Structureel Ad.2 Noodzakelijke aanpassingen in relatie tot het gebruik. Vanuit het huidige gebruik is het noodzakelijk een aantal zaken aan het gebouw aan te passen. Deze aanpassingen zijn te verdelen in de volgende onderdelen: a) Herstellen achterstallig onderhoud in het pand. b) Beperkt aantal bouwkundige reparaties (bv. Trap voor Stadhuis). c) Vervangen van vloerbedekking, gordijnen e.d. Voor de punten at/mc gaat het dan om de meest noodzakelijke aanpassingen. De kosten voor at/mc bedragen op offertebasis f 550.000, d) Vervanging van het meubilair, door meubilair wat functioneel is en past binnen het gebouw. Kosten ca f 450.000,= a) Aanpassingen in het kader van de Arbo-wet en de veiligheid van het College. De aanpassingen in het kader van de Arbo-wet hebben o.a. te maken met de te krappe huisvesting van de secretaresses. Verder is het op dit moment niet mogelijk de veiligheid van het College te garanderen op het moment dat er veel publiek in de hal is of dat er een huwelijk plaats vindt. Doordat de kamers van de wethouders direct grenzen aan de hal waarin het bezoek binnenkomt en de kamers vrij toegankelijk zijn, is het voor het publiek mogelijk deze kamers snel en ongehinderd te betreden. Op het moment dat een enkeling binnenkomt, wordt een dergelijke actie opgemerkt door de bode en kan hij snel ingrijpen. Het wordt al anders indien er meer publiek is en bij huwelijken is het helemaal niet meer te controleren. Maar ook als het gaat om een enkeling, is de afstand tot een aantal kamers zo kort dat niet kan worden ingestaan voor de veiligheid van de betreffende wethouders, wanneer iemand van plan is geweld te gebruiken. Indien deze problemen op een historisch verantwoorde wijze, worden opgelost, wordt ingeschat dat dit zeker 1 miljoen gulden gaat kosten. Hierbij wordt gedacht aan de volgende maatregelen: Afsluiting van de doorgang naar de trap en de pantry i.v.m. de veiligheid: toegang d.m.v. badges. Het herstellen van de oorspronkelijke functie van een gedeelte van de vertrekken op de begane grond t.b.v. de huwelijken. Het inrichten van een spreekkamer in één van de kamers op de begane grond. Het inrichten van kamers voor de wethouders en het secretariaat op de eerste en tweede etage. Opmerkingen: De vergaderfunctie van de tweede etage komt te vervallen. Dit zal leiden tot een uitzetting van de kosten m.b.t. het huren van externe vergaderruimte, omdat de behoefte niet kan worden opgevangen binnen het Stadskantoor. Tot op heden is nog geen schatting gemaakt van deze kosten. Het bedrag voor het meubilair is een raambedrag op basis van de inrichting van de kantoren in het Burmaniahuis. De offertes voor bijvoorbeeld de vloerbedekking en de gordijnen zijn gemaakt op basis van vervanging van wat er nu is. Hiervoor is nog geen advies ingewonnen bij een binnenhuisarchitect. Het beschikbare onderhoudsbudget voor 1999 is 113.500,= bedoelt voor minimaal regulier onderhoud. 94 Samenvattend is minimaal nodig: 1) Bode t.b.v. dienstverlening 2) Gastheer/-vrouw 3) Extra uren bodechauffeur 4) Rente (6,5%), afschrijving (2,5%) en onderhoudskosten (10% bij minimum scenario) over de investering f 67.500,= f 45.000,= f 33.750,= f 380.000,= Totaal f 526.250,= Op het moment dat gekozen wordt voor totale renovatie, wordt ingeschat dat het onderhoudspercentage naar beneden kan en beperkt blijft tot ca. 5%. Investeringen 1) Noodzakelijk herstel 2) Nieuw meubilair 3) ARBO en Veiligheidsmaatregelen f 550.000,= f 450.000,= f 1.000.000,= Sub totaal f2.000.000 95

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 373