Blad 2 inrichtingsplan te laten uitwerken op basis van het toen voorliggende schetsontwerp. Uitgangspunten en randvoorwaarden Op voorspraak van de Commissie Stadsontwikkeling hebben wij op 5 januari tevens besloten niet eerder tot sloop van de Leeuwerikschool over te gaan, dan nadat er een bouwvergunning is verleend voor het nieuwe buurtwinkelcentrum. Gelet op het belang van een spoedige realisering van het buurtwinkelcentrum en om het reeds enige tijd leegstaande schoolgebouw niet langer dan strikt noodzakelijk in stand te houden, hebben wij inmiddels besloten zo spoedig mogelijk nadat u het voorbereidingsbesluit heeft genomen, daadwerkelijk tot sloop over te gaan. De Commissie Stadsontwikkeling heeft daar in haar vergadering van 25 mei mee ingestemd. Overleg met belanghebbenden Vrieshorst heeft op 13 januari en op 11 maart van dit jaar een informatie-avond gehouden voor omwonenden en andere belanghebbenden. Over het algemeen stonden de aanwezigen positief tegenover de komst van het buurtwinkelcentrum. Vragen waren er vooral over de verkeerssituatie. Daarover merken wij het volgende op. In een eerder stadium, namelijk bij de invoering van het 30-km regiem, hebben wij de bewoners van de Leeuwerikstraat en omgeving toegezegd, dat er geen vrachtverkeer door de Eksterstraat en de Kievitstraat zou mogen rijden. Indien daar na de realisering van het buurtwinkelcentrum aanleiding toe zou kunnen ontstaan, zijn wij bereid beide straten verboden te verklaren voor vrachtauto's. De Leeuwerikstraat is voor vrachtverkeer de aangewezen weg. De aard en de omvang van het bevoorradingsverkeer naar het winkelcentrum zijn zodanig, dat er geen beperking van de laad- en lostijden nodig is. Het lossen en laden bij de supermarkt gebeurt inpandig. Deze oplossing is gekozen om geluidoverlast zo veel als mogelijk te beperken. Dat wil niet zeggen, dat er niet enige geluidoverlast zal ontstaan bij het manoeuvreren. De situering en de logistiek van de supermarkt brengen met zich mee, dat het bevoorradende verkeer vanaf de Leeuwerikstraat het gebouw in moet draaien. Gelet op de verkeersmaatregelen en de beperking van de snelheid van het verkeer na invoering van het 30-km regiem, wordt de verkeersveiligheid door de enkele aan- en afrijdende en achteruit stekende vrachtauto's niet of nauwelijks beïnvloed. Zoals hiervoor aangegeven, is laden en lossen vanuit de Kievitstraat en/of de Eksterstraat ongewenst. Evenmin is het wenselijk, dat de bevoorrading vanaf het voor het publiek toegankelijke parkeerterrein plaatsvindt. Overigens zouden de bevoorradende auto's ook dan vanaf de Blad 3 Leeuwerikstraat achter uit het parkeerterrein op moeten rij den Door de Leeuwerikstraat rijden gemiddeld zo'n 2000 motorvoertuigen per dag. Na invoering van het 30-km regiem en de opening van het buurtwinkelcentrum zal dat aantal gemiddeld genomen niet veel anders zijn. Wel neemt dichtbij het winkelcentrum het aantal verkeersbewegingen iets toe. Bij een aantal van 40 parkeerplaatsen ligt het effect op zo'n 200 tot 240 verkeersbewegingen extra per dag. De meeste auto's zullen via de Beethovenstraat en de Leeuwerikstraat naar het centrum rijden. Een deel daarvan zal via de Eksterstraat en de Kievitstraat van en naar het centrum rijden. In de Kievitstraat is gelet op het smalle profiel, reeds éénrichtingsverkeer richting Leeuwerikstraat ingesteld. Beide straten maken reeds deel uit van een 30-km gebied. De te verwachten toename van het aantal verkeersbewegingen gespreid over de dag door beide straten is zodanig gering, dat wij het niet noodzakelijk achten verdergaande verkeersmaatregelen te treffen. Het parkeerterrein is met auto's alleen bereikbaar vanaf de Leeuwerikstraat. De capaciteit bedraagt 40 plaatsen. Dat aantal is voldoende om in pieksituaties in de behoefte te kunnen voorzien. Er vervallen zes openbare parkeerplaatsen aan de Eksterstraat. Met name ten behoeve van de bewoners van de te bouwen appartementen boven de winkels, worden aan de Leeuwerikstraat nog eens 10 parkeerplaatsen aangelegd. Samengevat komen er voldoende parkeerplaatsen voor omwonenden en voor de bezoekers van de winkels. Welstandsaspecten De Commissie voor welstandsadvisering en monumentenzorg Hüs en Hiem had aanvankelijk grote bedenkingen tegen het ingediende bouwplan. De commissie had liever gezien, dat er na de sloop van het schoolgebouw een helder ruimtelijk functioneel en visueel herkenningspunt in de wijk zou worden gerealiseerd en dat ruimtelijk de Eksterstraat en de Kievitstraat als intieme woonstraten meer zouden worden doorgezet Hüs en Hiem stelde aanvankelijk voor het uiterlijk van de winkels duidelijker te richten op de Leeuwerikstraat alsook de Eksterstraat en de Kievitstraat waardoor een meer aantrekkelijk gevelbeeld geboden zou kunnen worden. Daarnaast diende het ontwerp naar haar mening meer uit te gaan van de waardevolle ruimtelijke context en de daardoor betere interne planmogelijkheden van deze locatie. Wij merken daarover het volgende op. Het ingediende bouwplan is voor wat betreft de situering overeenkomstig ons besluit van 5 januari 1999 gebaseerd op het door Vrieshorst aan ons voorgelegde schetsontwerp en

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 446