Blad 2
Voor de uitwerking van de plannen rond het FEC heeft de
gemeenteraad in 1993 een stedenbouwkundige schets
vastgesteld. Bij de planontwikkeling heeft dit masterplan
voor het FEC-gebied uitdrukkelijk als uitgangspunt gediend.
In het masterplan voor het FEC-gebied wordt met name de
realisatie van een groot stedelijk plein beoogd. Daartoe
worden eisen gesteld aan de voorgevelrooilijn van de
belendende gebouwen. Daarbij wordt de oostzijde van het
plein bij de ingang tot de Tesselschadestraat geaccentueerd
middels een "poort" die wordt gevormd door de bebouwing ter
weerszijden van de Tesselschadestraat. Voor de locatie van
het Marnixveld wordt bebouwing in vier lagen voorgesteld
waarmee de pleinwand wordt ingevuld en waarbij aan de
achterzijde een grotendeels onbebouwde ruimte wordt
voorgesteld, waar een parkeerruimte is geprojecteerd.
Het gebouwontwerp is gesitueerd in de gewenste voorgevel
rooilijn en voldoet aan de uitgangspunten van het master
plan. De uiteindelijk (in de tweede bouwfase) te realiseren
vloeroppervlakte komt uit op ongeveer 16.000 m2 bvo. Deze
omvang kan niet geheel binnen de gestelde maximale bouw
hoogte worden gerealiseerd. De overschrijding is echter
aanvaardbaar, gezien de ruime afstand van het gebouw tot de
aangrenzende woonbebouwing.
Aan de oost- en noordzijde van het gebouw blijft een brede
strook onbebouwd die een geheel groene inrichting zal
krijgen. In deze strook wordt ten behoeve van de buurt een
trap/speelveld ter grootte van 1.000 m2 gerealiseerd.
Parkeerruimte wordt gerealiseerd onder het gebouw. De
toegang tot de parkeergarage is gesitueerd aan de
Brederostraat aan de zuidoostzijde van de locatie en is
vanaf de Tesselschadestraat direct bereikbaar. Daardoor
wordt de verkeersoverlast voor de aangrenzende woonbuurt
zoveel mogelijk beperkt.
De bebouwing aan de zijde van de Tesselschadestraat heeft
een hoogte van ruim 16 meter. De drie vleugels die hier
haaks op staan hebben een hoogte van ruim 12 meter. Het
bouwplan gaat in eerste instantie uit van vleugels met een
lengte van 35 meter. Toekomstige uitbreidingen van het
kantoor zullen worden gerealiseerd door deze vleugels met
25 meter (aan de zijde van de Heliconweg) dan wel 15 meter
te verlengen. Na uitvoering van de uitbreiding zal de
afstand tot de woningen aan de Marnixstraat ongeveer 4 0
meter bedragen. Het meest zuidoostelijke gedeelte van het
kantoor, aan de zijde van de Brederostraat, heeft een
hoogte van ongeveer 22 meter. Door deze extra bouwhoogte is
het mogelijk een ruime afstand tot de aangrenzende woningen
aan te houden.
Blad 3
In eerste instantie worden negentig parkeerplaatsen aange
legd, tachtig in een parkeerkelder voor het personeel en
tien bezoekersplaatsen. Na uitvoering van de uitbreidings
plannen zal het totale aantal parkeerplaatsen worden
opgevoerd tot 120, 90 a 100 voor het personeel en 20 a 30
voor de bezoekers. Hiermee wordt voldaan aan de rijksnormen
voor deze locatie.
Zoals reeds eerder vermeld is het bouwplan grotendeels in
overeenstemming met de geldende stedenbouwkundige visie
voor dit gebied. Gelet op de bouwmassa en bouwhoogte van
het kantoor in relatie tot de afmetingen van het terrein en
de afstand tot de aangrenzende woningbouw achten wij het
bouwplan uit planologisch en stedenbouwkundig-ruimtelijk
oogpunt aanvaardbaar.
Aangezien het kantoorgebouw aan de rand van een woonwijk is
gesitueerd, is voorafgaand aan het indienen van de bouw-
aanvraag ten behoeve van de omwonenden/belanghebbenden een
drietal informatieavonden gehouden. Hierdoor heeft de
opdrachtgever de wensen en ideeën van omwonenden bij de
planontwikkeling kunnen betrekken.
In deze gesprekken hebben de omwonenden aangegeven, dat een
toename van het sluipverkeer zal moeten worden voorkomen.
Mede naar aanleiding van de reactie uit de buurt zijn de
routing en de ontsluiting van het kantoor aangepast om het
sluipverkeer tegen te gaan. Ook is er inmiddels begonnen
met de aanleg van de SlauerhoffwegDeze weg, die achter
het FEC langs loopt, zal van gunstige invloed zijn op de
verkeersbelasting van de Heliconweg. Dit zal leiden tot een
vermindering van het sluipverkeer in de aangrenzende woon-
wij ken
De omwonenden hebben eveneens gevraagd zorgvuldig te kijken
naar de toename van de parkeerdruk in de woonwijk.
Wij hebben aangegeven, dat op grond van de rijksnormen het
maximaal toegestane aantal parkeerplaatsen zal worden
aangelegd. Het is gebleken, dat het personeel van het CJIB
op dit moment reeds relatief veel gebruik maakt van het
openbaar vervoer. Er is geen reden om aan te nemen, dat
hierin een negatieve verandering zal komen.
Ook zal in het kader van de reconstructie van de Heliconweg
aan de overzijde van het kantoor extra openbare parkeer
plaatsen worden aangelegd. De directie van het CJIB zal de
medewerkers instrueren de auto's niet in de woonwijk te
parkeren
Met de buurt is ook gesproken over de aanleg van het trap
veldje op het Marnixveld. Na overleg is besloten een trap
veldje langs de Brederostraat aan te leggen met de grootte
van 1000 m2