S 57 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Stadsontwikkeling stadsdelen - hiervan is incidenteel 127.700,-- beschikbaar uit het Fonds Stadsvernieuwing, resteert ca. 175.000,- Gewenst: 1.000.000 t.w. een uitbreiding met 825.000,-, welke kan worden gerealiseerd door herschikking huidige budgetten.(hierover vindt nog nader overleg plaats) wijkonderzoek integraal wijkplan coördinatie/afstemming beheer- en beleidsoverleg bijzondere projecten Onderbouwing: De gemeente wil meer vraaggericht en wijkgericht werken. In mei 1996 is de nota wijkaanpak vastgesteld door de gemeenteraad. Belangrijke hoofddoelstellingen waren: - leefbaarheid op peil brengen en houden - betrokkenheid van burgers vergroten - wijkgerichte benadering door de gemeente te verbeteren en de onderlinge afstemming verbeteren van maatregelen van alle bij de wijk betrokken partijen - toename van de zeggenschap op wijkniveau - actief benaderen van de vraag naar de gemeentelijke diensten. Op dit moment is bijna 2 jaar ervaring opgedaan met de huidige werkwijze. Om een belangrijke stap te kunnen maken naar het leggen van meer zeggenschap op wijkniveau en een betere afstemming/organisatie van de maatregelen die op wijkniveau spelen is een wijzing in de werkwijze noodzakelijk. Er zijn goede vorderingen gemaakt bij het betrekken van meerdere partijen bij vragen die leven op het gebied van leefbaarheid in de wijk. Dit komt tot uiting in een groeiend aantal deelnemers aan voorjaaroverleg, van ca. 200 naar ca. 500 deelnemers. Op het gebied van de interne afstemming is verbetering zichtbaar maar is het noodzakelijk nog betere afspraken te maken en de front-office richting wijken beter te regelen. Knelpunt in de huidige situatie is het ontbreken van buurtwerk in vele wijken. Ervaringen elders leren dat de haalbaarheid van de vernieuwde werkwijze enorm wordt vergroot indien er sprake is van een sociale infrastructuur in de wijken in de vorm van buurtwerk door b.v. een organisatie als HWL. HWL is nu werkzaam in slechts 2 wijken en dit houdt in dat beheeroverleg op sociaal gebied niet plaats kan vinden en dat de activering van wijkbewoners hiermee ook wordt beperkt. De werkwijze zal zijn als volgt: a. vergroten van de betrokkenheid van bewoners/instellingen b. betere afstemming van producten op wensen van bewoners overdracht van verantwoordelijkheden en bevoegdheden d.m.v. overdracht budgetten en interactieve besluitvorming vormen van wijkpanels om de vraag goed te kunnen inventariseren en vervolgens maatregelen te bedenken waarvoor de stadsdeelpanels zelf kunnen besluiten. Hiermee wordt ook interactieve besluitvorming gestimuleerd. Realiseren van stadsdeelteams binnen de gemeentelijke organisatie waarbinnen de afstemming plaatsvindt ontwikkelen van een informatiesysteem voor meldingen klachten en ideeën die integraal kan worden gebruikt door alle betrokken sectoren binnen de gemeente spreekuur organiseren in een wijkservicecentrum vormen van een vaste overlegstructuur met interne en externe deskundige die betrokken zijn bij het wijkgericht werken 110 Beleidsproduct: Diverse Productcode: Te realiseren bestuurlijk doel: Organisatorische randvoorwaarden creëren waardoor diverse knelpunten, die de dienst kent om de in het bestuursakkoord benoemde ambitie ten aanzien van de ontwikkeling van de stad waar te kunnen maken, worden weggenomen. Meetbare effecten Streefnormen 1999 2000 2001 2002 2003 Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde Effect in Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) 1999 2000 2001 2002 2003 Incidentele middelen Structurele middelen -800 -1500 -1240 100 1400 Onderbouwing: Uit de analyse van de directeur SO van de dienst blijkt dat de dienst diverse knelpunten kent om de in het bestuursakkoord benoemde ambitie ten aanzien van de ontwikkeling van de stad waar te kunnen maken. Teneinde die knelpunten effectief aan te kunnen pakken zijn diverse maatregelen nodig. Het maatregelenpakket richt zich op de oorzaken van de problemen, te onderscheiden in interne en externe oorzaken Intern. Zo hebben de managers veel verantwoordelijkheden, maar worden zij onvoldoende geëquipeerd de taken naar behoren uit te kunnen voeren. Zo worden zij (zelfs in de begroting) nog voor een groot deel ingezet voor uitvoerend werk, ontbreken kennis en managementvaardigheden, ontbreekt het aan competenties met betrekking tot projectmatig werken, etc. De vraag is in hoeverre de organisatie van de dienst berekend is op haar taak. Is de span of control tussen de sectorhoofden evenwichtig verdeeld en vraagt een projectmatige aanpak niet om een andere organisatie dan de lijnstructuur zoals we die thans kennen? De keerzijde van integraal beleid blijkt te bestaan uit verkokering en het ontbreken van noodzakelijke afstemming. Dit vraagt naast aandacht voor het hanteren van technieken een bezinning op de structuur van de dienst. Extern. Aandacht, houding en beschikbare ondersteuning ten opzichte van de Planning en Control instrumenten is voor een dienst met omzetcijfers en risicomarges zoals bij de gemeente Leeuwarden onvoldoende. Daarnaast is de gemeente de laatste jaren een veel pro-actievere rol gaan spelen in de samenleving, een rol die vraagt om actieve sturing i.p.v. een beschouwende en volgende houding. Een rol waarbij ontwikkeling van plannen voorop staat, bestemmingsplannen actueel dienen te zijn, veelbelovende prospects de gemeente worden ingezogen en waarbij voldoende interessante woningen zijn ontwikkeld om in de woningbehoefte te voorzien. Op onderdelen ontbreekt het aan de capaciteit deze ambitie te kunnen neerzetten. In een rapportage van de directeur stadsontwikkeling is aangegeven wat de noodzakelijke aanpak kost. Zonder afbreuk te willen doen aan de oplossingen van de gesignaleerde knelpunten en de noodzaak om iets met de constateringen te doen wordt hieronder een nadere prioritering gegeven van maatregelen, teneinde het beroep op algemene middelen te verkleinen. Organisatie. Op korte termijn is een onderzoek nodig naar de organisatie(structuur) van de dienst 111

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 381