een frictie bestaat van 0,7 fte. Een gedeelte hiervan wordt opgelost door de bodes in te huren via Randon, het aantal netto uren is dan groter, omdat deze mensen niet participeren in gemeentelijke aangelegenheden. Hierdoor kunnen ongeveer 400 uren (0,36 fte), verdeeld over twee personen, extra worden gemaakt. Daarmee blijft een verschil van ca. 0,34 fte, is 1,5 uur per dag, bestaan. Dit kan worden opgelost door tussen 12 en 13.30 uur 1 bode aanwezig te laten zijn. Verder wordt de inzet van de bodechauffeur steeds intensiever waardoor deze bode niet meer kan assisteren bij andere bodediensten. Dit lijdt tot capaciteitsproblemen elders. Het is daarom noodzakelijk de formatie uit te breiden met een 0.5 formatieplaats. Ter informatie een overzicht van de ondersteuning bij de provincie die ten dienste staat van 6 personen. Hierbij moet worden opgemerkt dat de bodes niet alleen voor deze personen werken, maar hun werk hebben binnen 3 gebouwen. Bij de veronderstelling dat 1 bode werkt voor de CdK en de gedeputeerden, dan bestaat de ondersteuning uit 9 FTE voor 6 personen. Functie fte bode 5,0 chauffeur 2,5 secretariaat 4,5 kamerbewaarder 1,0 Totaal 13,0 93

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 372