I 1 VOORSTEL NIEUW BELEID
Dienst: Algemene Zaken
Beleidsproduct:
Nieuw beleid en ombuigingen
Productcode:
922.03
Te realiseren bestuurlijk doel:
Positieve publiciteit, uitstraling en het op de international kaart zetten van Leeuwarden
waarbij de gemeente indirekt een economische, sociale en culturele impuls krijgt.
Meetbare effecten
Streefnormen
1999
2000
2001
2002
2003
Finish etappe ronde van Nederland
1
1
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
effect in
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
1999
2000
2001
2002
2003
Wielerronde
-189
-11
200
Onderbouwing:
Nadat Leeuwarden in 1998 tijdens de Ronde van Nederland start- en finishplaats is geweest
ziet het ernaar uit dat Leeuwarden in 2000 en 2001 opnieuw wordt aangewezen als
finishplaats. Deze wielerronde is de enige (vijfdaagse) internationale etappewestrijd voor
professionele wielrenners in Nederland. Zij had in 1998 een internationaal delnemersveld van
14 equipes.
De wielerronde trekt veel publiciteit hetgeen versterkt wordt door de landelijke en plaatselijke
media. Het evenement is voor Leeuwarden in 1998 een groot succes geweest qua publieke
belangstelling, ondanks de slechts weersomstandigheden.
De kosten hebben betrekking op
bijdrage etappeplaats f 84.000, aanpassen wegenstructuur f 80.000, ambtelijke organisatie
f25.000. De extra kosten in 2001 hebben betrekking op inflatie.
Overige kosten (publiciteitpromotie, drukwerk, affiches, tribune, bewegwijzering, telefoon-
en dataverbindingen, beveiliging, ontvangstruimten, lunchpakketten, etc) zullen door het
plaatselijke comité via sponsoring moeten worden betaald.
113